2480
Sök

740 som startar på tre cylindrar

25 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#1
Hej jag har en volvo 740 gle med b230e motorn. När den är kall startar den alltid jättebra på alla 4 cylindrar. Men när den är varm eller ljummen så går den oftast igång på tre eller två cylindrar. Efter en stund går den på alla fyra igen.
Jag har kollat upp hela tändsystemet på den utan att hitta något fel. Jag har även gjort ett komprissionsprov men det visade inte heller på något fel.
Tändstiften är ganska svarta förutom det längst ut som nästan är lite vitt ibland.
Någon som har nått tipps om vad det kan vara?


439 Inlägg
17 april 2007
#2
byt stift o köp ngk ,skulle tro att du behöver bp6es kolla även att tändkabeln är hel.

old,low and slow....

25 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#3
Ja har redan bytt både stift och kablar. Kör med ngk stift nu men det gör ingen skillnad.


48 Inlägg
17 april 2007
#4
mr_blyfot skrev:
Ja har redan bytt både stift och kablar. Kör med ngk stift nu men det gör ingen skillnad.

Problemet ligger i vad för bil det är du kör... är det volvo så är det standard, traktor som traktor

Live Free, Die Hard.

21 761 Inlägg
17 april 2007
#5
Eftersom de flesta stiften är svarta så verkar det som att den får mycket soppa, eller så kör du kanske ofta korta sträckor. När förbränningen är bra så ska elektroden vara lite grå/vit aktig.

Kolla så att kallstartventilen inte läcker, då kan det bli problem vid varmstarter. Om man skruvar loss ventilen, låter jordkabeln sitta kvar och slår på tändningen till tändläge så ska det droppa högst en droppe per minut enligt min rephandbok för 240.
Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2007)

25 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#6
Ja misstänker också att den får för mycke soppa. Ja kör både kortare och längre sträckor. Va kan de va om den får för mycke soppa?


21 761 Inlägg
17 april 2007
#7
Skrev lite tillägg i förra inlägget.

Har du kollat luftfiltret?

25 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#8
De kan ju va de. Men ja har testat att plocka bort säkringen till den ett tag. Det gjorde heller ingen skillnad. Kan den läcka även om säkringen är borta?


25 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#9
Ja har bytt luftfilter. Men det gjorde heller ingen skillnad. Det gamla luftfiltret såg ganska bra ut också.


845 Inlägg
17 april 2007
#10
luftfiltret har väll inge med tändningen att göra? :S


21 761 Inlägg
17 april 2007
#11
mr_blyfot skrev:
De kan ju va de. Men ja har testat att plocka bort säkringen till den ett tag. Det gjorde heller ingen skillnad. Kan den läcka även om säkringen är borta?

Vet inte riktigt. Fast det ligger ju fortfarande tryck i ventilen oavsett om säkringen sitter i eller inte, i så fall borde det inte spela någon roll tycker jag.

21 761 Inlägg
17 april 2007
#12
HoKkee skrev:
luftfiltret har väll inge med tändningen att göra? :S

Nej, det har du rätt i. Men däremot kan det göra att motorn får fel blandning och beter sig som att det blir för mycket soppa.

25 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#13
Ja får ta och testa lite till med kallstartsventilen då. Något mera tips?


25 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#14
Det verkar inte vara något fel på kallstartsventilen. Va kan det va då?



Sök