2972
Sök

Hjälp, ena kabelhärvan avklippt för bilstereo i Volvo 850 GLT-93...........

13 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej! Har nyligen införskaffat mig en Volvo 850 GLT 1993 i bra skick:), men när jag skulle koppla in min gamla sc-805 bigfront tog det stopp:O. Någon idiot hade klippt den ena kabeldonet av de två kontakter som finns i stereopanelen, och sedan gjort en egen skarvning med vanliga ISO-kontakter, istället för att köpa en färdig konventeringskabel till sin stereo. Till min volvo originalstereo sc-805 har jag en sådan kabel, men till ingen nytta nu. Problemet är att originalkontakten är borta, annars hade jag kunnat skarva tillbaka den igen.

Åkte till Bilreturen och kollade runt på några 850 där, och köpte en bunt med olika originalkablar och kontakter, men till min förvåning så var färgerna på de kablarna inte samma som på min bil. Fasiken va förbannad jag var. Så nu står jag där med näsan i backen:(

Jag skulle behöva hjälp av någon duktig och snäll skäl med detta kontaktelände. Någon kanske har en bild på hur kablarna i en Volvo 850 GLT-93 är inkopplade i de båda kontakterna, eller ännu bättre en inkopplingsschema på hur färgerna sitter i stiften på de två kontakterna ( de kontakter som sitter i bilen).

Hoppas på hjälp inom snarast, skall ju snart iväg på semester, då vore det trevligt med lite musik också cool.


Trevlig sommar på er alla...

3 466 Inlägg
4 juli 2012
#2
De kontakterna som du har fått tag i. Passar dom i själva stereon?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

13 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#3
Ja de passar men färgerna på kablarna till högtalarna fungerar inte. Har precis testat en annan likadan ny sc-805 hos en vän och där fungerar inte högtalarna i min bil heller. Jag har fått igång stereoenheten idag, men ljudet strular. Inget ljud i högtalarna fram, men vänster högtalare bak fungerar, men inte höger bak. Verkade som konventeringskabeln var kass någonstans. Lånade en annan kabel och då fick jag igång enheten och kunde lägga in koden igen. Så nu är det utsignalerna till högtalarna som inte fungerar som det skall. Slutsteget i stereon blir varmt och slår av efter ett kort tag. Kan bero på att utsignalerna till högtalarna blir kortslutna, det vill säga att de är felkopplade i skarvningen jag gjorde i den nya kontakten jag köpte på skroten.

Jag skall ner till andra skrotar i morgon och se om jag får tag på rätt kabel till den lilla kontakten som sitter bak på enheten. Den stora kabeln med den stora kontakten är intakt från bilen, så den fungerar som den ska.

Så jag löste lite av problemet med hjälp av vännen iallafall. Så nu återstår det att få igång alla utsignaler till alla högtalarna i bilen. Skall tillägga att jag har två högtalare på instrumentpanelen, två i framdörrarna och två i dörrarna bak, totalt sex högtalare (original).

Hade jag bara haft en inkopplingsanvisning från stereon så hade problemet redan varit löst. Bilens högtalarkablar kollade jag upp lite mer ingående idag och de fungerar på alla kanaler till alla sex högtalare.

Tack för att du svarade förresten smile

2 024 Inlägg
5 juli 2012
#4
Kolla närmast bibliotek om de inte har en haynes-manual till din bil. I den brukar de flesta elscheman vara med.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

13 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#5
Har redan Hanes-reparationsbok.... Står inget om mitt problem iden... Har varit på volvo istället och fick en kopia på deras inkopplingsschema av en vänlig hjälpsam tekniker.

Trodde det fanns duktiga bilmekare eller teckniker här på forumet men icke det.....

Så tack för ingenting.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2012
#6
Rolle62 skrev:
Har redan Hanes-reparationsbok.... Står inget om mitt problem iden... Har varit på volvo istället och fick en kopia på deras inkopplingsschema av en vänlig hjälpsam tekniker.

Trodde det fanns duktiga bilmekare eller teckniker här på forumet men icke det.....

Så tack för ingenting.

