fredrikbjork skrev:
Hej!
Klimatanläggningen funkade för ett tag sedan och helt plötsligt så slutade den att kyla. Det funkar i max 3 minuter och sen kommer det varm luft från luftspjällen, stänger av ac'n i en längre stund och sedan funkar kylan i några minuter igen...
Om det hade vart läckage på systemet skulle den inte ha kylt något alls, kan det bara vara dåligt med gas eller något annat fel? Någon som varit med om detta?
Hej!
På framsidan av AC kompressorn finns ett clutch, det är remskivan med en elektromagnet bakom sig, och ett hubb som sitter fram och sitter på kompressoraxeln. Remskivan snurrar hela tiden, när din AC ska vara på så skickas ut 12 volt "plus" till magneten som är alltid jordat. Då ska hubben dras in mot remskivan och kompressorn börja jobba.
När bilen var ny så fanns det ca ,30mm mellanrum mellan remskivan och hubben. Sen varje gång kompressorhubben dras in så slits den lite grann. Då ökar spelet under åren.
Det som kan vara med din bil är att spelet har blivit för mycket. När kompressorhubben blir varmt så ökar spelet pga värmen, samtidigt är magneten inte lika stark som när den är kallt. Det är ett vanligt första tecken att du behöver reglera spelet på kompressorn, at den funkar en liten stund när komponenterna är kallt men sen slutar när den blir uppvärmd. När spelet är för stor så slirrar den varje gång den ska "ta i" och blir fort uppvärmd. Sen kyls ner av sig själv och spelet minskar.
Det är inget absolut, det kan vara en eller flera andra orsak, men är ofta orsaken till det beteende som du beskrev.
Du kan kolla genom att ta ett bladmått och kolla hur mycket mellanrum som finns på din kompressorclutch. Jag skulle säga att om spelet .70mm eller mer då är det definitivt en av orsaken att ACn krånglar så. Kanske det enda, svårt att säga.
Det är bara en del av en ordentlig felsökning, men nånting som du kan göra själv med ett minimum av verktyg/utrustning. Värt att kolla.