2583
Sök

Nissan Primera p11 -00 Går ej rent vid maxgas.

31 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Fixar med en Nissan Primera åt en vän nu.

Problemet är att tex när man står på tomgång och gasar för fullt så varvar den inte mer än ca 2500-3000rpm,men släpper man lite på gasen så varvar den upp bra.
Är man ute och åker och gasar för fullt så tappar den typ kraften och bluddrar.verkar som den får för mycket bränsle eller luft.
blir lite problem när det blir uppförsbackar och bilen sackar bara för att man inte kan gasa tillräckligt.

Har kollat tändstift,luftfilter och bytt bränslefilter.
har testat att dra ur luftmassemätaren med och då dog den direkt,så den verkar ju vara hel.
testat med startgas vid slangar och så,men dom verkar vara hela.

Funderar på om det kan vara lamdasonden som spökar eller finns det fler på den kanske?
någon som vet vad det ska vara för värden? och hur man mäter?
är en 3 tråds lamdasond,2vita och en svart kabel.

Vore verkligen tacksam om någon komma med lite ideer.

Honda The Power Of Dreams

31 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Lambdasonden e bytt,behövde ändå bytas,men det e visst nått annat som spökar.

2 230 Inlägg
26 maj 2012
Min P11 jag hadde förut gick lika bra med och utan lamdan, så den är det knappast och sen går dom flesta bilar som vanligt trots inte lamdab är inkopplad.

inte så att den sätter igen sig på dom varven? dvs testa att ta loss insugsröret och låt den suga fritt istället för att suga från boxen.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

19 Inlägg
27 maj 2012
Låter som trasig luftmassemätare. Ta bort och "kolla" i luftmassemätaren om tråden inte har försvunnit, då brukar de bete sig som du beskriver... Lyser motorlampa?

31 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
tack för tipset,ska ut och kolla det direkt.
.
nej ingen mororlampa lyser.
mäte upp den nya lamdasonden och då visar den bara 0,3V oavsett varvtal.då går den ju alldeles för snålt.går ju ännu sämre när jag bytte till ny lamda.
svårt o greja med eletroniken i dagens bilar
Senast redigerat av Kristian_82 (27 maj 2012)

19 Inlägg
27 maj 2012
Kristian_82 skrev:
tack för tipset,ska ut och kolla det direkt.
.
nej ingen mororlampa lyser.
mäte upp den nya lamdasonden och då visar den bara 0,3V oavsett varvtal.då går den ju alldeles för snålt.går ju ännu sämre när jag bytte till ny lamda.
svårt o greja med eletroniken i dagens bilar

Tagit bort luftmassemätaren? Och kollat tråden?

31 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Har tagit bort luftmassemätaren och kollat,ser trådar där i så borde vara helt.

prövade och sätta för halva insuget och då varvar det upp,varvar även upp om man kör med startgas.så antar att den får för mycket luft just nu.

för lambdan visar 0,3 volt,alltså mager blandning.så då förtydligar väl det här med luften att den får för lite bränsle.
kan vara bränsleregulator eller något sådant då kanske

31 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
lånade kompisens diagnosverktyg och fick fram
(P0335) crankshaft position sensor A circuit(Vevaxeln
positionssensor En krets)
vet inte om det går att lite på det verktyget 100% men den
har väl med tändningen o bränsle att göra?

4 Inlägg
19 augusti 2013
Hej hej!

Undrar om du har fått till bilen? Jag har nämligen exakt samma problem med min primera (p12) som du beskriver ovan. Jag har också bytt tändstift å kollat att den går på alla cylindrar, rengjort spjällhus, slangar å insug å kollat efter läckage och bytt LMM (begagnad) Men den vill ändå inte bli som den ska. Vet inte alls vad jag ska göra. Löste ni problemet tillslut? Ser att tråden är ganska gammal... men du kanske läser detta ändå?

19 Inlägg
24 augusti 2013
Den där felkoden tyder ju på att kammarna står fel d v s kamkedjebyte behövs. Såvida inte sensorn är kass, vilket inte är så vanligt iaf. hmm

31 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Inte varit inne här på bra länge. men blev en helt ny luftmassemätare och då gick den kanon igen:-)

Sök