3021
Sök

Volvo 945 ftt 1998 går ryckigt och ojämt

513 Inlägg
27 oktober 2013
#21
Inte flummat till det och satt lmm å fel håll?

Skulle det vara bränsletrycksregulatorn som hett upp det så kan det ju klart göra att du får ett för lågt tryck över spridarna och bilen går snålt. Samma om pumpen börjar ge upp det.
Är den svårstartad?

513 Inlägg
27 oktober 2013
#22
sellstedt1 skrev:
Danne8331 skrev:
bränsletrycksregulator.

De sitter en till klocka på andra slangen vad är de?

Du menar inte den som sitter på turbo?

596 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#23
Melin82 skrev:
Inte flummat till det och satt lmm å fel håll?

Skulle det vara bränsletrycksregulatorn som hett upp det så kan det ju klart göra att du får ett för lågt tryck över spridarna och bilen går snålt. Samma om pumpen börjar ge upp det.
Är den svårstartad?

Man får gnugga lite men de brukar man ju få på alla gam Volvo.
Lmm ska väl pilen peka mot turbon?

596 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#24
Melin82 skrev:
sellstedt1 skrev:
Danne8331 skrev:
bränsletrycksregulator.

De sitter en till klocka på andra slangen vad är de?

Du menar inte den som sitter på turbo?

Nej den sitter innan fuel railen eller va de heter.

513 Inlägg
28 oktober 2013
#25
sellstedt1 skrev:
Melin82 skrev:
sellstedt1 skrev:

De sitter en till klocka på andra slangen vad är de?

Du menar inte den som sitter på turbo?

Nej den sitter innan fuel railen eller va de heter.

Bör stämma med pilen ja.
Det som sitter på fuel railen är bränsletrycksregulator.
Simpelt sagt så reglerar den trycket med antingen vacuum eller övertryck.
Alltså mer tryck i slangen så stänger regulatorn och släpper igenom mindre med bränsle. Det ökar trycket men samtidigt kompenseras det genom att spridarna släpper igenom mer och trycket minskar. Så den kompenserar tryckfallet över spridarna genom höja trycket.
Skulle dem vara kaputt och släppa tillbaka bränslet utan att skapa något direkt tryck så får du en motor som går magert och svarar dåligt på gas.
Samma sak gäller om pumpen är riktigt dålig så den inte bygger tryck. Lyssna när du vrider på tändningen så den surrar.

596 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#26
Melin82 skrev:
sellstedt1 skrev:
Melin82 skrev:

Du menar inte den som sitter på turbo?

Nej den sitter innan fuel railen eller va de heter.

Bör stämma med pilen ja.
Det som sitter på fuel railen är bränsletrycksregulator.
Simpelt sagt så reglerar den trycket med antingen vacuum eller övertryck.
Alltså mer tryck i slangen så stänger regulatorn och släpper igenom mindre med bränsle. Det ökar trycket men samtidigt kompenseras det genom att spridarna släpper igenom mer och trycket minskar. Så den kompenserar tryckfallet över spridarna genom höja trycket.
Skulle dem vara kaputt och släppa tillbaka bränslet utan att skapa något direkt tryck så får du en motor som går magert och svarar dåligt på gas.
Samma sak gäller om pumpen är riktigt dålig så den inte bygger tryck. Lyssna när du vrider på tändningen så den surrar.

Ok den snurrar men de är inte tryckregulatorn utan de sitter en till på andra slangen.

513 Inlägg
28 oktober 2013
#27
Hänger inte med riktigt vad du menar. Kan det vara tomgångsmotorn?
sitter det en 4mm slang på den?

596 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#28
Melin82 skrev:
Hänger inte med riktigt vad du menar. Kan det vara tomgångsmotorn?
sitter det en 4mm slang på den?

De är 2 slangar en in en ut

513 Inlägg
28 oktober 2013
#29
Den smala är en vacuum slang som kommer från insuget. Den andra är själva bränslereturen.

596 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#30
Melin82 skrev:
Den smala är en vacuum slang som kommer från insuget. Den andra är själva bränslereturen.

Men de sitter 2 klickor tryckregulatorn och en till på andra anslutningen som soppan går rakt igenom den inga mer slangar är ansluten

596 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#31
Testade nu å tog lös kontakten till lambdasonden och de blev ingen skillnad också tändes inte lampan på instrument panelen heller. Kan de vara lambdan som är paj?


Sök