2387
Sök

Frontalkrock - Backen driver ej, automatlåda

17 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena. Drog en snygg krock i en stolpe igår i drygt 15km/h.

Kofångaren och grillen behöver bytas men annars verkar bilen ha klarat sig ganska bra. Går att köra fram men bilen vibrerar vid högersväng samt vid stillastående med drive i (ex rödljus). (någon som vet det kan vara som låter?)


När jag lägger i backen beter sig bilen som att neutralen är i. Parkeringsläge funkar precis som vanligt, driven också. Tvåan går inte att få i, trean och fyran går. När jag lägger i N driver bilen också framåt, som att jag skulle lagt i driven. Någon som varit med om liknande? Blir tokig på detta. Bilen är en BMW 525tds touring 93.


Mvh

5 119 Inlägg
9 oktober 2013
#2
Spontant känns det om du kan ha tryckt till oljekylaren till lådan. Då kan oljesirkulationen bli dålig alt att den har läkt olja så nivån är låg. Kika runt bland skyltarna och se så inget är skadat smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

17 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#3
Börjar fundera om inte hela allt kan ha "kuggat fel"? För när jag har i N tror den jag har i D, när jag har i D tror den jag har i 4, 4->3, osv men kan inte stoppa i tvåan alls. Någon som förstår hur jag menar och vet hur man fixar det? Tror dessutom ljudet (vibrationerna) kommer från vxllådan.

Forummoderator
17 995 Inlägg
10 oktober 2013
#4
niskaa skrev:
Börjar fundera om inte hela allt kan ha "kuggat fel"? För när jag har i N tror den jag har i D, när jag har i D tror den jag har i 4, 4->3, osv men kan inte stoppa i tvåan alls. Någon som förstår hur jag menar och vet hur man fixar det? Tror dessutom ljudet (vibrationerna) kommer från vxllådan.

Tror jag med. armen/vajern till spaken har fått sig en knäck.

Tror inte det hjälper men prova att håll spaken bara precis så P-läget släpper och se om backen går i då.

Med tanke på vibrationer kan ju motorpaketet flyttat lite på sig om du kan ske hade lite dåliga motorfästen? Det skulle förklara både detta och uppfuckad spakposition?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
niskaa skrev:
Börjar fundera om inte hela allt kan ha "kuggat fel"? För när jag har i N tror den jag har i D, när jag har i D tror den jag har i 4, 4->3, osv men kan inte stoppa i tvåan alls. Någon som förstår hur jag menar och vet hur man fixar det? Tror dessutom ljudet (vibrationerna) kommer från vxllådan.

Tror jag med. armen/vajern till spaken har fått sig en knäck.

Tror inte det hjälper men prova att håll spaken bara precis så P-läget släpper och se om backen går i då.

Med tanke på vibrationer kan ju motorpaketet flyttat lite på sig om du kan ske hade lite dåliga motorfästen? Det skulle förklara både detta och uppfuckad spakposition?

Provade detta, fick inte till det. Känns som att bilen är skrot eller går detta att lösa på något enkelt sätt? Verkar inte vara ett alldeles för ovanligt problem då en kollega hade råkat ut för samma sak, tror inte han kom ihåg hur han fixade det dock. Kanske bäst att byta ut hela lådan?

Känns tråkigt att behöva skrota bilen sad

Forummoderator
17 995 Inlägg
10 oktober 2013
#6
niskaa skrev:
Dieselsmurfen skrev:
niskaa skrev:
Börjar fundera om inte hela allt kan ha "kuggat fel"? För när jag har i N tror den jag har i D, när jag har i D tror den jag har i 4, 4->3, osv men kan inte stoppa i tvåan alls. Någon som förstår hur jag menar och vet hur man fixar det? Tror dessutom ljudet (vibrationerna) kommer från vxllådan.

Tror jag med. armen/vajern till spaken har fått sig en knäck.

Tror inte det hjälper men prova att håll spaken bara precis så P-läget släpper och se om backen går i då.

