3954
Sök

Läckande oljeretur 940 ltt

269 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#1
ja har ett litet problem med oljereturen på min Volvo 940 ltt

den läckte olja så ja bytte packning men den läcker ändå så ja tänkte kika om man skulle prova att fylla i med silicon eller om man ska ta bort org returen o banka i en slanganslutning som passar precis i blocket? o sen köra med slang istället smile

Tacksam över svar mvh


1 142 Inlägg
24 november 2013
#2
har samma problem big_smile så ett bra svar uppskattas även här!

460 Inlägg
24 november 2013
#3
Har du testat dubbla oringar?
kör själv med det på min b230fk som är tät smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

4 586 Inlägg
24 november 2013
#4
Det kan även vara så att vevhusventilationen gör så att returen läcker. Har bytt packning och oring på 2st turbo bilar som var helt blöta av olja. På båda var även vevhusventiltationen tät


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
24 november 2013
#5
sätter du packningen i blocket rätt? det är lätt att få den snett


4 586 Inlägg
24 november 2013
#6
Alex-s skrev:
sätter du packningen i blocket rätt? det är lätt att få den snett

den sitter väl först på röret och sen i blocket ? ska vara inoljad för att lättare komma på plats


269 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#7
jocke_gronberg skrev:
Alex-s skrev:
sätter du packningen i blocket rätt? det är lätt att få den snett

den sitter väl först på röret och sen i blocket ? ska vara inoljad för att lättare komma på plats

när ja tog bort den gamla så var den helt inoljad o ja satte dit den nya på röret först o sen i blocket men ja oljade inte in den men de var lite oljigt i hålet till returen, men ja har inte kollat vevhusvetilationen o sen kanske man ska prova dubbla o ringar smile


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
24 november 2013
#8
fille_142 skrev:
jocke_gronberg skrev:
Alex-s skrev:
sätter du packningen i blocket rätt? det är lätt att få den snett

den sitter väl först på röret och sen i blocket ? ska vara inoljad för att lättare komma på plats

när ja tog bort den gamla så var den helt inoljad o ja satte dit den nya på röret först o sen i blocket men ja oljade inte in den men de var lite oljigt i hålet till returen, men ja har inte kollat vevhusvetilationen o sen kanske man ska prova dubbla o ringar smile

dubbla o-ringar är egentligen onödigt då originalpackningen är lika bred som två o-ringar. det som kan göra att det läcker är om packningen är gammal, sitter fel eller om returröretröret är lite böjt så det blir spänning när man monterar det


269 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#9
Alex-s skrev:
fille_142 skrev:
jocke_gronberg skrev:

den sitter väl först på röret och sen i blocket ? ska vara inoljad för att lättare komma på plats

när ja tog bort den gamla så var den helt inoljad o ja satte dit den nya på röret först o sen i blocket men ja oljade inte in den men de var lite oljigt i hålet till returen, men ja har inte kollat vevhusvetilationen o sen kanske man ska prova dubbla o ringar smile

dubbla o-ringar är egentligen onödigt då originalpackningen är lika bred som två o-ringar. det som kan göra att det läcker är om packningen är gammal, sitter fel eller om returröretröret är lite böjt så det blir spänning när man monterar det

ja tänkte mest på att dubbla kommer ner längre i hålet. de sitter ny packning där o den sitter rätt, de sitter lite böjt men de tvunget att sitta så annars kunde man inte skruva fast andra änden i turbon


269 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#10
idag bytte ja vevhusventilationen men den läcker fortfarande så de måste va o ringen som är kass igen sad



Sök