4315
Sök

Ställa upp laddtryck 855 t5 -94

123 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#1
Går i tankar att ställa upp laddet på bilen. Den är BSR Chippad samt 3" från turbon, öppet filter. Den laddar 0,8 nu, hade velat ha upp den te 1bar. Men då ja förstått att de är styrt över magnetventilen (elektroniskt?) så äre väl ställbar WG som gäller? Eller är de dumt att ställa upp manuellt när de är elektroniskt? Förövrigt har jag sökt men inte hittat nått riktigt svar. Fördelar/nackdelar samt övrig info uppskattas! lol


8 250 Inlägg
11 november 2013
#2
Innan du börjar försöka skruva upp laddtrycket så är det bättre att fundera på varför den laddar så lite. Börja med att kolla igenom att allt är tätt, att tändstift och annat är ok. Är wastegaten ok? Om allt är friskt så bör den ladda runt en bar med 3". Sen lär du ju fundera på vilket steg du har på chipet.

F.ö så är det som så att det där med att ställa upp laddtrycket mekaniskt innebär att man accepterar en högre risk för att motorn rasar.


123 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Innan du börjar försöka skruva upp laddtrycket så är det bättre att fundera på varför den laddar så lite. Börja med att kolla igenom att allt är tätt, att tändstift och annat är ok. Är wastegaten ok? Om allt är friskt så bör den ladda runt en bar med 3". Sen lär du ju fundera på vilket steg du har på chipet.

F.ö så är det som så att det där med att ställa upp laddtrycket mekaniskt innebär att man accepterar en högre risk för att motorn rasar.

Bra info! Tack. Vid köp så vart de sagt att det va BSR steg3. Verkar inte som det. På boxen på högerfram(bränsle/tändning)? Står det steg 1 på. Samt själva chippet stod det ej BSR på, vilket de borde göra tycker jag? Nya stift sitter i, har sprayat lite startgas runt gasspjäll osv, dock så missar den lite på tongång, ska byts kablar. Sen skall vevhusventen rengöras omgående. Den får även för sej att ticka i ventilerna, mest kall, men sen "ibland " när den är varm. Ursäkta för mycket info och lite oftopic..


8 250 Inlägg
11 november 2013
#4
Att det ska stå BSR på chipet kan man glömma. Speciellt om man hittat det billigt på blocket eller tradera. Sällan firmorna märker chipen själva.

Missar den på tomgång och du har igensatt vevhusventilation så ska du definitivt åtgärda det innan du börjar jaga högre laddtryck. Såna saker kan med stor sannolikhet vara anledningen till lågt laddtryck med.


2 452 Inlägg
11 november 2013
#5
hade det varit steg 3 så hade den laddat mellan 1,0-1,1 med dom grejerna o ställa laddtryck manuel det gör man inte om man vill få mer problem är många som gjort så o rasat efter ett tag....allt är ju styrt i chipet elektroniskt hur mycket den ska ladda.

döden kommer tillbaka

123 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#6
Åfan, nej ja är nämligen ny när de gäller t5, de är mö frågor en vill ha svar på. Men tacktack. Ang vevhusventen, rengör man eller köper man en ny? Vet att sen sitter under insuget..



Sök