Med tanke på vibrationer kan ju motorpaketet flyttat lite på sig om du kan ske hade lite dåliga motorfästen? Det skulle förklara både detta och uppfuckad spakposition?

Provade detta, fick inte till det. Känns som att bilen är skrot eller går detta att lösa på något enkelt sätt? Verkar inte vara ett alldeles för ovanligt problem då en kollega hade råkat ut för samma sak, tror inte han kom ihåg hur han fixade det dock. Kanske bäst att byta ut hela lådan?

Känns tråkigt att behöva skrota bilen sad

Skrota en så go bil tycker vi inte om.

Du får nog läsa på lite och se vajer/arm från spaken tar vägen och se om du kan skruva ner och följa denna. När du sedan hittat slutmålet kan du alltid röra på armen som går in i lådan manuellt.

Det finns ju ett BMW-forum. Kolla där innan du ger upp!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
niskaa skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Tror jag med. armen/vajern till spaken har fått sig en knäck.

Tror inte det hjälper men prova att håll spaken bara precis så P-läget släpper och se om backen går i då.

Med tanke på vibrationer kan ju motorpaketet flyttat lite på sig om du kan ske hade lite dåliga motorfästen? Det skulle förklara både detta och uppfuckad spakposition?

Provade detta, fick inte till det. Känns som att bilen är skrot eller går detta att lösa på något enkelt sätt? Verkar inte vara ett alldeles för ovanligt problem då en kollega hade råkat ut för samma sak, tror inte han kom ihåg hur han fixade det dock. Kanske bäst att byta ut hela lådan?

Känns tråkigt att behöva skrota bilen sad

Skrota en så go bil tycker vi inte om.

Du får nog läsa på lite och se vajer/arm från spaken tar vägen och se om du kan skruva ner och följa denna. När du sedan hittat slutmålet kan du alltid röra på armen som går in i lådan manuellt.

Det finns ju ett BMW-forum. Kolla där innan du ger upp!

Hittat felet nu. En av motorkuddarna gått sönder och motorn har flyttat fram sig ca en halv decimeter. Beställt ny motorkudde så förhoppningsvis ska detta kunna fixa sig. Tack för hjälp och mod kan låsa.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 239 Inlägg
12 oktober 2013
#8
niskaa skrev:
Dieselsmurfen skrev:
niskaa skrev:

Provade detta, fick inte till det. Känns som att bilen är skrot eller går detta att lösa på något enkelt sätt? Verkar inte vara ett alldeles för ovanligt problem då en kollega hade råkat ut för samma sak, tror inte han kom ihåg hur han fixade det dock. Kanske bäst att byta ut hela lådan?

Känns tråkigt att behöva skrota bilen sad

Skrota en så go bil tycker vi inte om.

Du får nog läsa på lite och se vajer/arm från spaken tar vägen och se om du kan skruva ner och följa denna. När du sedan hittat slutmålet kan du alltid röra på armen som går in i lådan manuellt.

Det finns ju ett BMW-forum. Kolla där innan du ger upp!

Hittat felet nu. En av motorkuddarna gått sönder och motorn har flyttat fram sig ca en halv decimeter. Beställt ny motorkudde så förhoppningsvis ska detta kunna fixa sig. Tack för hjälp och mod kan låsa.

Vadå låsa tråden??? Fortsätt och skriv om hur det går med ny motorkudde så kanske det kan hjälpa någon annan som råkar ut för liknande problem.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

17 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#9
Vettemannen skrev:
Vadå låsa tråden??? Fortsätt och skriv om hur det går med ny motorkudde så kanske det kan hjälpa någon annan som råkar ut för liknande problem.

/Benny

Van att tråden låses när problemet är löst, om det är det TS varit ute efter. Dock smart som du säger, ifall att någon annan har liknande problem i framtiden.

For runt hela stan i fredags och letade efter motorkudde, fick sluta med att jag beställde en.

Lustigt.. Ibland fungerar backen, om jag lägger i P, ibland inte. Alla lägen har alltså flyttat upp sig ett steg. Får hoppas ny motorkudde och motorn på plats löser problemet..


Sök