3418
Sök

Behöver jag ett slutsteg?

1 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
Hej!

Jag behöver lite hjälp med min bilstereo. Har haft detta system i min seat ibiza ett tag men blir mer och mer irreterad över ljudet.

Sitter en Sony cd spelare i den som driver 2 stycken 4"are och 2 stycken 6,5 tummare, högtalarna är från Blaupunkt och spelaren är väl en Sony budgetmodell. Men jag tycker att det låter väldigt orent, och aningen distat när man skruvar upp. Samt att det är ingen vidare bas.

Skulle ett slutsteg hjäpla högtalarna att spela bättre, kan det vara cd,n som inte orkar spela dom ordentligt?
Skulle ett slutsteg kunna få ur lite mer bas ur 6,5 orna?
Kan ett slutsteg vara vägen till ett bättre liv?

542 Inlägg
18 april 2007
Ett slutsteg skulle göra ljudet bättre. Om det har inbyggda filter kan du dela bort frekvenser under ca 80Hz på 4", så låter det lite bättre.

21 761 Inlägg
18 april 2007
Håller med Imoberg, ett slutsteg ger bättre ljud. Eftersom du kan filtrera bort de allra lägsta frekvenserna så kommer ljudet att bli renare också, konerna behöver inte röra sig lika mycket.

Men sedan är det viktigt att alla högtalare sitter riktigt stabilt och att det är tätt mot dörrsidan, annars blir basfrekvenserna lidande. En mycket bra och stabil montering av helt vanliga dörrhögtalare kan faktiskt ge ett relativt bra ljud som även kan spela en del midbas med hyffsat tryck i förhållande till elementstorleken.

542 Inlägg
18 april 2007
Som Drönirettab säger, är monteringen jätte viktig. Märkte en jätte skillnad när jag byggde ny hattthylla i 20mm formplyma. Fick ett helt annat bas ljud.

14 Inlägg
18 april 2007
Jag säger tvärt imot! Varför ska du ha ett slutsteg till småhögtalare? Glöm inte bort att slutsteg är till för att öka effekten men dom ovanstående snackar bara om delningsfilter igentligen:P  NEJ slutsteg ger dig inte bättre ljud, högre men inte bättre! kommer bara ta dig massa tid att montera. Delninsfilter som alternativ? å e de bas du e ute efter så ger inte 6,5" dig nån speciellt fläskig bas! Vill du ha de e de nog baslåda som gäller, å DÅ ska du ha slutsteg:)

Kettunen
18 april 2007
igel_son skrev:
Jag säger tvärt imot! Varför ska du ha ett slutsteg till småhögtalare? Glöm inte bort att slutsteg är till för att öka effekten men dom ovanstående snackar bara om delningsfilter igentligen:P  NEJ slutsteg ger dig inte bättre ljud, högre men inte bättre! kommer bara ta dig massa tid att montera. Delninsfilter som alternativ? å e de bas du e ute efter så ger inte 6,5" dig nån speciellt fläskig bas! Vill du ha de e de nog baslåda som gäller, å DÅ ska du ha slutsteg:)

Det finns så kallade småhögtalare som KRÄVER slutsteg och är på tex 300watt. Blir ingen höjdare att köra dom på stereon .....

14 Inlägg
18 april 2007
Kettunen skrev:
igel_son skrev:

Det finns så kallade småhögtalare som KRÄVER slutsteg och är på tex 300watt. Blir ingen höjdare att köra dom på stereon .....

Å med detta menar du att han SÅKLART besitter extremt tungdrivna 6,5" högtalare? har en bilstereo en 45-50W uteffekt per kanal duger de gått åt NORMALA midbase/mellanregister/diskant högtalare.

Kettunen
18 april 2007
igel_son skrev:
Kettunen skrev:
igel_son skrev:

Å med detta menar du att han SÅKLART besitter extremt tungdrivna 6,5" högtalare? har en bilstereo en 45-50W uteffekt per kanal duger de gått åt NORMALA midbase/mellanregister/diskant högtalare.

Men vem har sagt att dom är normala som han har då?
Han inte nämd något om detta ju!

14 Inlägg
18 april 2007
Tja... eftersom han har 2 4" å 2 6,5" så förutsätter jag att han inte sysslar med dB-drag racing!

OCH om de står 300w (peak) på en högtalare hoppas jag att du har koll på att de innebär en Nominell belastning på 100 watt. wink

542 Inlägg
18 april 2007
igel_son skrev:

Som jag har lärt och läst så är en liten högtalare mer svår driven än en stor, 4" svårare att driva än 6.5".

6 851 Inlägg
18 april 2007
muddy skrev:
Hej!

1:Skulle ett slutsteg hjäpla högtalarna att spela bättre, kan det vara cd,n som inte orkar spela dom ordentligt?

2:Skulle ett slutsteg kunna få ur lite mer bas ur 6,5 orna?

3:Kan ett slutsteg vara vägen till ett bättre liv?

1:Ja

2:Ja, absolut

3:Självklart

Sök