4061
Sök

Registrering av motorbyte

58 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#1
Kan nån som gjort detta göra en guide hur det går till från början till slut? och vad det kostar etc

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 juli 2013
#2
Golf2_90 skrev:
Kan nån som gjort detta göra en guide hur det går till från början till slut? och vad det kostar etc

Vill du ha en guide hur man regbesiktar för det är det som måste göras? Regbesiktar, det gör besiktningsmannen. Förstår inte riktigt hur du menar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

58 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#3
jaså jag menar om jag slänger i en v8 i en 740 då ?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
25 juli 2013
#4
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

här finns lite vad du söker

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

9 120 Inlägg
25 juli 2013
#5
Skaffa SFRO bygghandboken, där står det mesta som man behöver veta. Sen kan du ju även ringa till besiktningsmännen på SFRO också. http://www.sfro.com/


58 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#6
OKej om man uppfyller kraven för motorn, får man sätta dit en turbo/kompressor med ? även om den inte hade det i original.
När man tror att den blir godkänd är det bara o beställa en tid för kontroll?
vad kostar det cirkus ?
Senast redigerat av Golf2_90 (25 juli 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 juli 2013
#7
Golf2_90 skrev:
OKej om man uppfyller kraven för motorn, får man sätta dit en turbo/kompressor med ? även om den inte hade det i original.
När man tror att den blir godkänd är det bara o beställa en tid för kontroll?

"""När man tror att den blir godkänd"""
Du, ta och köp denna bok från SFRO. Det är inte bara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

58 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#8
"Antar den godkänns" när man läst på och följt alla bestämmelser. Så menade jag

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 juli 2013
#9
Golf2_90 skrev:
"Antar den godkänns" när man läst på och följt alla bestämmelser. Så menade jag

Det är inte gratis att låta SFRO besikta så jag tror du tjänar på att ta reda på saker och ting ordentligt som t.ex. att köpa boken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

58 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#10
Ja ska köpa den sen när det blir aktuellt.

En noob fråga till bara.
Funderade på vxl lådan , original sitter det ett metall rör från lådan upp till hålet som håller fast spaken etc.
Hur får man det att passa med en annan låda?  på exempelvis golfen satt allt fast i karossen separat .
Senast redigerat av Golf2_90 (25 juli 2013)

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 juli 2013
#11
Öh...Du verkar kunna ungefär lika mycket om bilar som jag kan om att baka/virka/sticka... Dina frågor är rätt avancerade, o att döma av sättet de ställs på så har du NOLL koll om bilar. Att "tjonga" i en annan/häftig/större/starkare motor är aldrig "bara". En massa problem måste lösas på vägen, finns i regel inga exakta svar utan man löser problemen efter de givna förutsättningarna, dvs hur bilen i fråga ser ut, hur den nya motorn/lådan ser ut o vad som är möjligt/kan tänkas fungera. När du väl fått i en annan motor och låda (vilket inte är helt enkelt...) så kommer nästa problem: Hur besiktigar du bilen? Det finns mängder i ämnet på garaget.org, sök är mitt råd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

58 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#12
dawwe skrev:
Öh...Du verkar kunna ungefär lika mycket om bilar som jag kan om att baka/virka/sticka... Dina frågor är rätt avancerade, o att döma av sättet de ställs på så har du NOLL koll om bilar. Att "tjonga" i en annan/häftig/större/starkare motor är aldrig "bara". En massa problem måste lösas på vägen, finns i regel inga exakta svar utan man löser problemen efter de givna förutsättningarna, dvs hur bilen i fråga ser ut, hur den nya motorn/lådan ser ut o vad som är möjligt/kan tänkas fungera. När du väl fått i en annan motor och låda (vilket inte är helt enkelt...) så kommer nästa problem: Hur besiktigar du bilen? Det finns mängder i ämnet på garaget.org, sök är mitt råd.

Kanske för jag inte är nån jeffla mulle meck på heltid big_smile. Däremot gick jag fordons linjen så nästan allt annat vet jag hur det fungerar. Byggt massa gokarts o skit o lagat bilar så borde inte va så svårt o modda i en ny växel låda.
Snarare alla bestämmelser som komplicerar situationen.
Senast redigerat av Golf2_90 (25 juli 2013)

6 643 Inlägg
25 juli 2013
#13
Kort svar - Inget fordon nyare än 75 kan reggas med annan motor.

Måste reggas som amatörbyggt fordon, regler över de finns i SFRO's bok.

De/Dem

German Engineering
9 083 Inlägg
25 juli 2013
#14
Några punkter från SFROs bygghandbok smile OBS! Lång text! tongue

"En av de vanligaste frågorna till SFRO gäller motorbyte eller trimning av motorn i en befintlig bil. Till att börja med ska man tänka på att det finns två helt skilda saker som påverkar om bytet eller ändringen är laglig.

