Vilken baslåda funkar bra i Audi 100 Avant C4?

ricste Pipeline Engineer
19 april 2007 · 10 Inlägg

Har en Audi 100 2,8 Avant -92 (C4) som jag tänkt uppdatera ljudet i lite då den skall brukas igen i sommar.

När det gäller baslådan, någon som vet vilken konstruktion som passar bra för kombi och för Avant specifikt? Skulle helst bara köpa någon färdig med 2x10" eller 2x12", men ska det va slutet, någon form av portning eller vad?

---5.0 @ KTH---
rickardstenberg.se
Bebben Legitimerad besserwisser
19 april 2007 · 921 Inlägg

En polare till mig har en Rockford någonting 12a i portad låda i sin Audi 100 Sedan, och jag den får bilen att skaka. wink

Portad eller inte, beror på ditt val. Med port får du ju lite skönare djupbas, men å andra sidan får du lite mer okontrollerad och "luftig" bas än vad du får med en sluten låda.

Gå in i en butik och provlyssna vilken typ av konstruktion som passar dig bäst.

TT-Avant
20 april 2007 · 6 851 Inlägg

Vad har du för slutsteg att driva basen/arna med? Vad har du för framsystem?

Själv har jag "enbart" en 10" bas i sluten låda i res. baljan (Se min S6a) och jag tycker det funkar kalas.
Dock så är jag inte ute efter MASSA bas utan vill ju ha det så rent ljudmässigt som möjligt.

Senast redigerat av TT-Avant (20 april 2007)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ricste Pipeline Engineer
20 april 2007 · 10 Inlägg

Ja här kommer då en liten uppsats om vad jag tänkt mig smile

Jag börjar helt från scratch, har inte haft bil på några år och sålt iväg de grejer jag har haft, förutom kanske nån JBL- och Soundstream-bas men är tveksam på skicket på dem.

Nu kommer jag att åka en hel del bil i sommar. Det är som sagt en Audi 100 2,8 Quattro  Avant (C4), och då vill man ju gärna ha hyfsat ljud i alla fall. Lyssnar på blandad musik, mycket hårdrock av olika slag men även lite euro-disco och sådant.

Ursprungsplanen:

Huvudenhet: Vad som helst som spelar MP3 och har tillräckligt med lågnivåutgångar. Har haft Pioneer tidigare och gillar det märket, så kanske någon modell från dem.

Framsystem: Byta ut original 4”-system mot ett 5.25”, vilket ska vara ganska lätt enligt en del trådar på forumet. Men enligt vissa kan 5,25” kräva mer lådvolym än det som är i plastlådorna i framdörrarna, och då skulle det va bättre att sätta dit ett 4”-system. Nån som vet mer om detta och kanske kan rekommendera några 5,25”-högtalare som kan funka bra direkt i Audi-framdörrarna? Vill inte göra så stor åverkan på inredningen.

Baksystem: Byta ut original 5.25”-system mot ett bättre. Har dock läst här att det inte blir så bra om man låter bakhögtalarna spela på utan tidskomp, så jag kanske ska låta huvudenheten driva dessa och ”vrida ner” nivån på dem (fade)? Eller om det blir ett femkanalsteg kanske jag ska låta dessa drivas av det ändå, tips och förslag?

Baslåda: Hade gärna satsat på en låda i reservhjulsbaljan, men då jag varken kan eller har orken att bygga en så får det nog bli en ”vanlig” (om inte nån har någon färdig att sälja kanske?). 2x10”, 1x12” eller kanske 2x8” (beror också lite på hur starkt slutsteg som skall användas)? Sluten, portad, liten, stor, ja vad funkar bra i en C4-Avant? Föredrar nog snabb, snärtig bas med tryck istället för mycket djupbas. Har funderat på GAS Subbas 2x10" från www.brl.se, men vet ej om de kommer funka bra.

Slutsteg: Har tänkt mig ett femkanalssteg, t ex GAS Alpha X5 från www.brl.se, för att driva hela systemet. Men det kanske blir för klent med effekt till basen? Kanske skulle satsa på två separata? Är ju inte ute efter nåt monsterljud, så ett steg hade varit smidigt.

Ja ungefär så har jag väl tänkt mig. Efter som det inte blir så mycket modifikationer på själva bilen utan allt ska helst passa rätt bra direkt så kanske det inte är värt att lägga ner alltför mycket pengar på själva elementen? Jag menar, när man inte moddar så kanske man inte hör så stor skillnad på ett par GAS för 500 kr och ett par Rockford Fosgate eller DLS för 2000 kr? I en sån här bil kan de ju lätt bli att man lägger ner mer pengar på ljudet än vad den själv är värd, och det är ju inte direkt meningen.

Alla förslag mottages varmt, kanske någon har lämpliga prylar att sälja? Bara att PM:a!

//Rickard

---5.0 @ KTH---
rickardstenberg.se
TT-Avant
20 april 2007 · 6 851 Inlägg

Att sätta 5.25" fram är som sagt inte svårt. Det du gör är att du skruvar bort den lilla plastlådan som sitter där och gör bafflar i MDF. Att sätta små 4" fram i bilen kommer inte göra så stor skillnad. Du kommer få lite renare ljud, men kommer få mindre bas pga. att det sitter 4½" fram, inte 4".

Vill du lägga ner mera tid på framsystemet så går det få in 6-6½" i framdörr med org. utseende.Men detta kräver en hel del mera jobb och tar mycke längre tid än med 5.25"..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
audi_power
20 april 2007 · 3 Inlägg

kolla på min audi. jag satte in 5,25 fram. det är bara att ta bort resonans lådan i framdörrarna.

Ett bra förslag till baslåda är rockfordfosgate, jag har en 10* och den trycker på, men den dunkar garanterat ut 2x10* gas. big_smile

men det är bara att lysna sig fram:)

Volvo S60 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang