Hej. Nu är det så här att jag har en fråga till en riktig audi expert. Jag har en audi a4 -01 sedan..med en 1.8T motor i med motorkod AVJ. nu äre så att jag var å körde i söndags skulle hemåt så mitt i allt så dör motorn allt slutar fungera. Försöker få igång den igen men inget händer de jag gör är att trycka gasen i botten och försöker sätta igång den får nå litet snurr men låter förjävligt dåligt. Vi bogserar den till närmsta verkstad och dom kollar på vad som har hänt och konstaterar att en cylinder har gått sönder och att någon vevstakebrott eller att kolven har pangat och gått sönder.. Och då börjar jag undra lite hur kan de komma sig? Det måste ju finnas en orsak till det hela bilen har inte gått mer än 21k mil det är ju ingeting för en audimotor..men då vet jag att de har ju varit massa problem med dom motorerna men inte trodde jag att de var så här illa att den ska dö efter 21k mil...Men iallfall jag har pratat men en någolunda duktig person..och fått konstaterat att jag har ju bytt den s.k kamkedjespännare, Kamaxelinställare till kamaxeln och vad jag fick höra är att kan man på något sett montera detta fel eller göra på något vis fel att de kan göra så motorn havererar.. för 2dagar efter den har varit inne på verktstad och byttit de så far hela motorn det låter lite konstigt om ni frågar mig. Och har till och med kört med den innan men en lite dåligare kamkedjespännare då den knackat rejält men inte hänt något.
Där har ni lite hoppas ni kan förstå något annars äre bara nå mig på min mail: dtyni@live.se för bättre förklaring.
Eller Finns det nå andra kända fel på en 1.8T motor med motorkod AVJ som kan göra att den havererar?!
Tacksam för något svar av någon riktig expert just på audis motorer!
Det har jag hört och läst mycket om det vet jag. men en motor ska väll inte dö bara vid 21k mil utan anledning..
Vad är du ute efter ? allt kan hända beror ju på hur just den motorn har hållits efter etc, finns väl inga egentliga garantier för att den ska hålla i all oändlighet.
Det har jag hört och läst mycket om det vet jag. men en motor ska väll inte dö bara vid 21k mil utan anledning..
Vad är du ute efter ? allt kan hända beror ju på hur just den motorn har hållits efter etc, finns väl inga egentliga garantier för att den ska hålla i all oändlighet.
Nej det har jag inte sagt heller men efter 21k mil kan ju inte bara en bilmotor dö sådär bara utan anledning det jag är ute efter de är som jag har förklarat där uppe om man kan ha gjort något misstag av bytet.
allt kan hända varesig du kört mjukt eller hårt.. du vet jue inte hur föregående ägare kört bilen o vilka oljor osv dem kört med en kolv kan kika fram genom blocket även vid start...
åk tillbaka till verkstaden och låt de felsöka, om du nu vill veta vad som har hänt... för de lär ta betalt för felsökningen
byt motor och se glad ut kan finnas många anledningar till att en motor rasar ... en spridare kan tex ge upp och göra så att bilen börjar spika kraftigt
Det är väl bara att åka tillbaka till verkstaden och fråga dom....
i värsta fall så får dom kolla vad som hänt och kan kanske bekräfta ev fel?
SibbSon skrev:
allt kan hända varesig du kört mjukt eller hårt.. du vet jue inte hur föregående ägare kört bilen o vilka oljor osv dem kört med en kolv kan kika fram genom blocket även vid start...
CHEEVA skrev:
åk tillbaka till verkstaden och låt de felsöka, om du nu vill veta vad som har hänt... för de lär ta betalt för felsökningen
byt motor och se glad ut kan finnas många anledningar till att en motor rasar ... en spridare kan tex ge upp och göra så att bilen börjar spika kraftigt
Det förstår jag men ville bara höra här om någon visste eller har någon aning om de felet jag beskrev om kedjespännare och de...