1. Effekt/vridmomentskrav
2. Avgaskrav (miljökrav)

Båda dessa saker måste man uppfylla för att bilen ska kunna registreras med ändringarna. Observera att en bil alltid ska registreringsbesiktigas om man byter motor till en annan typ än original

EFFEKT & VRIDMOMENT

Effekt och vridmoment är det område som är enklast att förklara, eftersom samma regler gäller oavsett årsmodell på bilen. Däremot gäller olika krav beroende på om bilen kan registreras som ombyggt fordon, eller inte. I det senare fallet talar man om "ändrat fordon", där man till exempel byter motor utan andra modifieringar.

ÄNDRAT FORDON

Här gäller i första hand att man får hoppas på att biltillverkaren skrivit ut generella intyg om vilken effekt och vilket vridmoment som bilen maximalt får ha. Uppgifter om dessa siffror har Besiktningsorganet. Har tillverkaren inte skrivit några intyg är man formellt sett ganska begränsad även om Besiktningsorganet generellt godkänner en ökning av effekten med 20% och vridmomentet med 10% (räknat från bilens ursprungsmotor - inte den starkaste som fanns i modellen)

OMBYGGT FORDON

För ombyggt fordon kan man säga att det finns 3 olika sätt att bestämma vilken maximal effekt (respektive vridmoment) bilen får ha.

1. effektökning med 20% och vridmomentsökning med 10% jämfört med original
2. större ökning med 20% respektive 10% om tillverkaren har skrivit ett intyg för detta
3. större ökning än 20% respektive 10% om SFRO godkänner detta - dock är effekten maximerad till 15kW/100 kg tjänstevikt.

Ett exempel kan vara en Ford Granada 2.0 av 1975 års modell. Denna har 99hk i originalutförande. Om bilen är så mycket ändrad att den kan räknas som ombyggt fordon, så får den enligt punkt 1 ovan ha 99 x 1.20= 119hk.

Punkt 2 faller bort eftersom Ford inte skrivit några generella intyg.

Punkt 3 kan tillämpas om bromsar, hjulupphängningar och förstärkningar i karossen tillåter eller medger mer effekt än de 119hk som punkt 1 ger. Med en tjänstevikt på 1300kg skulle man då alltså kunna tillåta 13 x 15 = 195kW som motsvarar 265hk! En stor ökning som kräver rejäla ändringar av bilen. SFRO bedömer hur mycket effekt bilen klarar och det är långt ifrån säkert att man kan "maxa" 15kW/100kg. En Granada, till exempel, brukar inte godkännas med mer än 230-240hk, om bilen inte är extremt ombyggd.

AVGASKRAV

Avgaskraven, eller miljökraven, är betydligt krångligare att reda ut. Anledningen är att olika krav gäller för olika årsmodeller, beroende på om bilen är ombyggt fordon eller inte.

BENSINMOTOR

Ej ombyggt fordon
Till och med 1975:
Motorn måste ha en sluten vevhusventilation och får max avge 4,5 CO på tomgång. För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge toppar, förgasare och annat.

1976 till och med 1992 (tagen i bruk före 1/1 1993):
Grundkravet är att bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick som sålts i en bil i Sverige.
Om den nya motorn har katalysator, så behövs inget avgasintyg Så länge motorn klarar utsläppskraven för en originalbil med katalysator, och motorn är i originalskick (med original insprutning etc) är det bara att ta hänsyn till effekt- och vridmomentskraven och regbesiktiga.
Skulle man vilja använda en motor utan katalysator krävs avgasintyg, vilket gör det svårare. Så svårt att SFRO inte rekommenderar det.

KOMMENTAR OM AVGASCERTIFIERING
Avgascertifiering är något som görs för motorer som ska säljas i bilar i Sverige. Kravet kom till 1976 årsmodeller och själva certifieringen är en ganska avancerad provning där motorn testas i en viss körcykel. Certifiering kan egentligen bara göras av biltillverkare, generalagenter eller liknande. Observera att dessa avgaskrav betyder att för bilar av årsmodell 1976 eller nyare, är det nästan helt omöjligt att registrera med en motor som på något sätt ändrats. All form av trimning är alltså "otillåten"! Detta gäller oavsett om avgasutsläppen som Besiktningsorganet mäter förändras eller inte. Det är själva principen det handlar om - ändras motorn, så avviker den från det avgascertifierade utförandet - och är alltså "olaglig".

EXEMPEL PÅ MÖJLIGA BYGGEN
För att illustrera de möjligheter som ändå finns med dessa lagar, kan vi ta 3 exempel på möjliga byggen.

