4176
Sök

Byta av fjädrar och stötdämpare volvo 850

35 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Tjenare! nu har de blivit dags att byta fjädrar bak då dem varit dåliga ett tag och att bilen blivit mycket lägre bak och så köpte jag nya fälgar och däck(17") för ett tag sen så då blev hjuldiametern något större och däcken 225 istället för 205 så tar därför i innerskärmen på höger sida om man åker 4 pers i bilen. så då är det ju troligen fjädrarna som säckat ihop så tänkte att jag byter dom och stötdämparna när man har allt nere men någon som vet hur jag ska gå tillväga har aldrig bytt varken stötdämpare eller fjädrar nångån

5 089 Inlägg
15 september 2013
Lossa stötdämparen. bända ut fjädern. I med nya fjädern och en domkraft för att hissa upp bakvagnen och skruva fast stötdämparna igen.

\Lindgren

2 266 Inlägg
15 september 2013
Skaffa en haynes bok för 850 modellen så har du både bilder och text att läsa dig fram till.

Hissar upp bilen och använder pallbockar och klossar framhjulen.
Själv brukar jag släppa dämparen uppe först under mattan i skuffen, sen släppa den nedre bulten.
Fjädrarna är bara att ta ur efter man släppt dämparen, tror tom att dom ramlar ur själv nästan.
Sen använder man domkraften och hissar upp bakaxeln/hjulet så man kan montera dämparn uppe i karossen och på bakaxeln. Och fjädern har man inte glömt av och sätta på plats innan man hissar för dämparn.

svetsdiff !!!

35 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
okej tack för snabbt svar de här ska jag nog klara av wink ,ska köpa en sån bok har hört mycket bra om den smile

2 266 Inlägg
15 september 2013
Ja dom böckerna ära br om man ska göra nåt första gången på en bil man aldrig skruvat på.

svetsdiff !!!

Sök