2963
Sök

Passat 1,8t -00 dör vid frikoppling

10 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#1
Tja!
Har egentligen två fel som jag undrar över men vi börjar med det som rubriken säger.

1... ; Det är så att för ett par veckor sen så fick jag batteri-torsk, efter det så har bilen börjat bråka.
Åkte ifrån jobbet en dag och då dog bilen helt plötsligt när jag frikopplar för att stanna.
Inget ovanligt tänkte jag, förutom det att den gjorde så här 10ggr (utan att överdriva) på vägen hem. Och det är inte långt.
Provade när jag väl kom hem med att varva upp bilen för att sedan släppa allt totalt, den gick ner fort i varv och gungade till vid 500 varv för att sedan dö.
Har hittat ett sätt att den inte ska dö vid körning och det är att bromsa in med växel ner till 1000varv för att sedan frikoppla.
Den ligger på 800-900 varv normalt vid start, med ett litet gung innan den stannar vid det varvtalet.
Den har gått 24000mil och det är dags för service. (om det nu har någon betydelse?)

2... ; Andra felet är att den vid 1100varv gungar varvtalet upp o ner. Så när jag backar eller rullar sakta framåt så låter det som om jag gasar om o om igen. EXTREMT JOBBIGT!

Vet någon vad detta kan bero på eller varit med om detta själv?

Tacksam för svar
MVH
Rickard


352 Inlägg
4 juli 2013
#2
HEJ 3AN!!

Kan vara tomgångs motorn som börjar säga upp sig??


177 Inlägg
4 juli 2013
#3
Kollat felkoder? Gissar på att gasspjället tappat adaptionen efter att du hade batteritorsk.


10 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#4
scorpan6662 skrev:
Kollat felkoder? Gissar på att gasspjället tappat adaptionen efter att du hade batteritorsk.

Jag ska kolla felkoderna imorn eller på måndag. Har du någon aning om vilken felkod som visas om det är gasspjället?


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
7 juli 2013
#5
du kan prova att kalibrera gasspjället själv, gör som följer:
starta bilen, stäng av alla förbrukare (AC, vindrutetorkare, stolsvärme, bakrutedefroster ja du fattar)
stäng av
öppna huven, ta en polare till hjälp som kan lyssna på gasspjället
vrid nyckeln till läge "on" dvs sista steget innan startmotorn slår till, efter några sekunder skall nu polaren höra ett mekaniskt surrande från gasspjället som avslutas med ett tydligt klick.
gasspjället ska nu ha gjort en kalibrering, starta bilen och provkör, problemet borta? då är det också löst smile
om inte - felkoder - avhjälp indikerat fel

lycka till  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

10 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#6
TS_quattro skrev:
du kan prova att kalibrera gasspjället själv, gör som följer:
starta bilen, stäng av alla förbrukare (AC, vindrutetorkare, stolsvärme, bakrutedefroster ja du fattar)
stäng av
öppna huven, ta en polare till hjälp som kan lyssna på gasspjället
vrid nyckeln till läge "on" dvs sista steget innan startmotorn slår till, efter några sekunder skall nu polaren höra ett mekaniskt surrande från gasspjället som avslutas med ett tydligt klick.
gasspjället ska nu ha gjort en kalibrering, starta bilen och provkör, problemet borta? då är det också löst smile
om inte - felkoder - avhjälp indikerat fel

lycka till  smile

Tack så himla mkt för detta.
Jag provade att görat själv och det blev inget "klick" alls utan den pep under ett tag för att sen sluta. Provade att starta och gasa till lite och den stannade på 900 varv och vajjade där.
Provade igen och samma sak hände, inget "klick" utan pipet slutade bara.
Men har kört 10 tal mil idag och den har inte dött alls för mig.
Den gungar fortfarande men det kunde vara bakventilen trodde verkstan.

Men som sagt, Tack så himla mkt för hjälpen.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
8 juli 2013
#7
ett halvt avhjälpt fel är ju alltid nåt  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök