3024
Sök

hög bränsleförbrukning på omega 2000i 89

22 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
opel omega 2000 89
co-halt förhöjd tomgång för hög 2.4 (0.3)
lambda-värde förhöjd tomgång felaktig 0,93 (0,97-1.03)
förbrukning ökad från normala 0.68l/mil till 0,91l/mil eller 1,1l/h till 1,4l/h
Motor låter som det ska, när den är kall startar ok till 1100 varv och sen faller det till normala 800varv är inget problem att starta när motor är varm.
Jag har bytt luftfilter, lambda givare, tändstift, fördelare, kompresion OK. Undrar om temperaturgivare kan orsaka allt detta.

22 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Jag har bytt insprutningsventiler , luftmängdmätare , styrbox men det hjälpte inte. Det enda som jag inte bytt är temp. givare för att jag inte har några problem med kall och varm start. men, jag bestälde en i dag. Eller kanske finns nåt rele för bränsle?

4 682 Inlägg
15 oktober 2008
kolla så att katalysatorn inte rasat

22 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Jag har kollat katalys. ingångsceller OK
                                 utgångsc. OK
                                  den är inte täpt.
Bytt tänstift, kablar, komplet fördelare, olja med filter
Bilen var hos en bilmekaniker eftersom jag inte hade mer lust att jobba på den men han sa att han sänkt värdena så att dom liger på gränsen så att bilen kan gå genom besiktningen. När jag tog bilen dator visade lite högre förbrukningen än innan.
Vid tomgång oh arbetstemperatur 90gr var normal förbrukning 1.1l/h
Innan jag lämnade bilen till verkstad     var det                        1.3l/h
Nu är det ..............................................................................1.4l/h eller 0.94l/mil

Jag kommer ihåg när allt var OK så kunde jag öpna oljepåfyllning locket medan motor var igång(kall motor) men nu går det inte - olja sprutar ut och det blåser mycket mer.!?
Hur stor kompresion ska det vara i cylinder? Är det möjligt att motor är kass efter 30000mil. Jag har användt hela tiden "Mobil 1 "helsintetisk olja sen jag köpte bilen och bytte den var 1500mil.

4 682 Inlägg
30 maj 2009
läste mekanikern ut felkoder?
att det sprutar ut olja ur oljepåfyllningsröret kan bero på igensatt vevhusventilation.

22 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
kollade nyss det (slang som går från vävhuset är inte täpt)
Kompression 13 kg på alla cylindrar
Tror inte att han läste koder, jag har inte sett honnom alls

4 682 Inlägg
31 maj 2009
bäst att du läser ut felkoder då, underlättar felsökningen avsevärt. skulle gissa på att de e temp.givaren till sprutet som krånglar.

22 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
jag var på besiktningen nu och bilen klarade den med värdena på gränsen
CO          0,1(0,5)
CO 2500  0,2(0,3)
HC          0,92(100)
LAMBDA  1,00(0,97-1,03)

Temp givaren är bytt men jag är inte nöjd med förbrukningen som fortfarande är lite förhög, Det ser ut som om ljuddämpare(mellan eller bakre )fungerar inte som det ska. PÅ utsida är dom hela men vet inte innuti, kanske finns inget mottryck, för det låter utanför lite mer. En gång hadde jag ett litet hål på bakre ljuddämpare och förbrukningen ökade med 0,05l/mil. Jag har ett komplet som ska byta för att testa. Jag ger inte mig.

22 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Ljuddämpare OK
Läste ut koder - Inga felkoder visas
???????????

4 682 Inlägg
22 juni 2009
har du kollat så att inte bromsarna ligger på och att den inte läcker ut bensin nånstans då?

22 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Bromsarna OK
Ingen läckage
Vid tomgång oh arbetstemperatur 90gr var normal förbrukning 1.1 l/h
Nu är det .............................................................................1.4 l/h
Tänker byta inspr. ventiler, kanske de blev gamla och att diameter blev större

22 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
Efter funderingar på att byta motor, bytte jag inspr. ventiler en gång till (ej original) och nu är förbrukningen normal och avgasvärdena helt OK. Felsökte alla möjliga varianter och gjorde en massa tester och mätningar. Omega rullar igen som det ska. Nu kan jag allt om motor C20NE.

144 Inlägg
6 november 2013
4 år senare, skönt att det löste sig. Kul med folk som följer upp sina trådar så att man får reda på vad felet var smile

Sök