Som sagt, kan tunnare olja göra att motorn läcker mer, jag vet redan att saab brukar dra lite mer olja än andra bilar, men skulle den kunna läcka mindre om jag har tjockare olja? Jag använder mig utav 10/40 helsyntetisk just nu.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jag vet att ja hade för tunn olja än vad som var rekomenderat till min moped, och det gjorde att den läkte, men den oljan var helt fel och det vart så att vi fick lov att byta, men om du har kört med de ett tag och det inte har varit nå problem förut så borde de inte va oljan.
Jag vet att ja hade för tunn olja än vad som var rekomenderat till min moped, och det gjorde att den läkte, men den oljan var helt fel och det vart så att vi fick lov att byta, men om du har kört med de ett tag och det inte har varit nå problem förut så borde de inte va oljan.
aa förra ägaren hade 0/30 jag vet inte riktigt varför jag bytte till 10/40 :S Kan ju testa att byta tillbaka, kan ju inte skada direkt
Tunnare olja gör så det kan läcka lite mera.. En mekaniker tyckte att jag skulle köra på tjockare olja i Volvon men afan.. ASET MÅSTE JU STARTA PÅ VINTERN OCKSÅ!!!
aa förra ägaren hade 0/30 jag vet inte riktigt varför jag bytte till 10/40 :S Kan ju testa att byta tillbaka, kan ju inte skada direkt
0W30 är tunnare än 10W40.... Dessutom är 0W30 inte rätt olja för etn 9000 motor. Då är 10W40 mer rätt. Oavsett oljetyp skall motorn inte läcka så den den riktiga åtgärden du skall satsa på är ju att fixa läckaget.