Ja visst ÄR det hemskt att du mellan 12-17 en vanlig arbetsdag inte fått något svar på din fråga. (Eller om man vill hårddra det sen tråden skapades; 2½ dygn)

Dumma DUMMA människor på gorg


Eller så får du väl inse hur forum fungerar;

1) Det finns ett begränsat antal människor som ens är medlemmar här, som -kan- svara på din fråga.
2) Någon av dessa människor ska -se- din tråd.
3) Någon av dessa få människor ska "orka bry sig"
4) Någon av dessa (nu ännu färre) människor som vill svara, ska ha tid att faktiskt svara på din fråga

Och detta ska helst hända innan du ens postat tråden.

Ett forum är ingen garanti för rätt svar eller ens garanti för ett svar alls.

Att sen sitta och tjuta som en treåring över att du inte fick svar, ptja, det framställer tyvärr mer dig, än någon annan, i dålig dager.

Detta samtidigt som du -har- fått svar och början till hjälp, men, detta verkar uppenbarligen inte gått "snabbt nog" för dig.

Som sagt; en forumtråd är inte per automatik = garanterat svar, det är nog det första du måste lära dig.
Senast redigerat av it_mutt (5 juli 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

13 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#7
Ditt skitsnack kan jag vara utan idiot..............................

5 198 Inlägg
5 juli 2012
#8
Tål man inte att det dröjer på ett svar så är det helt enkelt bara lämna in bilen och betala vad det kostar. Detta är ett forum med medlemmar som frivilligt delar ut av sin kunskap när tid och lust finnes.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2012
#9
Rolle62 skrev:
Ditt skitsnack kan jag vara utan idiot..............................

Man borde väl inte mata...

Men, där visade du ju din nivå.






gamlingen skrev:
Tål man inte att det dröjer på ett svar så är det helt enkelt bara lämna in bilen och betala vad det kostar. Detta är ett forum med medlemmar som frivilligt delar ut av sin kunskap när tid och lust finnes.

Precis, och det är ju lite hela grejen med forum, ibland får man svar innan man hunnit trycka på "posta"/"skicka", ibland får man inte svar alls. Köper inte riktigt att bli grinig för att man inte får svar (frustrerad ja, men det är en annan femma)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Gladen Beetle
237 Inlägg
5 juli 2012
#10
Om man vill ha svar relativt snabbt så bör man vända sig till denna tråd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113689

Eftersom många följer den tråden bara genom att svara i den. Man läggs nästan automatiskt som följare i alla trådar som den här sidan är uppbyggd på så vis. Eftersom en hel del veteraner lär ha svarat där e det mkt troligt att dem får en liten hint om det.

Till ditt problem. ISO innebär standard mer eller mindre för alla eftermarknads stereos kablar med nån variabel. Det är så om nån har ändrat om allt blir det inte standard längre som i ditt fall då tidigare ägaren har lekt lite förut. Då föreslår jag att man lägger upp en bild på exakt alla grejer bakom stereon. Det kan underlätta om det är tydligt var det är skarvat, klippt...

Det finns ingen någonsin på detta forum som kan ens föreställa sig hur det ser ut just bakom din stereo då nån lekt med spel reglerna. Då ingen har klippt, rört om, flyttat osv är det enklare för oss dödliga.


13 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#11
Okey. Var lite för ivrig och stressad, men har svårt för moralpredikningar, speciellt när jag har ett problem jag ville lösa snabbt. Förstår att det är frivilligt att svara här på forumet om man vill och har tid, men syftet med forumet är väl att man delar med sig av erfarenhet och kunskap, och hjälper dem som har problem med sin bil av något slag. Men över till mitt tidigare problem...

Mitt problem med kontakterna på Volvos originalkontakter är så gott som lösta nu på egen hand. Det enda problem som finns kvar är att faderkontrollen på stereon inte fungerar på de bakre dörrhögtalare. Får endast ljud i de främre dörrhögtalarna.

Jag har ordnat ett inkopplingsschema för sc-805 för Volvo 850 1993-94, så jag skall försöka lösa problemet själv om det går.

Men vill någon av er ge mig ett tipps, är ni välkommna.

Forummoderator
18 038 Inlägg
7 juli 2013
#12
Låter detta passera. Men inga påhopp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök