3951
Sök

Volvo 740 -90, B230f, motorlampan lyser.

32 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Hej!

Börjar med att säga att jag är ganska grön på att meka, men är intresserad och vill gärna lära mig. På min Volvo 740 -90 med en b230f motor så lyser lambdasonden/motorlampan. Det började igårkväll när jag tvättade motorutrymmet med högtryckstvätt. Efter detta startade inte bilen, men tänkte att tändstiften var blöta och inte fick någon kontakt då det förövrigt gick att starta den. När jag hade plockat bort tändstiften och skulle skruva i dem igen så hamnade något snett och ett tändstifthål felgängade på något sätt. sad Efter mycket meck så lyckades jag gänga om den med hjälp av tändstiftet så att den satt som den skulle(?). Motorn gick igång och låter som vanligt nu, men motorlampan lyser, vilket den inte gjorde förut. Symptom är att dragläget är väldigt ojämn. Känns som att man har kängurubensin hela tiden när man rullar utan att pressa ner gasen. Så fort man gasar och går på högre varv går den finfint. Ett annat symptom är att man måste vrida om nyckeln något längre för att bilen skall starta.

Trodde först att det berodde på att jag hade pressat fram bensin då jag försökte att starta den ett antal gånger när jag hade tvättat då jag skulle iväg. Försökte även att ge gas, vilket inte funkade bättre.

Jag har inte kollat felkoder än.

Vad tror ni kan ha gått snett? Är det tändstiften som är kassa eller har jag gängat fel? Tips?

Tack i förhand! smile

337 Inlägg
19 augusti 2013
Testa att byta tändstiftet som hamnade fel.

Kan även vara att du har fot fukt i fördela locket. Testa att skruva av de och se om det är fuktigt. smile

32 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Eric91 skrev:

Kan även vara att du har fot fukt i fördela locket. Testa att skruva av de och se om det är fuktigt. smile

Tack! Jag skall köpa ett nytt tändstift imorgon om det inte är fukt i fördelarlocket. Skall iväg till verkstan och skruva av det. Jag bifogar en bild där jag har målat vad jag tror det är du menar. Du kan väl bara bekräfta om jag har rätt? smile

http://fuskbugg.se/dl/HpOv9w/745frdelar.jpg

Forummoderator
26 342 Inlägg
19 augusti 2013
superiorr skrev:
Eric91 skrev:

Tack! Jag skall köpa ett nytt tändstift imorgon om det inte är fukt i fördelarlocket. Skall iväg till verkstan och skruva av det. Jag bifogar en bild där jag har målat vad jag tror det är du menar. Du kan väl bara bekräfta om jag har rätt? smile

http://fuskbugg.se/dl/HpOv9w/745frdelar.jpg

Det inringade är tändspolen.
Det kablarna från tändspolen går till, är fördelarlocket.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

32 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Perfekt. Tack!
Felsökte och fick koden:

2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

vad tror ni?
Skall testa ta loss fördelarlocket nu.

32 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Tog loss fördelarlocket och rengjorde men fick ingen stöttr inverkan på motorgången. Det blev lite bättre. Förslag? Köper nya tändstift imorgon.

32 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
Gängade om hålet som tändstiftet felgängat i och köpte fyra nya tändstift. Efter detta går bilen som en klocka, men tyvärr så lyser fortfarande lambda-lampan. Har inte orkat ta itu med det. Men skall testa ta bort lambda-sonden. smile

498 Inlägg
2 oktober 2013
Dra ut 1ans säkring och sätt tillbaka igen med tändningen på så du nollar skiten och se om den tänds igen.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

32 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
SLG skrev:
Dra ut 1ans säkring och sätt tillbaka igen med tändningen på så du nollar skiten och se om den tänds igen.

Det har jag gjort. Lampan kommer tillbaka. Skall testa ta bort gasspjället och tomgångsmotorn. Återkommer om detta funkar. smile

6 738 Inlägg
2 oktober 2013
nej förfan xD ta inte bort lambda-sonden då kommer den inte gå bra alls wink
ta bort minus polen på batteriet i typ 2-4 minuter så kommer felkoden raderas o lampan slocknar. tänds den sedan igen efter en stund så är det något i motorrummet som är galet tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

och Dupont
581 Inlägg
2 oktober 2013
Henkix skrev:
nej förfan xD ta inte bort lambda-sonden då kommer den inte gå bra alls wink
ta bort minus polen på batteriet i typ 2-4 minuter så kommer felkoden raderas o lampan slocknar. tänds den sedan igen efter en stund så är det något i motorrummet som är galet tongue

Precis, gjorde samma sak med 940 när jag glömde sätta i luftmängdmätarn innan jag starta. Lampan lös, lät bilen stå en halvtimme utan batteri och allt funka fint sen tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Sök