3284
Sök

Opel vectra c 1,9 cdti -07 batteri/ladd problem

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#1
tjena.

i morse när jag skulle åka te jobbet ville inte batterilampan slockna. stängde av och på några gånger, batterilampan lös ändå...
när jag kom hem från jobbet mäter jag batteriet med bilen av/på med volten 12/10.7. ser ju ut som generatorn inte vill ladda. ca 1 minut efter start med motorn igång så stiger även tomgången till ca 1000 v/m, kan ha å göra med att generatorn inte ger nåt motstånd??
Går de byta laddrelä?? Eller är det konstruerat som på dom flesta nya saker att de bara är o slänga och köpa nytt.

GeneratorJävel bytte jag på opel för 2 år sedan så den BORDE inte va sönder tycker jag.

Fan blir så trött på ny skit, bättre med en gammel Amazon. smile

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

6 649 Inlägg
26 september 2013
#2
Inga lösa delar på "dagens" generatorer, möjligen frihjulet går att köpa.

Mät direkt på generatorn om du kan, lyser batterilampan så har du en felkod i systemet som behöver läsas ur.

De/Dem

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
#3
Ok, så de är bara o köpa ny generator om de nu är den.

De där med felkod och lampan, om jag nu skulle få igång generatorn eller byter ut den måste jag ta bort felkoden för att de ska funka igen. Felkoden hindrar inte funktionen hoppas jag?

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

6 649 Inlägg
27 september 2013
#4
Lampan tänds om batteri nivån är under 12V eller om systemet finner ett fel.

Kolla kablaget först bara, använd en start kabel som extra jord, dra en extra kabel mellan batteri och generator etc.. ~

De/Dem

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
#5
nu är ny generator inhandlad. Men HUR i hela he..ete får bort den gamla/nya generatorn??
skruvarna kommer jag åt o lossa men jag får till synes inte bort den från utrymmet bakom motorn.
någon som lyckats med generatorbyte på opel vectra c utan o ta bort halva motorn?

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#6
ska man behöva ta bort dieselpumpen/kamremmen eller ta bort däck,drivaxel,krängningshämnare för att få ur generatorn??
hur konstrueras bilar nu för tiden?????

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

6 649 Inlägg
5 oktober 2013
#7
Kan kolla imorgon hur man gör på Alfa, finns med samma motor.

De/Dem

562 Inlägg
6 oktober 2013
#8
perrkas skrev:
nu är ny generator inhandlad. Men HUR i hela he..ete får bort den gamla/nya generatorn??
skruvarna kommer jag åt o lossa men jag får till synes inte bort den från utrymmet bakom motorn.
någon som lyckats med generatorbyte på opel vectra c utan o ta bort halva motorn?

Jag har bytt generator på Vectra C med "ettnian", det är inga konstigheter. Man brukar få ta bort bränslefilterhuset, och lyfta upp generatorn den vägen.

9-5 Aero Sedan -05


Sök