Många kallar det för motstånd (och tror att det är så), men egentligen handlar det om att dom avsvalnande avgaserna skapar ett sug i avgasröret när dom kallnar och ihop med flödeshastigheten på luften därigenom suger ut avgaser ur cylindrarna.
Ett för klent rör stryper helt enkelt avgaserna för mycket, ungefär som att andas ut genom ett sugrör. Inga konstigheter där..
Ett för grovt rör däremot tappar förmågan att "suga" avgaser som jag beskrev ovan helt enkelt genom att det är så stort att avgaserna rör sig fritt åt vilket håll dom vill, avgaserna går helt enkelt baklänges när dom svalnar.
Detta gäller för sugmotorer, och turbomotorers grenrör. Efter turbon på en turbomotor ska det däremot istället helst vara så fritt flöde som möjligt för att det inte ska bromsa upp turbon. Och på grund av att avgaserna svalnar så behöver man egentligen inte ha lika grovt avgassystem hela vägen, efter en bit så kan man gå ner nån dimension utan att det hindrar avgasflödet.
Senast redigerat av henke_99 (11 augusti 2013)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...