2555
Sök

Vevaxelns rotations riktining + kamrems frågor v70R awd-98 Snabba svar tack!

414 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Hej byter kamrem på bilen och den manuella spännaren har krånglat för mig men tror jag fått till den.

DOCK så k*karsig spännaren och släpper trycket mot kamremmen när man drar motorn förhand moturs. Medurs går det jätte bra och tar inte i någonstans och spänner fint så vilket håll snurrar vevaxeln? medurs ( samma håll som man drar åt centrummuttern på vevaxeln ) eller motsatt håll?
Om allt är rätt monterat skall den då släppa trycket på kamremmen när man drar motorn åt fel håll?

Sen hur mycket skall kamremmen kunna röra sig när man trycker mellan kamdrevet och vattenpumpen samt mellan kamdreven ?

Lite smårädd för ventilsallad, trots att jag har haft tolkar för kamaxlarna och vevaxeln.

Mvh Oskar
Senast redigerat av Ankmeister (9 juli 2013)

414 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Ingen som vet?

241 Inlägg
9 juli 2013
medurs högervarv  har du mekanisk spännare eller gas hydraulisk

80 Inlägg
9 juli 2013
Motorn går medurs!

4 670 Inlägg
9 juli 2013
Ankmeister skrev:
Ingen som vet?

Antar att du testat google va? Då jag fick fram svaret rätt omgående. Men nu har ju redan 2st svarat på frågan

414 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
volyota skrev:
medurs högervarv  har du mekanisk spännare eller gas hydraulisk

Mekanisk/manuell spännare

mickius skrev:
Ankmeister skrev:
Ingen som vet?

Antar att du testat google va? Då jag fick fram svaret rätt omgående. Men nu har ju redan 2st svarat på frågan

Hur fan då sökt på google som en idiot inte hittat nått?

4 670 Inlägg
10 juli 2013
Sökte på bl:a rotation kamrem volvo , medurs kamrem v70 osv
Senast redigerat av mickius (10 juli 2013)

klabbarpan
3 041 Inlägg
10 juli 2013
I sådana här lägen lönar det sig faktiskt att skaffa en haynes gds bok. Så får du svart på vitt hur det skall vara.

414 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
nixon89 skrev:
I sådana här lägen lönar det sig faktiskt att skaffa en haynes gds bok. Så får du svart på vitt hur det skall vara.

Har följt den till punkt och pricka, men ändå så kändes det inte som det skulle.

241 Inlägg
10 juli 2013
har du spännt upp pilen mitt för spåret på remspännaren bara att dra åt --dra motorn framåt kolla remspänningen igen är det inte bra släpp muttern till spännaren o spänn åt igen  o dra åt

66 Inlägg
10 juli 2013
Remspänaren kan justera åt båda håll motor numret talar om åt vilket hål den ska spänas om jag inte mins fel från min tid på volvo som mekaniker

414 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
volyota skrev:
har du spännt upp pilen mitt för spåret på remspännaren bara att dra åt --dra motorn framåt kolla remspänningen igen är det inte bra släpp muttern till spännaren o spänn åt igen  o dra åt

Jag spännde den enligt denna bild

http://forumbilder.se/b60/b60201082122Pf54b

Och nu när jag tänker efter så är inte C spik rak med B utan strax höger om B, måste jag då demontera allt igen för att inte få det att flytta sig?

241 Inlägg
10 juli 2013
det borde funka hur känns remmen är den bra spänd

414 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
volyota skrev:
det borde funka hur känns remmen är den bra spänd

Ja den känns spänd och bra, men om c passerar till höger om b gör det inget eller? Trycker man mellan kamdrevet och vattenpumpen så flexar den eller vad man ska säga.

5 710 Inlägg
11 juli 2013
Ankmeister skrev:
Ingen som vet?

Som en lite upplysning bara:
6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

241 Inlägg
11 juli 2013
vadå innehållslöst ?? en fråga och ett svar på frågan

Forummoderator
26 389 Inlägg
11 juli 2013
volyota skrev:
vadå innehållslöst ?? en fråga och ett svar på frågan

Det var inte riktat mot dig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök