2570
Sök

Volvo V50 ac problem, lägger av efter några minuter!

55 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Har problem med min Volvo V50. Klimatanläggningen funkade för ett tag sedan och helt plötsligt så slutade den att kyla. Det funkar i max 3 minuter och sen kommer det varm luft från luftspjällen, stänger av ac'n i en längre stund och sedan funkar kylan i några minuter igen...
Om det hade vart läckage på systemet skulle den inte ha kylt något alls, kan det bara vara dåligt med gas eller något annat fel?   Någon som varit med om detta?


242 Inlägg
9 juli 2012
#2
kan vara för lite gas, kan vara en kass magnetkoppling/magnetventil, kan vara mycket tongue
väldigt svårt att gissa sig till, bäst att lämna in bilen smile


55 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#3
Tjulin skrev:
kan vara för lite gas, kan vara en kass magnetkoppling/magnetventil, kan vara mycket tongue
väldigt svårt att gissa sig till, bäst att lämna in bilen smile

Okej, jo ja va in o kollade va de skulle kosta ungefär. Då tar dom 2000 för att söka felkoder och provtrycka, men är det mera fel så måste det lagas o fylla på ny gas ännu en gång för 1500. Känns som att slänga pengar i sjön tongue


242 Inlägg
9 juli 2012
#4
det är ju tyvärr så att det kostar skjortan med ac, jobbar själv med det.
det är ju inte direkt gratis för verkstan heller att kunna arbeta med det. så det är ju helt upp till dig om du tycker det är värt det eller inte tongue


197 Inlägg
9 juli 2012
#5
fredrikbjork skrev:
Hej!
Klimatanläggningen funkade för ett tag sedan och helt plötsligt så slutade den att kyla. Det funkar i max 3 minuter och sen kommer det varm luft från luftspjällen, stänger av ac'n i en längre stund och sedan funkar kylan i några minuter igen...
Om det hade vart läckage på systemet skulle den inte ha kylt något alls, kan det bara vara dåligt med gas eller något annat fel?   Någon som varit med om detta?

Hej!

På framsidan av AC kompressorn finns ett clutch, det är remskivan med en elektromagnet bakom sig, och ett hubb som sitter fram och sitter på kompressoraxeln. Remskivan snurrar hela tiden, när din AC ska vara på så skickas ut 12 volt "plus" till magneten som är alltid jordat. Då ska hubben dras in mot remskivan och kompressorn börja jobba.

När bilen var ny så fanns det ca ,30mm mellanrum mellan remskivan och hubben. Sen varje gång kompressorhubben dras in så slits den lite grann. Då ökar spelet under åren.

Det som kan vara med din bil är att spelet har blivit för mycket. När kompressorhubben blir varmt så ökar spelet pga värmen, samtidigt är magneten inte lika stark som när den är kallt. Det är ett vanligt första tecken att du behöver reglera spelet på kompressorn, at den funkar en liten stund när komponenterna är kallt men sen slutar när den blir uppvärmd. När spelet är för stor så slirrar den varje gång den ska "ta i" och blir fort uppvärmd. Sen kyls ner av sig själv och spelet minskar.

Det är inget absolut, det kan vara en eller flera andra orsak, men är ofta orsaken till det  beteende som du beskrev.

Du kan kolla genom att ta ett bladmått och kolla hur mycket mellanrum som finns på din kompressorclutch. Jag skulle säga att om spelet  .70mm eller mer då är det definitivt en av orsaken att ACn krånglar så. Kanske det enda, svårt att säga.

Det är bara en del av en ordentlig felsökning, men nånting som du kan göra själv med ett minimum av verktyg/utrustning. Värt att kolla.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

55 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#6
Okej, tack för beskrivningen! Har faktiskt hittat fler folk som ha fått schimsa om AC´n så ja får ta en titt på den o se hur de ser ut. smile


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
10 juli 2012
#7
Du menar 3mm va? 30mm e ju 3cm:P

AutoCool skrev:
fredrikbjork skrev:
Hej!
Klimatanläggningen funkade för ett tag sedan och helt plötsligt så slutade den att kyla. Det funkar i max 3 minuter och sen kommer det varm luft från luftspjällen, stänger av ac'n i en längre stund och sedan funkar kylan i några minuter igen...
Om det hade vart läckage på systemet skulle den inte ha kylt något alls, kan det bara vara dåligt med gas eller något annat fel?   Någon som varit med om detta?

Hej!

