2953
Sök

Hastighetsvajer Volvo 340 -88

26 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#1
Min hastighetsmätare slutade fungera och jag har monterat ut instrumentpanelen för att se om vajern hade lossnat, nu till frågan. Hur får man dit den igen?
Tog en bild, det är ju inte mycket utrymmet att komma åt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109480/109480-6774dc4f33aa0f40d68d6b20d8a24a88.jpg

5 710 Inlägg
7 juli 2013
#2
Det ska bara vara att lirka dit den, trångt och jävligt men det är inte så mycket att göra åt tyvärr.

Kolla om vajern lossnat vid navet, väldigt vanligt att hylsan till vajern går sönder.
Guide: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1727.0


26 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#3
Jag lyckades lirka in vajern i instrumentpanelen så att den sitter där, men mätaren fungerade fortfarande inte.

Jag läste igenom guiden men det står inte hur man får bort eller öppnar själva navet? Tog några foton efter att jag monterat bort däcket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109480/109480-9d768aeb492d1127236b0ccc5876c792.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109480/109480-11ff449e04f16193efd2fcf2f5b5f188.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109480/109480-a11002aeb999db401312dc9be21559bc.jpg

Till slut så drog jag lös vajern från baksidan, sedan satte jag in den igen och skruvade tillbaka däcket (stod i guiden att man inte behöver ta bort däcket) men hur går man till väga då?
Är vajern helt pajj nu eller kan jag laga den med kemisk metall?
Biltema hade inte delen och Mekonomen behövde beställa den!

5 710 Inlägg
16 juli 2013
#4
Det är bara fettkoppen som måste loss. Det du gör är att skruva loss hylsan ifrån änden på vajern och dra ut vajern.
Sen tar du en hammare eller något lämpligt och slår lite lätt på fettkoppen från sidorna tills den lossnar.

Om du fick ut vajern utan att lossa hylsan i änden så är förmodligen medbringaren trasig och du behöver eventuellt köpa en bättre begagnad från en skrotat 300-serie med VDO-mätare.
(De tidiga modellerna har Smith-mätare och där är vajern bara intryckt genom navet utan någon låsning alls, endast en liten medbringare som hålls fast i fettkoppen med en låsring)

Blir trångt att komma åt utan att skruva loss hjulet, det går men blir mycket krångligare.


26 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#5
Tack för informationen, hade jag vetat om hur lät det var att ta bort fettkoppen innan så...
så här ser den ut nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109480/109480-10fd80e8a88d5d4eec158a4a87e3dd3b.jpg

Finns det någon räddning?

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109480/109480-7229a6e7d413f457589062ca61c6d4ab.jpg

Det var en stor mutter, hade inte så stor dragare!

Kan jag laga detta med kemisk metall eller köpa en ny del ifrån skroten?

5 710 Inlägg
18 juli 2013
#6
Den där muttern håller navet på spindeln, drar du åt på den så spänner du åt hjullagret (är hjullgaren glappa så kan det räcka att spänna lite på den).

Hur ser hylsan i fettkoppen ut? Är den förstörd? Du kan ju prova laga med kemisk metall om du känner för det.
Är hylsan oanvändbar så får du leta på bilskrotar och bland privatpersoner ifall någon skrotar en 300-serie efter denna hylsa. Det bör inte vara allt för svårt att få tag i tycker jag, eventuellt att du måste be någon bilskrot skicka till dig ifall det inte finns någon i närheten som har.

Jag vet att Fyrkantens Bildemontering i Luleå har flera av 300-serien ståendes, och denna lilla hylsa går ju att skicka i ett brev. (om du nu inte hittar någon i närheten som har).
Senast redigerat av simlar (18 juli 2013)


26 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#7
Får nog ta och kolla på bilskroten då antar jag, men ska det vara någonting mer (hylsa) i fettkoppen?
Det som är på fotot är vad som var där i när jag tog lös den!

5 710 Inlägg
18 juli 2013
#8
Nä jag tror inte det ska vara något mer. Låsskruven sitter ju på vajeränden.

En sak du kan kolla är att dra i vajern så det inte är vajern som gått av. Eventuellt koppla vajeränden på en skruvdragare och se om hastighetsmätaren rör sig är du snurrar på vajern med skruvdragaren.



Sök