4047
Sök

gud hatar oss :(

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
18 april 2007
Vogge skrev:
pUs skrev:
Vogge skrev:
hehe vilka nötter säger bara en sak RELIGON kommer bli människans fall!

Knappast. "Religion" i sig självt blir aldrig människans fall.

Galna människor som har religionen som en ursäkt för att leva jävel, däremot, är en annan femma. Men dom är och förblir galna och kunde ha ägnat sig åt vad som helst med samma bedrövliga resultat.

Dessa galna människor du pratar om använder sig ju i vilket fall av religonen för att rättfärdiga de dem gör mot andra människor som till exempel REGGIN som inte vill bli delaktig i deras tro.

Det spelar ingen roll.

Ingen religion i världen reducerar det personliga ansvar som du har och som jag har och som alla har. Att skylla på "religion" är en grov och felaktig förenkling.

Vapen dödar till exempel ingen av sig själva. Dom blir dödliga vapen i händerna på människor som saknar spärrar av olika skäl. En revolver gör (i allmänhet) ingen som helst skada i händerna på en proffesionell tävlingsskytt, men kan göra desto mer skada i händerna på nån som precis fått sin första frigång från långbro..

Samma sak med religion. Den blir vad man gör den till. Att påstå att det är "religionens" fel är lika fel som att påstå att det är "politikens" fel att det blir krig jämt och ständigt. "Felet" ligger inte i företeelsen eller fenomenet "politik" som sådant, utan i sättet det används på.

Förstår du?

Det är inte religionens fel att somliga idioter missbrukar den och har den som en förevändning att bete sig illa. En idiot är och förblir en idiot, även om han gömmer sig bakom Bibeln eller Koranen.
Senast redigerat av pUs (18 april 2007)

494 Inlägg
18 april 2007
pUs skrev:
Vogge skrev:
pUs skrev:

Knappast. "Religion" i sig självt blir aldrig människans fall.

Galna människor som har religionen som en ursäkt för att leva jävel, däremot, är en annan femma. Men dom är och förblir galna och kunde ha ägnat sig åt vad som helst med samma bedrövliga resultat.

Dessa galna människor du pratar om använder sig ju i vilket fall av religonen för att rättfärdiga de dem gör mot andra människor som till exempel REGGIN som inte vill bli delaktig i deras tro.

Det spelar ingen roll.

Ingen religion i världen reducerar det personliga ansvar som du har och som jag har och som alla har. Att skylla på "religion" är en grov och felaktig förenkling.

Vapen dödar till exempel ingen av sig själva. Dom blir dödliga vapen i händerna på människor som saknar spärrar av olika skäl. En revolver gör (i allmänhet) ingen som helst skada i händerna på en proffesionell tävlingsskytt, men kan göra desto mer skada i händerna på nån som precis fått sin första frigång från långbro..

Samma sak med religion. Den blir vad man gör den till. Att påstå att det är "religionens" fel är lika fel som att påstå att det är "politikens" fel att det blir krig jämt och ständigt. "Felet" ligger inte i företeelsen eller fenomenet "politik" som sådant, utan i sättet det används på.

Förstår du?

Det är inte religionens fel att somliga idioter missbrukar den och har den som en förevändning att bete sig illa. En idiot är och förblir en idiot, även om han gömmer sig bakom Bibeln eller Koranen.

ja dåå jag försår alldelse utmärkt har inga större problem med att förstå!!

Du har en bra poäng i de du säger. men faktum kvarstå att en rätt så stor religon (folket som utövar den) i världen säger till den resterande världen att vi gör fel och därför ska vi straffas. detta ser ja som i framtiden en stor risk för krig vilket jag inte uppskattar allt för mycket. deras bästa vapen är hjärntvättade soldater som från sina första steg hör att de ska straffa alla orena och om de dör så är de "guds" vilja att de är en ära att dö för sin gud på detta sättet har man en rätt stark arme. det är inte gud som klivit ner och sagt åt dem att spränga sig själv utan en smart man på toppen som vill ha makt som säger detta för att han har tolkat religonen på de viset.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Smålänning
7 883 Inlägg
18 april 2007
Alla människor har en tro...

Jag tror att jag vill ha en cola till! big_smile

(jag var bara tvungen tongue )

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 277 Inlägg
18 april 2007
pUs skrev:
BMW635_Robban skrev:
Själv skiter jag ju i saker som gör mig irriterad och som jag inte kan påverka, men smaken är delad.

Det är därför du bryr dig om att skriva här i forumet då?

Tvärtom. Ni är ju i allra högsta grad påverkbara. Du själv, till exempel, ett utmärkt exempel. Ge sig in i dialog bara sådär, helt frivilligt. Ett gott tecken, bäste bror!

Jag bara störde mig på dig, viktigpetter...jag brukar inte påverkas av något som förknippas med de svaga i samhället.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
18 april 2007
BMW635_Robban skrev:
pUs skrev:
BMW635_Robban skrev:

Det är därför du bryr dig om att skriva här i forumet då?

Tvärtom. Ni är ju i allra högsta grad påverkbara. Du själv, till exempel, ett utmärkt exempel. Ge sig in i dialog bara sådär, helt frivilligt. Ett gott tecken, bäste bror!

Jag bara störde mig på dig, viktigpetter...jag brukar inte påverkas av något som förknippas med de svaga i samhället.

Att störa sig på någon är väl i allra högsta grad att påverkas. wink Gott, då har vi det klargjort.

Och du, i rådande sällskap är jag mer än gärna en viktigpetter. Alternativet känns inte särskilt lockande..

Sök