2655
Sök

Kan en lambdasond vara halvtrasig eller är den antingen fungerande eller icke fungerande?

54 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Hej

Ja min fråga lyder som rubriken, kan en lambdasond vara lite dålig och ge halvdåliga värden eller är det antingen fungerande eller icke fungerande?

Tacksam för svar

133 Inlägg
18 juni 2013
Ju längre bilen har gått eller om nu motorn har gått dåligt ett tag så sätts slitsarna igen på sonden. Detta innebär att den blir allt trögare att reagera på förändringar och kommer tillslut inte visa någon skillnad längre.

54 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Ok, går den att rengöra eller måste man köpa nya? Det gäller en Impreza Sti -06 och det finns 2 och dom är tyvärr ganska dyra hmm

133 Inlägg
18 juni 2013
Att rengöra dem är nog inte att rek. Visst det går nog men du får ju mer effekt av en ny.
Har du kontrollerat hur dina lambdasonder mår? Detta går ju att göra tom med torque om du har en bluetooth adapter.

Billigare lambdasonder kan man köpa från tex UK, http://www.lambdapower.co.uk/default.asp

54 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Jag ska besikta imorgon, kan jag med hjälp av avgasvärderna på bilprovningen veta vad mitt fel sitter? Främre, bakre lambdasond, katten eller något annat?, jag har DashCmd och en elm327 så jag kan släcka felkoder, kan jag även läsa lambdan där?

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
18 juni 2013
en felkod på lambda regleringen betyder inte per automatik att det är lambdan som är trasig
värt att nämna

kan vara så mycket olika saker istort sätt så kan ett par dåliga stift eller ett luftfilter som är igensatt sätta en sån felkod.

Kör fort så hinner inget hända...

54 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Jag får felkoden "system too lean bank 1", lmm är bytt och gjorde ingen skillnad, avgassystemet är ett hks silent och låter inte som att det läcker något, stift och filter är bytta när mappningen gjordes, dock av tidigare ägare och bilen har gett denna felkoden sedan jag köpte den hmm

177 Inlägg
18 juni 2013
Jag gissar på luftläckage efter lmm.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
18 juni 2013
brallor skrev:
Ok, går den att rengöra eller måste man köpa nya? Det gäller en Impreza Sti -06 och det finns 2 och dom är tyvärr ganska dyra hmm

Vad kostar dom till en Subaru?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

54 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
scorpan6662 skrev:

Okej, kan du specificera lite mer, jag kan tyvärr inte mycket om bilar, vart börjar jag felsöka?

54 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
brallor skrev:

Vad kostar dom till en Subaru?

/Benny

Killen på Subaru skulle kolla, men jag vet att dom kostar strax under 1000 lappen begnade så det blir fort en del pengar sad

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
18 juni 2013
brallor skrev:
scorpan6662 skrev:

Okej, kan du specificera lite mer, jag kan tyvärr inte mycket om bilar, vart börjar jag felsöka?

Luftläckage på insugssidan efter luftmassemätaren menar han.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

177 Inlägg
18 juni 2013
Vettemannen skrev:
brallor skrev:
scorpan6662 skrev:

Luftläckage på insugssidan efter luftmassemätaren menar han.

/Benny

Kolla över vakumslangar och insugsslangar och dyl. Funkar bra att spraya med startgas med motorn igång - rusar motorn så har du ett läckage i närheten.

54 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Nu kommer en liten update, körde in min obd2-läsare och körde dashcmd och fick då en fram info att lamdasonden var sönder, åkte sen och besiktade och fick följande värden:
CO: 0,5 (0,3)
CO: 0,5 (0,2)
HC: 115 (100)
Lambda: 1,02 (0,90-1,10)

Vad säger värderna för er som är kunniga? Ska jag boka tid för att byta främre lambdasonden?

Sök