Tja som rubriken lyder så laddar inte min bil tillrekligt mycket. jag har sat i en volt mätare i instrument panelen. och den är inne på rött när jag bara kör med positions lyset på men setere jag på alla lysen så rör den sig knapt alls liger nästan imot pinnen. och jag har provat tre olika generatorer och tre olika laddnings relän. och igår bytte jag plats på generator o servo då blev det lite bättre men inte tillräkligt bra. för nogon vekka sen stog den typ rakt upp på volt mätaren. nogon som kan ha förslag på vad det kan vara? MVH Daniel
Kontrollera även hur fläktremmen ser ut, den kan vara sliten och hård så att den slirar mer eller mindre. Är det en massa sprickor eller att den ser blank ut så byt den. Generatorns jordkabel kan också ha dålig kontakt, se till att den har helt plåtrena ytor på kabelskorna i båda ändar.
Kontrollera även hur fläktremmen ser ut, den kan vara sliten och hård så att den slirar mer eller mindre. Är det en massa sprickor eller att den ser blank ut så byt den. Generatorns jordkabel kan också ha dålig kontakt, se till att den har helt plåtrena ytor på kabelskorna i båda ändar.
remen är gammal men en annan jag hadde igåe den gick av men den var inte så gammal och det var samma problem med den. Så den slirar inte.
En rem kan slira fastän det inte "skriker", dessutom går inte en rem av bara så där utan anledning om den inte är uttorkad eller sliten (och troligen slirar).
Multimetern ställs i läge för likspänningsmätning, lämpligt mätområde är tex 20 V. Sätt plusmätpinnen på generatorns B+ och minusmätpinnen på generatorns metallchassi, men passa så att inte kläder eller mätkablar fastnar i fläktremmen.
En rem kan slira fastän det inte "skriker", dessutom går inte en rem av bara så där utan anledning om den inte är uttorkad eller sliten (och troligen slirar).
Multimetern ställs i läge för likspänningsmätning, lämpligt mätområde är tex 20 V. Sätt plusmätpinnen på generatorns B+ och minusmätpinnen på generatorns metallchassi, men passa så att inte kläder eller mätkablar fastnar i fläktremmen.
problemet är löst. idag när jag skulle till mamma o pappa så dog bilen precis när jag vara framme. och allt var helt vart så vred lite på nykeln o då började det lysa lite igen då vred jag av nyckeln i då lös det en. då gick jag o kollade jorden då hade jag glömt dra åt skruven ner i karossen. så ny laddar den som den ska. men då jag glömde det så var det så innan men men det blev väl bra när jag bytte plats på generatorn fast det inte syntes eftersom jag glömde dra åt jorden