Bil av årsmodell 1974
Eftersom det enda avgaskravet är max 4,5% CO på tomgång och sluten vevhusventilation, kan man bygga en ändrad motor utan problem. Som exempel: en Ford Capri 1974 med turbokonverterad motor från Ford Sierra 1987, går alldeles utmärkt att registrera, förutsatt att man klarar kraven för effekt och vridmoment.

Bil av årsmodell 1985

Här finns två möjligheter, antingen byte till en motor utan katalysator, eller med katalysator. Utan katalysator krävs ett avgasintyg, som ibland kan vara svårt att få. Ett typiskt exempel är en Volvo 240 GL 1985, där man vill montera turbomotor, en B21ET från 240 Turbo. Detta är formellt sett helt okej om man får ett avgasintyg från en Volvo verkstad. Men innan man påbörjar bygget måste man försäkra sig om att man verkligen kommer att få intyget - utan intyget går bilen inte att registrera!

Betydligt enklare är det om man väljer en motor med katalysator. Turbomotorn från 940 Turbo (B230FT till exempel), kan man registrera samma 240 GLT 1985 med utan avgasintyg - men motorn måste vara i originalskick! Man får inte byta turbo, inte byta styrsystem och tändfördelaren måste sitta kvar i toppen. Fördelarna överväger och man får en trevligare motor med mindre pappersarbete. Därför är vår rekommendation solklar - vid ett motorbyte dessa årsmodeller (1976-92), välj en motor med katalysator!

Bil av årsmodell 1995

Här måste man hålla isär ett enkelt motorbyte och en större ombyggnad, som gör att bilen kan klassas som ombyggt fordon. Ett enkelt motorbyte blir krångligt, eftersom avgasintyg alltid krävs, och det måste dessutom skrivas av generalagenten eller tillverkaren - det räcker inte med en verkstad som gör det. Ett exempel skulle kunna vara en Opel Astra av 1995 års modell där man vill montera en V6-motor från Opel Vectra. Detta kräver att GM Sverige skriver under avgasintyget, efter det att en Opelverkstad kontrollerat att V6-motorn som monterats verkligen är i avgascertifierat utförande.

Vi vill poängtera att detta intyg kan vara mycket svårt att få, så se till att få ett bindande löfte från "din" generalagent innan du påbörjar ett liknande bygge. Annars är risken mycket stor att du står med en bil som inte går att besikta!

Som ombyggt fordon däremot, är det mycket enklare och bygget är klart genomförbart. Inget avgasintyg behövs så länge motorn har katalysator och är i originalskick

ATT BYTA VÄXELLÅDA
Det är kanske inte självklart, men växellådan är egentligen också en del av bilens avgasrening. Ja, i alla fall från 1993, om man ska använda EU-termer. Sedan dess ingår växellådans utväxling som en del i det europeiska avgasgodkännandet. Det gör att man inte kan byta växellåda hur som helst i lite nyare bilar – i alla fall inte från automat till manuell eller vice versa. Om bilen är tagen i bruk före 1/1 1993,  så är det tillåtet, men inte senare. Ombyggt fordon har dock undantag även från denna regel.

ANDRA SAKER ATT TA HÄNSYN TILL

Ovan har vi gått igenom de viktigaste kraven att ta hänsyn till vid motorbyte. Det finns en sak att tänka på, och det är maximala axelbelastningar. Tillverkaren av bilen har intygat hur mycket vikt som maximalt kan tillåtas för fram- respektive bakaxel. Byter man till större motor finns risken att man går över gränsen.

I många fall kan man komma runt problemet genom att förstärka infästningarna och förstärka eller byta framvagn alternativt bakvagn. Som exempel så finns det till många bilar en kraftigare framvagnsbalk som satt på bilar med största motorn, som kan användas. I andra fall är det klokt att montera framvagn från tyngre modell – exempelvis från BMWs 5-serie om det är 3-seriemodell man bygger på.

SAMMANFATTNING – ATT VÄLJA SITT PROJEKT
Vi ska sammanfatta reglerna runt motorbyten kort, för att underlätta för dig som absolut vill bygga en bil med bytt motor. Genom att tänka till från början, har du betydligt större chans att kunna regga ditt bygge.
Det första rådet är att välja ett grundprojekt som är taget i bruk före 1/1 1993. Det ger dig möjligheten att stoppa i en motor MED katalysator, utan att du behöver krångliga avgasintyg. Dessutom gör du miljön en tjänst!

Råd nummer två är att redan från början bestämma dig för om bilen ska registreras som ombyggt fordon. I de flesta fall ger det möjlighet till större effektökning, och enklare avgaskrav, och är därför en bra väg att gå. Ska bilen registreras som ombyggt fordon måste du byta och/eller bygga om stora delar av bilen. Därför kan det vara lika bra att utgå från en motorsvag grundmodell, eftersom du ändå måste byta bromsar och andra viktiga komponenter.

