2556
Sök

Volvo V70 2.5T -08, vad är normal bensinförbrukning

16 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Tjenare!

Jag har en Volvo V70 2.5T -08. Jag tänkte bara höra här vad en sån motor brukar dricka per mil?
Min dricker runt 1-1.3/l när jag kör på motorväg. Jag kollade förbrukningen när jag låg i 90km/h, jämn fart, och då drack den 0.9l/milen men gasade jag upp till 100-110km/k, jämn fart, så dricker den helt plötsligt 1.2l/milen.

Är detta normalt för denna motorn eller finns det något man kan göra åt för att få ner förbrukningen lite? Jag är inte alls insatt i bilar och detta är min första bil, men jag har läst om att vissa rekommenderar att man byter ut bränslepumpen.

Jag köpte den för drygt 2 månader sedan och då hade den precis gått 17 000 mil och nyservad med kamrem och någon pumpgrej, tror det var vattenpump, och andra grejer? och det hela hade kostat honom 10 000kr sa han.

Brukar bränslepumpen vara något man byter vid en servning? Finns det andra bovar man kan kolla annars?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Patric

640 Inlägg
27 september 2013
Vad kör du på för soppa? Alltså från vilken mack och vad för oktantal?

Vad har du för däck? Märke och dimension?

Förra sommaren körde jag min S80 2.5T helt original, 200hk på 16". Det rullade lätt och även med hyfsat tung högerfot körde jag ner till Öland på 0.72 liter per mil. Nu i sommar har jag kört på 18" (med 245or) samt kört i Polestar, så en sån förbrukning uppnår jag aldrig mer.

Jag började köra Spritmonitor på min 2.5T i våras och har sedan dess en snittförbrukning på 0.96 liter per mil. Det inkluderar en hel del stadskörning, motorväg, landsväg och en semesterresa i Norge i somras. Jag tankar för tillfället endast 98-oktan på Statoil.

0.9 i landsvägfart är inte jättefarligt och jag får anta att du inte köpte en V70 2.5T för att du ville ha en låg förbrukning? smile

Vart har du läst att man ska byta ut bränslepumpen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
27 september 2013
snittade 0.93 igår med en s60 2.4t 2003:a
körde exakt lagligt. tycker det är på tok förtörstigt..
eller kanske snittade den lägre eftersom personen som äger bilen kör lite av och på med gaspedalen.

svårt att få kläm på medelförbrukningen men den var på 0.95 när jag började köra och körde en sträcka på 34mil.
istort sätt bara farthållare

inte så mycket bättre än vad min 740turbo snittar i ungefär samma farter
sist jag mätte örebro-stockholm-örebro med en del körning i stockholm så låg den på 0.9l/mil med 3vuxna och 2barn och 50kg verktygslåda i skuffen.

stift och filter kanske börjar bli dax att byta. stiftena går minst 8000mil på en sån bil fast dom kan bli kassa långt innan

Kör fort så hinner inget hända...

A.Sörman
1 299 Inlägg
27 september 2013
Growe skrev:
snittade 0.93 igår med en s60 2.4t 2003:a
körde exakt lagligt. tycker det är på tok förtörstigt..
eller kanske snittade den lägre eftersom personen som äger bilen kör lite av och på med gaspedalen.

svårt att få kläm på medelförbrukningen men den var på 0.95 när jag började köra och körde en sträcka på 34mil.
istort sätt bara farthållare

inte så mycket bättre än vad min 740turbo snittar i ungefär samma farter
sist jag mätte örebro-stockholm-örebro med en del körning i stockholm så låg den på 0.9l/mil med 3vuxna och 2barn och 50kg verktygslåda i skuffen.

stift och filter kanske börjar bli dax att byta. stiftena går minst 8000mil på en sån bil fast dom kan bli kassa långt innan

Lite kul för jag provade med min v70 idag 2.4t 15mil förbrukning 0.88 låg lite över hastigheten på vägen. med 20 tums fälgar detta då enligt färddatorn smile

Ofta som bilar faktiskt skiljer sig ganska mycket

3 860 Inlägg
28 september 2013
Det TS skriver, så gick min 2.5t ungefär.. Men som sagt, fälgstorlek och vikte samt däckkvalitet gör mycket på sig!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

736 Inlägg
28 september 2013
Det låter ganska mycket, min har dragit 0,91 blandat på 1000 mil och då är det mycket stadskörning. Till och med på autobahn med 3 vuxna, 2 barn och mycket packning drog den under 0,9.

Jag kör alltid 95 oktan och har automat också. Men hur har du mätt? Färddatorn är inte så mycket att lita på, man får mäta vid tankningarna över en längre tid, se Spritmonitor

1 938 Inlägg
28 september 2013
Går inte dessa bilar att köra på e85, eller kom det senare?
Frågan e om han presenterar e85 eller bensinsiffror.

640 Inlägg
28 september 2013
Glesmark skrev:

De motorer som går att köra på etanol heter 2.5FT.

3 860 Inlägg
29 september 2013
pulchi skrev:
Glesmark skrev:

Kör E85 i min också wink

Men som sagt ja, färddatorn är inte alltid att lita helt på. Minljuger lite och det har kanske med E85 och göra men men...

Min 2.5t jag hade gick på BSR steg 1 och 98oktan. Den drack som TS..

Autotech

640 Inlägg
29 september 2013
spokenratt skrev:
pulchi skrev:
Glesmark skrev:

Kör E85 i min också wink

Men som sagt ja, färddatorn är inte alltid att lita helt på. Minljuger lite och det har kanske med E85 och göra men men...

Men den är ju dock inte original wink

Jag testade lite på väg hem från Stockholm igår i min. Med farthållaren låst på 115km/h drog bilen ungefär 0.9 med halv tank och två vuxna i bilen.

3 860 Inlägg
29 september 2013
pulchi skrev:
spokenratt skrev:
pulchi skrev:

Kör E85 i min också wink

Men den är ju dock inte original wink

Jag testade lite på väg hem från Stockholm igår i min. Med farthållaren låst på 115km/h drog bilen ungefär 0.9 med halv tank och två vuxna i bilen.

Aja.. tongue

Men jag tror TS ska se över fälgar och hjul faktiskt hmm Där kan man ha mycket att vinna på!

Autotech

Sök