Tjenare! Har en skoda pickup som jag håller på och ska till och byta kamrem på, köpte den med dän plockad topp då toppackningen hade gått och nu står jag och polarn å funderar på hur vi ska nollställa motorn? Vi har spärrat kammen på 1;ans cylinderns med kamnockarna i öppet läge men en kil ibak kant på kamaxeln samt en m8 skruv i pumpdrevet, men vi vet inte hur vi ska nolla vevaxeln? Vi har fått dän remskivan och försökt hitta nå markeringar men inte kunnat listat ut än vilken som är markeringen, är jätte tacksam för svar då jag inte kommer längre än såhär i dagsläget! Har sökt runt men hittar inget om vevaxeln då dom flesta som byter kan markera själva på dreven samt remmen, iomed att jag inte plockat isär motorn vet jag inte ett någe om hur dessa drev skall stå.
Och vilken av en enormt stor mängd vw gruppens motor talar vi om?
AEF motorn
ADiKO skrev:
kolla om de finns nån öppning runt på sprängkåpan så sitter de säkert en markering på svänghjulet
Tack! Får ta o kolla det, vi hittade 2 markeringar på kamdrevet som sitter nere vid vevaxeln, men vet inte efter vilken man skall följa, vad jag har för mig så brukar det vara en pil på svänghjulet sen en pil på godset, dock inte helt säker haha, tackar för all hjälp jag kan få!
Bild 13 är som föregående talare sa under den lilla plastpluggen i svänghjulskåpan. Ergo vevaxel/svänghjul om det var oklart.
Jaha haha, tack så hemskt mycket! Antar att det är markering på svänghjul samt godset runtom ska vara mittemot varandra? Pratade nyss med en bekant som pratade om ett sträck och en nolla på svänghjulet, man skulle tydligen bara kunna se halva nollan eller något sånt haha