Slutsats

1. Välj en bil reggad före 1/1 1993
2. Välj en motor med katalysator (i originalskick)
3. Välj rätt modell med tanke på modifieringar som krävs för att bilen ska klassas som ombyggt fordon"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

58 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#15
Malheus skrev:
Kort svar - Inget fordon nyare än 75 kan reggas med annan motor.

Måste reggas som amatörbyggt fordon, regler över de finns i SFRO's bok.

right så alla dom som säljer 740 med reggad v8 på blocket e bluff? sett ett par tre annonser ligga ute förut.
Enklast verkar ju va endå att bara köpa två likadana en sommar bil och en bruks bil.
Sen beställa ett par extra plåtar och köra olagligt några mil på sommaren..

344 Inlägg
25 juli 2013
#16
Golf2_90 skrev:
Malheus skrev:
Kort svar - Inget fordon nyare än 75 kan reggas med annan motor.

Måste reggas som amatörbyggt fordon, regler över de finns i SFRO's bok.

right så alla dom som säljer 740 med reggad v8 på blocket e bluff? sett ett par tre annonser ligga ute förut.
Enklast verkar ju va endå att bara köpa två likadana en sommar bil och en bruks bil.
Sen beställa ett par extra plåtar och köra olagligt några mil på sommaren..

dom är lagliga om dom är reggade med motorn som sitter i, för att kunna byta till en v8a i en 740 får den inte gå över max effekten som volvo tillhanda hållit,

och med dessa ändringar Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507 1:ans växel ej över 2.95 i utväxling.

får du ha 175 kw ( x 1.36 för hp) och 328nm

och med dessa Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507

får du ha 175 kw och 310nm

alltså måste det vara ganska små v8or och ganska moderna eftersom att dom måste ha katalysator orginal, dock är det svårt att se skillnad på v8or så många byter till lite större efter reggningen = olagligt.

man får visst byta motor på bilar nyare än 75 läs det långa inlägger du fick lite tidigare..

3 354 Inlägg
26 juli 2013
#17
Golf2_90 skrev:
Malheus skrev:
Kort svar - Inget fordon nyare än 75 kan reggas med annan motor.

Måste reggas som amatörbyggt fordon, regler över de finns i SFRO's bok.

right så alla dom som säljer 740 med reggad v8 på blocket e bluff? sett ett par tre annonser ligga ute förut.
Enklast verkar ju va endå att bara köpa två likadana en sommar bil och en bruks bil.
Sen beställa ett par extra plåtar och köra olagligt några mil på sommaren..

han skrev ju att bilen reggas om till "amatörbyggt"
Sen så kan man säga att det är t.o.m årsmodell -92 som det räcker med en Registreringsbesiktning för motorbyte.
Förutsatt att motorn fyller några krav såsom effekt, avgasrening etc

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

plankan
26 juli 2013
#18
Seth skrev:
han skrev ju att bilen reggas om till "amatörbyggt"
Sen så kan man säga att det är t.o.m årsmodell -92 som det räcker med en Registreringsbesiktning för motorbyte.
Förutsatt att motorn fyller några krav såsom effekt, avgasrening etc

T o m årsmodell 1993 är det väl.

3 354 Inlägg
26 juli 2013
#19
plankan skrev:
Seth skrev:
han skrev ju att bilen reggas om till "amatörbyggt"
Sen så kan man säga att det är t.o.m årsmodell -92 som det räcker med en Registreringsbesiktning för motorbyte.
Förutsatt att motorn fyller några krav såsom effekt, avgasrening etc

T o m årsmodell 1993 är det väl.

Skrev lite fel med årsmodell. Skulle skrivit att bilen ska vara tagen i bruk innan 1/1 -93
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
Senast redigerat av Seth (26 juli 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

58 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#20
Seth skrev:
Golf2_90 skrev:
Malheus skrev:
Kort svar - Inget fordon nyare än 75 kan reggas med annan motor.

Måste reggas som amatörbyggt fordon, regler över de finns i SFRO's bok.

right så alla dom som säljer 740 med reggad v8 på blocket e bluff? sett ett par tre annonser ligga ute förut.
Enklast verkar ju va endå att bara köpa två likadana en sommar bil och en bruks bil.
Sen beställa ett par extra plåtar och köra olagligt några mil på sommaren..

han skrev ju att bilen reggas om till "amatörbyggt"
Sen så kan man säga att det är t.o.m årsmodell -92 som det räcker med en Registreringsbesiktning för motorbyte.
Förutsatt att motorn fyller några krav såsom effekt, avgasrening etc

Vad jag syftade på var enbart ""Kort svar - Inget fordon nyare än 75 kan reggas med annan motor.""
Lät fel då om 1985+ 740s på blocket endast stod "reggad" i beskrivningen och inte ombyggd.
va inte så petig hörru
Senast redigerat av Golf2_90 (26 juli 2013)


Sök