Ska jag åka ner med 13000 eller 15000?! Hur fan ska skattemyndigheten veta va jag cashat för min bil i Tyskland isåfall?
Med 15690 euro. Som privatperson kan du inte dra momsen och även om man har ett företag godkänt för att dra momsen så är det idiotiskt då den tyska momsen är lägre än den svenska.
Ska jag åka ner med 13000 eller 15000?! Hur fan ska skattemyndigheten veta va jag cashat för min bil i Tyskland isåfall?
Med 15690 euro. Som privatperson kan du inte dra momsen och även om man har ett företag godkänt för att dra momsen så är det idiotiskt då den tyska momsen är lägre än den svenska.
Tack för svar! Men som någon sa, momsen är ju redan betald på bilen eftersom den är begagnad? Om jag åker ner och betalar 13000, hur får skattemyndigheten i sverige veta om det var med eller utan moms?
Så här står det på teknikens världs guide:
"Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil ELLER är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms."
Hittar ingenting på varken skattemyndigheten eller transportstyrelsen där det står att man behöver betala moms eller mervärdesskatt på en begagnad bil inom EU
Ska jag åka ner med 13000 eller 15000?! Hur fan ska skattemyndigheten veta va jag cashat för min bil i Tyskland isåfall?
Med 15690 euro. Som privatperson kan du inte dra momsen och även om man har ett företag godkänt för att dra momsen så är det idiotiskt då den tyska momsen är lägre än den svenska.
Tack för svar! Men som någon sa, momsen är ju redan betald på bilen eftersom den är begagnad? Om jag åker ner och betalar 13000, hur får skattemyndigheten i sverige veta om det var med eller utan moms?
Så här står det på teknikens världs guide:
"Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil ELLER är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms."
Källa:http://www.teknikensvarld.se/importerabil/
Att fiffla bort momsen är bara att glömma. Nr 1 så måste du ha ett företag som är godkänt för att lyfta den tyska momsen. Detta kollar Tyskarna upp innan. Då kan du köpa bilen utan moms.
Så fort du kommer till Sverige måste du dock betala momsen. För tro mig. Skattemyndigheten har koll på sånt här. Dock så är det en ärende tid som är rätt lång, så om man vill fiffla och tjäna sig en extra hacka dvs sälja bilen direkt så skaffar man kanske 5-6 målvakter som bilen skrivs över på under en mycket kort tid. Typ en vecka mellan varje ägarbyte. På så sätt så tappar skattemyndigheten koll på bilen. Men i slutändan så åker man antagligen dit ändå och får betala den svenska momsen + straff utöver det. En sådan bil behöver du också sälja iväg till ett underpris för att bli av med den. För vem köper en nyimporterad bil med 6-7 ägare på någon månad?
Finns faktiskt flera sådana bilar i Sverige..
Utöver detta så är det låååångt ifrån alla bilar som man verkligen kan dra momsen på i Tyskland. Vissa annonssidor skriver automatiskt in pris ink och ex moms, men i verkligheten så kanske man inte ens kan lyfta momsen ens med godkänt företag.
Och öppna hyrbilsfirma är också bara att glömma. Du kommer inte kunna använda bilarna privat, och när du ska sälja dem så måste du ändå betala in den svenska 25% momsen.