2612
Sök

Audi 80 avant Quattro (RWD konverterad) -93 Klonkar låser sig någonstans i drivningen ?

91 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
#1
Har Markerat rena enkla förklaringar längre ner om inte hela historien orkas läsa.

Tjena jag har nu i många dagar suttit och googlat på detta fel och kommit in på många trådar på NA och Garaget, och har kollat alla dessa fel som många haft men inte lyckats lösa mitt eget tyvärr.

När jag en dag var påväg hem Slog det helt plötsligt till underbilen och det lät ungefär som något i drivlinan "låste sig och sedan släppte, Ett ordentligt mettaliskt Duns/Dunk rent ut sagt small till under bilen. Undra som attan va det va. provar och växla alla växlar och liknande men alla växlar går i fint och han driver fint på alla växlar.

Detta ljud kom lite dådå ibland bara en klonk. ibland en redig smäll som att något metallaktikt skulle hamnat snett och sedan smäller till när det släppt igen.

Ju närmare hem jag kommer märker jag att för varje gång jag motorbromsar så kommer det en Smäll eller en klonk. men hör nästan att det dom smäller snurrar på något vis.

Har också noterat nu på senare efter ett par provkörningar och fler har lyssnat på det så har du kommit ett Tjofs ljud som ökar ju snabbare du kör. " tjofs tjofs tjofs tjofs tjofs"

Låser jag bakdiffen så blir det ingen skillnad. den låser ju som den ska men klonket försvinner inte eller blir mer.

* Trycker jag ner kopplingen fort så kommer ljudet.

* Motorbromsar jag försiktigt först sedan kopplat försiktigt så är det inte alltid det kommer men om det gör så är det väldigt litet ljud oftast.

* Frikopplar jag och bara skickar i olika växlar alla 1-5 hoppar lite mellan dom så rasslar det till sådär konstigt. Ungefär som att kardanknutkors lagret skulle va slut och glappa och så smäller det när man byter växel för att man ändrar "Hastighet på kardan så det slår till i glappet"

* Det hände också ibland att vid dragläge händer det nästan inget bilen vill inte iväg det går Tungt. något bromsar den. så kopplingen är ok, men sen smäller det till och då åker man framåt.

* Ljuder kommer under framsätena och bakåt någonstans. Ljudet vandrar väl lite i drivlinan också antar jag smällarna hörs mest bakåt tycker jag


Så jag har nu pallat upp bilen på 4 pallbock och snurrar och känner efter på allt i drivlinan men hittar inga glapp.

Stödlager är ok. det ända som rör sig är gummit runt lagret och det är väldigt lite.
Kardanknutslagret är helt ok. lyckas inte glappa det något.
Hittar heller ingen sten mellan bakdiffens bussnings stag som någon hadde haft ^^,

Har 2 frågor som jag funderar över också.

när jag trycker kardan uppåt mot karossen typ "dunkar den lite upp" så ser jag i änden av kardan mot växellådan att den glappar lite i det gummit som finns där ? väldigt lite. Kanske också ska va så ?

och jag undrar om det kan va bakdiffen som är pajj ?`
När jag ligger under och håller fast kardan så den inte kan snurra och kompisen snurrar på vänsterbak hjul så känner jag ett dunsade i kardan typ" duns duns duns duns duns" i takt med att han snurrar. När jag snurrar på kardan och får upp lite fart och han håller fast i samma hjul så får vi ett mer DUNK ljud fast kanske för 1 gång per varv. alltså inte lika ofta.


Jätte mycket text, jätte dålig på att förklara, men hoppas ni orkar läsa och hjälpa mig. Hoppas jag inte glömt någon information.

Tack på förhand
Mvh Kim
Senast redigerat av SlevVa (6 september 2013)

1 365 Inlägg
7 september 2013
#2
Nu är jag inte expert på Audi men min kardan sitter tvärstumt, både eftermarknads och orginalet jag monterade bort.

Dvs det går inte att röra den varken i höjd eller sidled, däremot finns det lite spel i roteringen och det är som det ska vara.

Luktar det bränt från bakaxeln?

Har du något oljeutsläpp från bakaxeln?

Jag skulle börja montera ner för det är antingen kardanaxelfästet mot bakaxeln, mot växellådan eller bakaxeln skulle jag säga.


91 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#3
Okej. ja spelet i roteringen har ju jag med. men jag kan ju röra min lite åt olika, men trodde det va för att södlagret har gummi runt om sig.

Inte känt någon lukt när jag tittat under efter körning och diffen är iofs, fuktigt/skitigt under men kan inte se om det är gammalt eller så. det är inte blött under eller aldrig  varit droppat nått som syns på marken smile
Senast redigerat av SlevVa (8 september 2013)

1 365 Inlägg
8 september 2013
#4
Gummi är ju verkligen helt värdelöst, det blir ju sämre med åren och helt plötsligt kan det börja uppstå sprickor.
Jag bytte till metall i hela drivlinan.

Börja montera ner kardanaxeln och kolla stödlagret. Du behöver ju ändå bort med skiten för att kolla bakaxeln sen i varjefall


498 Inlägg
8 september 2013
#5
Ta och tappa ur oljan i bakväxeln och kolla hur oljan ser ut? Kanske rinner ur massa spån och delar.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

91 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#6
SLG skrev:
Ta och tappa ur oljan i bakväxeln och kolla hur oljan ser ut? Kanske rinner ur massa spån och delar.

Skall prova det idag hör av mig hur det såg ut smile

Tack


Sök