4347
Sök

Tät vevhusventilation volvo 855 t5. ?!

123 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#1
Skulle byta stift på 855an i går, dom sitter ju "djupt ner i toppen" så att säga, ryckte dän hatten, så stog de olja nere i hålen så att säga? Ett stift va nästan helt under olja! Så undrar om någon vart med om samma problem? Har en misstanke att vevhusventilationen är tät, om jag inte har fel så går de en slang från "ventilkåpan" ner te vevhusventen? Oerhört tacksam för hjälp då detta är första 855 ja äger! smile


486 Inlägg
20 oktober 2013
#2
Antingen vevhusventen eller otät gummiring på påfyllningslocket. Du kan kolla om venten är tät genom att lossa påfyllningslocket och se om de skakar mycket pga avgastryck. Även kolla om de kommer avgaser ur röret till oljestickan


123 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#3
ElTacoNacho skrev:
Antingen vevhusventen eller otät gummiring på påfyllningslocket. Du kan kolla om venten är tät genom att lossa påfyllningslocket och se om de skakar mycket pga avgastryck. Även kolla om de kommer avgaser ur röret till oljestickan

Ska kolla detta.. Ifall beten är tät, är de bara att rengöra den eller köper man en ny?


749 Inlägg
20 oktober 2013
#4
Prova med en ny tätning till oljepåfyllningslocket, det brukar bli tät och bra sen.


123 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#5
Bjornn skrev:
Prova med en ny tätning till oljepåfyllningslocket, det brukar bli tät och bra sen.

Kan ju va så enkelt, men tycker inte oljan ska kunna ta sej enda dit ner, då kåpan sitter över stiften men ska allt byta och se smile


123 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#7
SuperGnaget skrev:
Ventilkåpspackning?

OM ja fattat det rätt så ska dom ha någon form av lim/ packning på tub, vore konstigt om den skiten bara skulle sluta täta..menmen som sagt börjar med vevhusventen tror jag innan ja kikar där. smile


558 Inlägg
23 oktober 2013
#8
Vevhusventen ska du rengöra i vilket fall för att vara säker att din motor mår bra. Annars skulle det med 90% vara packningen till olje påfyllningslocket eller att slangen från vevhusvent är dålig i toppen så det läcker lite olja där. Så när du väl gör det byt så mycket som möjligt är väldigt lite pengar det handlar om egentligen. Glöm inte nya klämmor och insugspackning om du ger dig på vevhusventen, kolla kanalerna i blocket också.



Sök