Jodå. Jag bromsade 280Hkr med orginal 337cc spridare med runt 4 bar i grundtryck. Gjordes hos salig Lillen på Magnum Racing med en serie moddade chip från BSR som jag brände själv på filer jag fick från Stefan O.
Detta med 531 (fixade förbränningsrum och matchportad, VX3 kam). 15G/16T turbo, portat original insug, original IC, 3" DP + 2.5" cat-back och 1.2 i laddtryck. LMM i originalhus uppsvarvad ca 4 mm tätad med epoxi för huset blev lövtunt.
Jag förstår fortfarande inte hur vi fick till det men jag är övertygad om att vi mätte rätt eftersom vi gjorde det i sekvens där första bromsningen gjordes med original turbo + chip med VX3 kam i 530 topp och vi fick runt 210 Hkr om jag minns rätt. Åkte hem och bytte till 15G/16T och vann 20Hkr till utan att byta tändchip (då gick vi mot spikning). Bytte tändchip ett par generationer och vann effekt. Sedan fixade TTR Stefan 531toppen så vi åkte dit med den och fick ingen mer effekt för den spikade så det blev nya chip och vi landade på tillslut på peak 280 som sjönk direkt till 250 med max signal från LMM alldeles för tidigt så vi svarvade upp LMM och då stod 280 stilla i bänken. Notera att detta var pull i rullande landsväg så jag har inga illusioner om vad som skulle ha hänt om man satte motorn i vevaxelbänk och körde maxlast i mer än 10 sekunder.
/Göran
P.S Man kan notera att jag knappt fick 500cc att räcka till för 360Hkr i ett senare 531 bygge men då var toppen helt annorlunda och vi fick spola i mycket sås för att kyla.
323micke skrev:
Xuri skrev:
323micke skrev:
Xuri vilka originalspridare till b230 orkar 280hk???
Ang trådskaparens fråga så skulle jag gissa på ca 200, koppla in en bredbandslambda och kolla värden innan du meckar vidare. Och menar 200 svänghjuls hästar dvsa 150-170 på hjulen
org 940 turbospridare är på 337cc, om jag inte mins fel bromsade sharky sin 940 hos bsr till 280 hästar med org spridare.
Jo 337cc@3bar stämmer helt riktigt, men 280hk på org spridare är inte möjligt. Teoretiskt så bottnar dom vid ca 200hk. Sedan är de skillnader på bänk och bänk men 280hk är omöjligt med original spridare på en b230
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI