4392
Sök

Varför 3" avgasrör?

245 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#1
Folk skriver ofta att de har 3" avgasrör. Jag antar att man kör med denna grovlek för att få ett dovare ljud.

Jag undrar varför just 3" är den optimala siffran, varför inte 4" eller 5" om man nu vill att det ska låta som fan?

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 augusti 2013
#2
Kör du trimmad turbo vill du ha grövre avgassystem för att få bättre fart ut på avgaserna, och därmed rappare turbo.


245 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#3
_DamnIt skrev:
Kör du trimmad turbo vill du ha grövre avgassystem för att få bättre fart ut på avgaserna, och därmed rappare turbo.

Okej, men borde inte de som trimmar som fan köra 5" eller något då?

Dahlgren
450 Inlägg
11 augusti 2013
#4
Diskolaro skrev:
Folk skriver ofta att de har 3" avgasrör. Jag antar att man kör med denna grovlek för att få ett dovare ljud.

Jag undrar varför just 3" är den optimala siffran, varför inte 4" eller 5" om man nu vill att det ska låta som fan?

ett 3" ger oftast lite mer effekt, Men på ett 5" Så skulle du garanterat tappa effekt.
Blir ju som att blåsa ut avgaserna direkt efter grenrör.

Samt så skulle det bli regbesiktning direkt på ett 5" Då det skulle låta som satan och alla skulle anmäla bilen..
Senast redigerat av A-Dahlgren (11 augusti 2013)


Evildan
11 augusti 2013
#5
Finns antagligen två anledningar till varför någon bygger med 3".

1. För att få ett högre avgasflöde och på så vis befrämja en effektökning i motorn.

2. För att man tror att det ger effekt på sin standard B230f och ett inbillat fränt ljud.

4" och 5" tar väldigt mycket plats under bilen, då är det smidigare att bygga dubbla rör i storlek 2,5" exempelvis.

Ett grövre rör behöver inte ge en ökad ljudnivå, det beror till stor del på typ och antal av ljuddämpare man använder, ett 2,5" system kan låta betydligt mer än ett 5" dito.
Senast redigerat av Evildan (11 augusti 2013)

245 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#6
Evildan skrev:
Finns antagligen två anledningar till varför någon bygger med 3".

1. För att få ett högre avgasflöde och på så vis befrämja en effektökning i motorn.

2. För att man tror att det ger effekt på sin standard B230f och ett inbillat fränt ljud.

4" och 5" tar väldigt mycket plats under bilen, då är det smidigare att bygga dubbla rör i storlek 2,5" exempelvis.

Ett grövre rör behöver inte ge en ökad ljudnivå, det beror till stor del på typ och antal av ljuddämpare man använder, ett 2,5" system kan låta betydligt mer än ett 5" dito.

Okej, jag antar att det har med något moststånd att göra, för annars skulle man ju kunna köra utan avgasrör.

Kan någon förklara hur detta motstånd fungerar.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 augusti 2013
#7
Många kallar det för motstånd (och tror att det är så), men egentligen handlar det om att dom avsvalnande avgaserna skapar ett sug i avgasröret när dom kallnar och ihop med flödeshastigheten på luften därigenom suger ut avgaser ur cylindrarna.

Ett för klent rör stryper helt enkelt avgaserna för mycket, ungefär som att andas ut genom ett sugrör. Inga konstigheter där..

Ett för grovt rör däremot tappar förmågan att "suga" avgaser som jag beskrev ovan helt enkelt genom att det är så stort att avgaserna rör sig fritt åt vilket håll dom vill, avgaserna går helt enkelt baklänges när dom svalnar.



Detta gäller för sugmotorer, och turbomotorers grenrör. Efter turbon på en turbomotor ska det däremot istället helst vara så fritt flöde som möjligt för att det inte ska bromsa upp turbon. Och på grund av att avgaserna svalnar så behöver man egentligen inte ha lika grovt avgassystem hela vägen, efter en bit så kan man gå ner nån dimension utan att det hindrar avgasflödet.
Senast redigerat av henke_99 (11 augusti 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 augusti 2013
#8
A-Dahlgren skrev:
Diskolaro skrev:
Folk skriver ofta att de har 3" avgasrör. Jag antar att man kör med denna grovlek för att få ett dovare ljud.

Jag undrar varför just 3" är den optimala siffran, varför inte 4" eller 5" om man nu vill att det ska låta som fan?

ett 3" ger oftast lite mer effekt, Men på ett 5" Så skulle du garanterat tappa effekt.
Blir ju som att blåsa ut avgaserna direkt efter grenrör.


Samt så skulle det bli regbesiktning direkt på ett 5" Då det skulle låta som satan och alla skulle anmäla bilen..

Varför kör racebilar utan rör d.v.s. inget efter headers.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Dahlgren
450 Inlägg
11 augusti 2013
#9
Vettemannen skrev:
A-Dahlgren skrev:
Diskolaro skrev:
Folk skriver ofta att de har 3" avgasrör. Jag antar att man kör med denna grovlek för att få ett dovare ljud.

Jag undrar varför just 3" är den optimala siffran, varför inte 4" eller 5" om man nu vill att det ska låta som fan?

ett 3" ger oftast lite mer effekt, Men på ett 5" Så skulle du garanterat tappa effekt.
Blir ju som att blåsa ut avgaserna direkt efter grenrör.


Samt så skulle det bli regbesiktning direkt på ett 5" Då det skulle låta som satan och alla skulle anmäla bilen..

Varför kör racebilar utan rör d.v.s. inget efter headers.

/Benny

Ingen aning om hur "Racebilarna" Som du beskrev dem har byggt sitt system.
Eller hur det nu gynnar dem genom att göra utan rör.
Håller mig inte till den klassen när det gäller trimning.

Men på en normal trimmad bil så tappar man effekt på ett dåligt byggt system / För stora rör som får avgaserna att studsa runt.

På min s60 så fick jag ut mer effekt på ett 2,5" system efter racekatten med dubbla ljuddämpare än när jag körde med ett rakt 3" från katten.
Och självklart så hade väll ett 3" varit bättre än ett 2,5" om jag hade haft över 400-450hk
Men jag hade 317 i motorn så jag tappade effekt på ett 3".

Och om nu de bilarna som trådskaparna har tittat på som har 3" så är antagligen bilen mappad efter det systemet.
och skulle man då sätta dit ett 4" så skulle det inte alls bli samma effekt.
Man bygger ju systemet efter bilens setup.
Mitt gamla 3" köpte en bara för att få bilen att låta högt. Han struntade i effekten.
Senast redigerat av A-Dahlgren (11 augusti 2013)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 augusti 2013
#10
A-Dahlgren skrev:
Vettemannen skrev:
A-Dahlgren skrev:

ett 3" ger oftast lite mer effekt, Men på ett 5" Så skulle du garanterat tappa effekt.
Blir ju som att blåsa ut avgaserna direkt efter grenrör.


Samt så skulle det bli regbesiktning direkt på ett 5" Då det skulle låta som satan och alla skulle anmäla bilen..

Varför kör racebilar utan rör d.v.s. inget efter headers.

/Benny

Ingen aning om hur "Racebilarna" Som du beskrev dem har byggt sitt system.
Eller hur det nu gynnar dem genom att göra utan rör.
Håller mig inte till den klassen när det gäller trimning.

Men på en normal trimmad bil så tappar man effekt på ett dåligt byggt system / För stora rör som får avgaserna att studsa runt.

På min s60 så fick jag ut mer effekt på ett 2,5" system efter racekatten med dubbla ljuddämpare än när jag körde med ett rakt 3" från katten.

Det kan ju vara så. Allt är säkert utprovat på racebilarna. Dom gör det inte bara för ljudet utan det är effekten som är viktigt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Dahlgren
450 Inlägg
11 augusti 2013
#11
Vettemannen skrev:
A-Dahlgren skrev:
Vettemannen skrev:

Varför kör racebilar utan rör d.v.s. inget efter headers.

/Benny

Ingen aning om hur "Racebilarna" Som du beskrev dem har byggt sitt system.
Eller hur det nu gynnar dem genom att göra utan rör.
Håller mig inte till den klassen när det gäller trimning.

Men på en normal trimmad bil så tappar man effekt på ett dåligt byggt system / För stora rör som får avgaserna att studsa runt.

På min s60 så fick jag ut mer effekt på ett 2,5" system efter racekatten med dubbla ljuddämpare än när jag körde med ett rakt 3" från katten.

Det kan ju vara så. Allt är säkert utprovat på racebilarna. Dom gör det inte bara för ljudet utan det är effekten som är viktigt!

/Benny

På bilar som körs på bana/dragracing i sverige/norge så får de jobba hårt för att få ner ljudnivån istället.
vilket de oftast tappar effekt på.


I tex staterna så mäts ljudnivån från bilen vid publiken.
I sverige/norge så kör de in mätarn i utblåset.

tex Mad Mike som körde på rudskogen fick bygga om sitt system/bil pga detta.
Hans bil lät alldeles för mycket vid utblåset.



Sök