På framsidan av AC kompressorn finns ett clutch, det är remskivan med en elektromagnet bakom sig, och ett hubb som sitter fram och sitter på kompressoraxeln. Remskivan snurrar hela tiden, när din AC ska vara på så skickas ut 12 volt "plus" till magneten som är alltid jordat. Då ska hubben dras in mot remskivan och kompressorn börja jobba.

När bilen var ny så fanns det ca ,30mm mellanrum mellan remskivan och hubben. Sen varje gång kompressorhubben dras in så slits den lite grann. Då ökar spelet under åren.

Det som kan vara med din bil är att spelet har blivit för mycket. När kompressorhubben blir varmt så ökar spelet pga värmen, samtidigt är magneten inte lika stark som när den är kallt. Det är ett vanligt första tecken att du behöver reglera spelet på kompressorn, at den funkar en liten stund när komponenterna är kallt men sen slutar när den blir uppvärmd. När spelet är för stor så slirrar den varje gång den ska "ta i" och blir fort uppvärmd. Sen kyls ner av sig själv och spelet minskar.

Det är inget absolut, det kan vara en eller flera andra orsak, men är ofta orsaken till det  beteende som du beskrev.

Du kan kolla genom att ta ett bladmått och kolla hur mycket mellanrum som finns på din kompressorclutch. Jag skulle säga att om spelet  .70mm eller mer då är det definitivt en av orsaken att ACn krånglar så. Kanske det enda, svårt att säga.

Det är bara en del av en ordentlig felsökning, men nånting som du kan göra själv med ett minimum av verktyg/utrustning. Värt att kolla.

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

197 Inlägg
10 juli 2012
#8
AutoCool skrev:
,30mm

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
10 juli 2012
#9
AutoCool skrev:
AutoCool skrev:
,30mm


Oopps:rolleyes:

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

88 Inlägg
10 juli 2012
#10
Kolla att kylfläkten funkar smile

Funkar den inte, slår acen ifrån smile


141 Inlägg
10 juli 2012
#11
Alla alternativ ovanför är möjliga scenarion.
Det kan även vara så att du råkat ut för överfrysning, ofta pga fukt i systemet eller felaktig reduceringsventil

Jag fixar din A/C, skicka PM

55 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#12
Tack för all hjälp! Jag antog att det var kompressorn som behövdes shimsas om så ja plockade ner innerdelen av hjulhuset för o komma åt kompressorn. O mucke rätt så var glappet mellan koppling o remskiva 1mm, så nu funkar ac' igen ! smile


10 Inlägg
9 juni 2013
#13
Hej, jag vet att tråden är gammal men jag undrar om det finns någon guide som ni känner till om hur man gör det AutoCool skriver om? Kanske med någon bild smile

55 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#14
enfredde skrev:
Hej, jag vet att tråden är gammal men jag undrar om det finns någon guide som ni känner till om hur man gör det AutoCool skriver om? Kanske med någon bild smile

jag lyckades hitta en beskrivning med bilder och hela köret som någon laggt upp på ett utländskt forum, och alltså på engelska. men har inte en aning hur ja sökte mig till det.


Forummoderator
26 342 Inlägg
22 juni 2013
#15
fredrikbjork skrev:
enfredde skrev:
Hej, jag vet att tråden är gammal men jag undrar om det finns någon guide som ni känner till om hur man gör det AutoCool skriver om? Kanske med någon bild smile

jag lyckades hitta en beskrivning med bilder och hela köret som någon laggt upp på ett utländskt forum, och alltså på engelska. men har inte en aning hur ja sökte mig till det.

Kan det vara denna du hittade?

http://www.matthewsvolvosite.com/downlo … AC-Fix.pdf

Visserligen inte för just V70, men principen verkar vara ungefär likadant enligt en del andra i denna tråd:

http://www.volvo-forums.com/t26365-ac-p … es-off.htm

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

55 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#16
Mack skrev:
fredrikbjork skrev:
enfredde skrev:
Hej, jag vet att tråden är gammal men jag undrar om det finns någon guide som ni känner till om hur man gör det AutoCool skriver om? Kanske med någon bild smile

jag lyckades hitta en beskrivning med bilder och hela köret som någon laggt upp på ett utländskt forum, och alltså på engelska. men har inte en aning hur ja sökte mig till det.

Kan det vara denna du hittade?

http://www.matthewsvolvosite.com/downlo … AC-Fix.pdf

Visserligen inte för just V70, men principen verkar vara ungefär likadant enligt en del andra i denna tråd:

http://www.volvo-forums.com/t26365-ac-p … es-off.htm

Ja den var det, men har för mig det var lite flera bilder och inte i PDF format smile



Sök