Börjar med att säga att jag är ganska grön på att meka, men är intresserad och vill gärna lära mig. På min Volvo 740 -90 med en b230f motor så lyser lambdasonden/motorlampan. Det började igårkväll när jag tvättade motorutrymmet med högtryckstvätt. Efter detta startade inte bilen, men tänkte att tändstiften var blöta och inte fick någon kontakt då det förövrigt gick att starta den. När jag hade plockat bort tändstiften och skulle skruva i dem igen så hamnade något snett och ett tändstifthål felgängade på något sätt. Efter mycket meck så lyckades jag gänga om den med hjälp av tändstiftet så att den satt som den skulle(?). Motorn gick igång och låter som vanligt nu, men motorlampan lyser, vilket den inte gjorde förut. Symptom är att dragläget är väldigt ojämn. Känns som att man har kängurubensin hela tiden när man rullar utan att pressa ner gasen. Så fort man gasar och går på högre varv går den finfint. Ett annat symptom är att man måste vrida om nyckeln något längre för att bilen skall starta.
Trodde först att det berodde på att jag hade pressat fram bensin då jag försökte att starta den ett antal gånger när jag hade tvättat då jag skulle iväg. Försökte även att ge gas, vilket inte funkade bättre.
Jag har inte kollat felkoder än.
Vad tror ni kan ha gått snett? Är det tändstiften som är kassa eller har jag gängat fel? Tips?
Kan även vara att du har fot fukt i fördela locket. Testa att skruva av de och se om det är fuktigt.
Tack! Jag skall köpa ett nytt tändstift imorgon om det inte är fukt i fördelarlocket. Skall iväg till verkstan och skruva av det. Jag bifogar en bild där jag har målat vad jag tror det är du menar. Du kan väl bara bekräfta om jag har rätt?
Kan även vara att du har fot fukt i fördela locket. Testa att skruva av de och se om det är fuktigt.
Tack! Jag skall köpa ett nytt tändstift imorgon om det inte är fukt i fördelarlocket. Skall iväg till verkstan och skruva av det. Jag bifogar en bild där jag har målat vad jag tror det är du menar. Du kan väl bara bekräfta om jag har rätt?
Det inringade är tändspolen. Det kablarna från tändspolen går till, är fördelarlocket.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Gängade om hålet som tändstiftet felgängat i och köpte fyra nya tändstift. Efter detta går bilen som en klocka, men tyvärr så lyser fortfarande lambda-lampan. Har inte orkat ta itu med det. Men skall testa ta bort lambda-sonden.
nej förfan xD ta inte bort lambda-sonden då kommer den inte gå bra alls ta bort minus polen på batteriet i typ 2-4 minuter så kommer felkoden raderas o lampan slocknar. tänds den sedan igen efter en stund så är det något i motorrummet som är galet
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
nej förfan xD ta inte bort lambda-sonden då kommer den inte gå bra alls ta bort minus polen på batteriet i typ 2-4 minuter så kommer felkoden raderas o lampan slocknar. tänds den sedan igen efter en stund så är det något i motorrummet som är galet
Precis, gjorde samma sak med 940 när jag glömde sätta i luftmängdmätarn innan jag starta. Lampan lös, lät bilen stå en halvtimme utan batteri och allt funka fint sen
Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!