DanielAsplund skrev:
Hur mycket basarna och portarna tar är inte inräknat här för det begriper jag inte riktigt hur man får till i programmet så om nån vill förklara får dom gärna det
.
Programmet ger ett "förslag" på hur stor plats basen tar upp om man matar in en del mått, tex monteringsdjup+magnetdiameter+inbyggnadsmått, men jag brukar inte utnyttja den funktionen utan istället kör jag på några generella siffror:
8": 1 liter
10": 2 liter
12": 2,5 liter
15": 5 liter
Om elementet har ordentligt tjock magnet och/eller rejäl korg så kan man lägga till 0,5 liter för 8" och tex 0,5-1 liter för de andra storlekarna, men i vissa fall står det i basens manual hur stor plats den tar upp och då är det den volymen man får utgå ifrån.
När det gäller portens plats så kan man ange rörets materialtjocklek, innerdiametern och hur långt in i lådan den ska vara, då räknar programmet ut hur stor plats den tar upp. Även den funktionen låter jag bli att använda, man kan utgå ifrån dessa:
3" rör (68 mm inner): 0,044 liter per cm
4" rör (102 mm inner): 0,095 liter per cm
6" rör (152 mm inner): 0,2 liter per cm
Både elementets och rörets plats räknas ut i fliken "Interior". Där kan man också klicka på de små rutorna "Lock" och sedan radera siffrorna som står i rutan "Vol" om man inte vill att programmet ska räkna med de sakerna.