3768
Sök

Trimma skyline r33 gtst

239 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#21
dundersmurfen skrev:
Trimma den bonkestyle då?

Spridare cirka 40% större. En rejäl soppapump, nytt rejält soppafilter. Kontrollera spänningsmatning till dessa komponenter vid belastning, bör vara minst 13 volt då generatorn laddar, så även tändspolarna.

Tanka e85. Kör och ladda det som går typ. Rätt svårt att köra sönder en motor på e85. Min lilla högkompade sugmotor / turbokonverterade sak går nu pga lathet på lamdba 0.97 @ 1,7bar. Bra snyt, kanske 50-100 häst borta pga att den går snålt men håller gör den. Det blir liksom inte någon värme när man kör e85 så snålt, skulle den gå snålare så tappar man drastiskt med effekt. Över lambda 1,05 så börjar den hacka och en bit innan dess finns det liksom ingen effekt.

Så etanol konverta, öka laddtrycket så länge den svarar och går bättre på höjningen!

Det bästa är om du har en mätsträcka som du alltid kör på samma vis. Börja gasa vid en stolpe/gran whatever och dra fullt på säg 3an mellan 3000 och 7000. Sen mäter du tiden det tar att accelera det varvtalsspannet. Gör en ändring och provkör igen några gånger för att få ut några värden. Går det fortare tidsmässigt så går bilen bättre. Tänk på att ha typ liknande villkor som tankvolym passagerare däcktryck medvind utetemp osv.

Tack för tipset, men vill inte konvertera till e85.. tongue

Någon som vet hur pass skadligt det är för motorn med det jag hade tänkt fixa?
Kanske bättre att köra original?
Senast redigerat av puttepro (18 augusti 2013)

smurfidunder
327 Inlägg
18 augusti 2013
#22
Nä det är ju lite bonke, men det är svårt att veta när motorn spikar sönder på bensin. Därför jag tyckte det var en simpel mod för att slippa sabba motorn. Då blir det simpelt sen, bara ösa tills det slutar gå bättre och motorn håller, även om man överdriver liksom.

Det finns 2 enkla grejer du kan göra:

Skaffa en bredbandslambda. Se till att aldrig gå snålare än 0,85 under belastning (0,5bar+)

Montera ett stetoskop via en hårdslang till en nippel i motorblocket högt upp. När du nu kör och lyssnar med stetoskopet så hör du om det spikar. Det du kan göra är att vrida casen för att hitta högsta tändning den går fint på utan spikningar typ. Men det är inte riktigt rätt att göra så, ibland så kan man nämligen köra för hög tändning utan att det spikar, men utgå från standard inställning så borde det ligga ganska rätt. Sen kanske sänka några grader för spika kommer det göra, speciellt när du kranar på mera.
Senast redigerat av dundersmurfen (18 augusti 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk


Sök