2731
Sök

Felkod P2187 Saab 9-3

172 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
Hej!
Har en 9-3 -03 1.8T som jag har läst ut felkoden P2187 på. (Motorlampan lyser konstant).
Lampan tändes efter att jag kört sicksack med små snabba vickningar på ratten för att testa mina fjädrar.
Den går nu som vanligt, dock med felkod P2187 som jag har fått fram är: Systemet för magert på tomgång, cylinderrad 1    Bränsletryck, insprutare, insugsläcka.

Min gissning är att någon givare eller liknande har skakats loss, eller något annat som beror på vibrationerna som uppkom. Vad ska jag kolla och var sitter allt? Kan inte se direkt att någon kontakt är av eller lös eller liknande, men möjligt att jag kollat på fel ställe.
Var ska jag börja? Hur kan jag felsöka det själv? Tex ta ur en kontakt och se om lampan slocknar eller så. Startgas på insugsventiler? Ja vad vet jag smile

Langar upp en bild så kan nu peka ur vad jag ska kika så blir det ännu lättare!

http://i.imgur.com/FVlmn7Y.jpg

562 Inlägg
6 oktober 2013
Börja med att skruva bort kåpan som det står "Saab - turbo" på, sedan kan du inspektera alla slangar och se så att dom är hela, enklast är att spruta startgas runt slangarna.

Det sitter en slang som går in i insuget strax under spjällhuset, den har en tendens att gå sönder och spricka, så det är värt att kolla upp.

9-5 Aero Sedan -05

172 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Tack så mycket för ditt svar! Ska skruva bort kåpan och kika imorgon.

Sök