3326
Sök

Dags att förbjuda dubbdäck i sydsverige?

68 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Ja det tycker jag i allafall. Vägnätet blir sämre och sämre för varje år. Vintrarna är ju inte mycket till vintrar heller. Däcklobbyisterna har haft alldelles för mycket att säga till om. Vad är tex vitsen med att tillåta dubbdäcken här nere ända till 1 Maj? Ser fortfarande en hel del bilar som har dubbdäck fortfarande och det är ju ganska sjukt när det är mellan 20-25 grader i luften. Nej dubbdäcken är bara till nytta längre norrut. Jag har haft körkort i 5år nu och har kört dubbfritt varje vinter utan att hamna i diket trots mycket sladdande och busande med bakhjulsdrivna bilar:P
Senast redigerat av Jimmy_blyfot (27 april 2007)

Ecodriving är för kärringar :D

hater
656 Inlägg
27 april 2007
Jag håller med dig! Ser folk här nere också som fortfarande har dubbdäck på. Idioti! Jag tycker också att sommardäcken ska tas av och på under en kortare period! smile

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
27 april 2007
ta bort vägsaltet medans dom håller på wink

1 827 Inlägg
27 april 2007
Jag skulle vilja säga att det är just här nere dubbdäck behövs. Svartis och underkylt regn kräver mer eller mindre dubbdäck för att få fäste. Uppåt landet däremot så funkar vanliga vinterdäck eftersom där kör man mer på snö, och då har du bra fäste med dubbfria vinterdäck.

Dock kan jag hålla med dig om att tidsspannet för vinterdäck borde justeras här nere, finns inte en chans att det kommer is på vägarna nu.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

68 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Jag skulle vilja säga att det är just här nere dubbdäck behövs. Svartis och underkylt regn kräver mer eller mindre dubbdäck för att få fäste. Uppåt landet däremot så funkar vanliga vinterdäck eftersom där kör man mer på snö, och då har du bra fäste med dubbfria vinterdäck.

Dock kan jag hålla med dig om att tidsspannet för vinterdäck borde justeras här nere, finns inte en chans att det kommer is på vägarna nu.

Jo men det är ju det att det är inte så många dagar som här är riktigt vinterväglag här på västkusten. För det mesta är vägarna helt bara och då förstör dubbarna beläggningen på vägen och river upp en massa skadliga partiklar

Ecodriving är för kärringar :D

Fartygsingenjör
550 Inlägg
27 april 2007
Inte bara dubbdäckens fel, ökningen av denna tunga trafiken är också en bidragande faktor. Kollar man nere i tyskland så är vägarna lika illa ibland och i tyskland är det förbjudet med dubbdäck sedan många år tillbaka.
Senast redigerat av wrapman (27 april 2007)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

2 751 Inlägg
27 april 2007
wrapman skrev:
Inte bara dubbdäckens fel, ökningen av denna tunga trafiken är också en bidragande faktor. Kollar man nere i tyskland så är vägarna lika illa ibland och i tyskland är det förbjudet med dubbdäck sedan många år tillbaka.

Vill tillägga att vägarna i tyskladn är "MYCKET" bättre än våran i sverige, de bygger väger på ett helt annat sätt. Har kört och åkt med dubbfira däck alltid..

Who Djaa bless no man curse

Fartygsingenjör
550 Inlägg
27 april 2007
n0b0dy_ skrev:
Vill tillägga att vägarna i tyskladn är "MYCKET" bättre än våran i sverige, de bygger väger på ett helt annat sätt. Har kört och åkt med dubbfira däck alltid..

Jo dom är bättre på tex autobahn men åk inne i centrala travemunde tex, deras sätt och bygga är riktigt bra men den tunga trafiken tär ändå hårt på vägarna.
Senast redigerat av wrapman (27 april 2007)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Sök