2945
Sök

Volvo 740 -90 B230f, hög tomgång

32 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#21
simlar skrev:
Låter konstigt om du skulle få hög tomgång ifall en tändkabel är dålig, motorn bör hoppa och ha sig på tomgång då också ifall den skulle gå på bara tre cylindrar.

Men det skadar ju inte att testa ifall du har några kablar liggandes eller att låna (lite dyrt att lägga ut 500kr på kablar bara för att testa, såvida det inte är dags för nya kablar ändå).

Skall nalla någon polares kablar så märker vi hur det blir. smile)

32 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#22
superiorr skrev:
simlar skrev:
Låter konstigt om du skulle få hög tomgång ifall en tändkabel är dålig, motorn bör hoppa och ha sig på tomgång då också ifall den skulle gå på bara tre cylindrar.

Men det skadar ju inte att testa ifall du har några kablar liggandes eller att låna (lite dyrt att lägga ut 500kr på kablar bara för att testa, såvida det inte är dags för nya kablar ändå).

Skall nalla någon polares kablar så märker vi hur det blir. smile)

Köpte nya tändkablar och hoppandet på tomgången försvann. Antagligen så gick någon tändkabel sönder när de sattes fel. Skall byta ut fördelardosan också. Tyvärr lyser fortfarande lambdalampan. Fattar verkligen inte vad det är som är sönder... Hmm. En kompis skall komma över idag och vi skall testa byta LMM och kanske om vi hinner Lambdan för att kolla hur det ser ut..... Tomgången är helt okej nu. När jag startar bilen så ligger den på 1500 och går på några sekunder ner till strax över 900. Kan ibland hoppa upp till 1500, men åker ner till 900 igen ganska snabbt.

6 738 Inlägg
17 oktober 2013
#23
glöm inte att nolla felkoder när du bytt saker

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

32 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#24
Henkix skrev:
glöm inte att nolla felkoder när du bytt saker

Det gör jag alltid! wink
Lambda-lampan försvinner ett tag när jag nollat motorn, men kommer fram igen efter att man varvat motorn lite/kör en kortare sträcka. Idéer?

32 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#25
Okej. Det jag har testat är följande;

- Bytt tändstift
- Bytt tändkablar
- Rengjort tomgångsmotorn
- Rengjort spjällhuset
- Bytt ut spjällhus packningen
- Kollat spridarna så att det flödar bensin

Har säkert gjort mer, men kan inte komma på just nu.

Jag tog ut tändstiften idag för att kolla om det kanske hade hänt något. Ett utav tändstiften såg mer skitigt ut än de andra. Där det blev gängfel för ett tag sen. Efter att jag tog ut alla tändstift, försökte jag få i det sista där verkstan nu har fixat hålet. Nu går inte tändstiftet i, och jag undrar verkligen vad de har gjort egentligen. För gängorna ser lika pajade ut som när förut. Skall ringa imorgon och anmäla händelsen. Jag kan ju för fan inte köra bilen nu när inte tändstiftjäveln går i... Här kanske vi har problemet? Antagligen också därför som motorn går ojämnt. Känns som att den spikar. Fullföljer tråden och skriver efter att jag pratat med verkstan. Tack till alla som har hjälpt mig såhär långt!

32 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#26
Kan lika gärna fortsätta att hålla den tråden uppe om det är någon som stöter på samma felkod. Eftersom jag misstänkte tändstiftgängorna starkt så tyckte jag att det var lika bra att byta topp. Sagt och gjort. Jag har bytt till 531-topp, men problemet återstår. Det enda jag inte har bytt nu är fördelardosan, som blir nästa steg. Jag har upptäckt att kamremmen slirar lite. Någon som vet vad man kan göra åt detta?

5 686 Inlägg
28 oktober 2013
#27
superiorr skrev:
Kan lika gärna fortsätta att hålla den tråden uppe om det är någon som stöter på samma felkod. Eftersom jag misstänkte tändstiftgängorna starkt så tyckte jag att det var lika bra att byta topp. Sagt och gjort. Jag har bytt till 531-topp, men problemet återstår. Det enda jag inte har bytt nu är fördelardosan, som blir nästa steg. Jag har upptäckt att kamremmen slirar lite. Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Det är inte så att kamremmen kuggat då?
För en kamrem ska inte slira.

Enda lösningen på det är ny kamrem och spännare.


513 Inlägg
28 oktober 2013
#28
superiorr skrev:
Kan lika gärna fortsätta att hålla den tråden uppe om det är någon som stöter på samma felkod. Eftersom jag misstänkte tändstiftgängorna starkt så tyckte jag att det var lika bra att byta topp. Sagt och gjort. Jag har bytt till 531-topp, men problemet återstår. Det enda jag inte har bytt nu är fördelardosan, som blir nästa steg. Jag har upptäckt att kamremmen slirar lite. Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Hoppas inte kamremmen slirar. Gissar du menar generatoremmen.

32 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#29
simlar skrev:
superiorr skrev:
Kan lika gärna fortsätta att hålla den tråden uppe om det är någon som stöter på samma felkod. Eftersom jag misstänkte tändstiftgängorna starkt så tyckte jag att det var lika bra att byta topp. Sagt och gjort. Jag har bytt till 531-topp, men problemet återstår. Det enda jag inte har bytt nu är fördelardosan, som blir nästa steg. Jag har upptäckt att kamremmen slirar lite. Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Det är inte så att kamremmen kuggat då?
För en kamrem ska inte slira.

Enda lösningen på det är ny kamrem och spännare.

Melin82 skrev:
superiorr skrev:
Kan lika gärna fortsätta att hålla den tråden uppe om det är någon som stöter på samma felkod. Eftersom jag misstänkte tändstiftgängorna starkt så tyckte jag att det var lika bra att byta topp. Sagt och gjort. Jag har bytt till 531-topp, men problemet återstår. Det enda jag inte har bytt nu är fördelardosan, som blir nästa steg. Jag har upptäckt att kamremmen slirar lite. Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Hoppas inte kamremmen slirar. Gissar du menar generatoremmen.

Vart lite snabb på tangenterna och glömde lägga till att jag bytte kamremmen och spännaren idag samtidigt som jag hade ner hela toppen. Är lite osäker på om jag fick till allting rätt när jag bytte kamremmen dock, men visst är det väl så att om den sitter fel så går den väl inte ens? Min går och ser bra ut iallafall. tongue
Ett nytt fel som har uppstått nu efter topplocksbytet är att kylarvätskan går varm och kokar. Någon som har en susning?
Senast redigerat av superiorr (28 oktober 2013)

513 Inlägg
28 oktober 2013
#30
Kan gå även med flera hack fel. Var slarvig vid ett tillfälle och fick nog en 20 grader förtändning plus det som sprutet gav så jag gissar på över 50 grader vid vissa tillfällen. Funka men inte så himla bra.

Hur gjorde du med termostaten när du bytte topp?

5 686 Inlägg
28 oktober 2013
#31
Om det är generatorremmen som slirar så kan det vara det orsakar att den går varm och kokar eftersom både vattenpump och kylfläkt drivs av generatorremmen (fläkten sitter ju på vattenpumpens remhjul).
Om generatorremmen slirar får du otillräcklig kylning.

Spänn remmen, om den är sliten så byt. (En ny rem ska vara 9,5 eller 11,9mm bred, jag är osäker där)
Senast redigerat av simlar (28 oktober 2013)


32 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#32
Melin82 skrev:
Kan gå även med flera hack fel. Var slarvig vid ett tillfälle och fick nog en 20 grader förtändning plus det som sprutet gav så jag gissar på över 50 grader vid vissa tillfällen. Funka men inte så himla bra.

Hur gjorde du med termostaten när du bytte topp?

Termostaten är helt nybytt. En utav bultarna som håller i termostaten hade ärgat fast, så hela termostaten är bytt, men måste fixa nya gänor och bultar till den. Tror jag får kika vidare på kamremmen imorgon. Tror den sitter lite fel. wink


simlar skrev:
Om det är generatorremmen som slirar så kan det vara det orsakar att den går varm och kokar eftersom både vattenpump och kylfläkt drivs av generatorremmen (fläkten sitter ju på vattenpumpens remhjul).
Om generatorremmen slirar får du otillräcklig kylning.

Spänn remmen, om den är sliten så byt. (En ny rem ska vara 9,5 eller 11,9mm bred, jag är osäker där)

Generatorremmen slirar inte och går bra! Det var det första jag kollade.

32 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#33
simlar skrev:
Om det är generatorremmen som slirar så kan det vara det orsakar att den går varm och kokar eftersom både vattenpump och kylfläkt drivs av generatorremmen (fläkten sitter ju på vattenpumpens remhjul).
Om generatorremmen slirar får du otillräcklig kylning.

Spänn remmen, om den är sliten så byt. (En ny rem ska vara 9,5 eller 11,9mm bred, jag är osäker där)

Har kikat runt lite och funderar på om det kan vara givaren?

513 Inlägg
28 oktober 2013
#34
Som jag förstår det har du inte en elfläkt kopplat till det så en tempgivare bör det inte vara då.
Sen tycker jag att man ska sätta dit elfläkt oavset.

513 Inlägg
28 oktober 2013
#35
Kan gå även med flera hack fel. Var slarvig vid ett tillfälle och fick nog en 20 grader förtändning plus det som sprutet gav så jag gissar på över 50 grader vid vissa tillfällen. Funka men inte så himla bra.

Hur gjorde du med termostaten när du bytte topp?


Sök