3507
Sök

Volvo 240-88 LED varselljus/positionsljus

414 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan.

Bytte mina positionsljus/varsel ljus emot LED ljus i rätt temperatur ( xenon i halv/hel ljus )

Iallafall. Det fungerade inte alls. Satte jag i båda funkade inte varsel/positionsljus men gav ingen lampvarning.

Satte ja dock i en glödlampa.( 1 Glödlampa, 1 LED-Lampa) så fungerade positions ljuset (det svaga ljuset) men inte varsel på LED-lampan men båda på glödlampan fungerade som vanligt.

Har testat byta håll å allt möjligt å byta omkring mellan dom olika men de är samma problem.

Lampan e samma som orginal 21/5 w bay15d anslutning och orginal lamporna fungera utan problem.
Någon som har någon ide om hur man ska göra för att det ska fungera?

Tacksam för svar!


MolnbyPerformance
365 Inlägg
1 mars 2011
#2
testa byt plats på plus å minus kabeln i lamphållarn lr gör det enkelt för dig och ta en multimeter så kan du kolla vad som är +/- smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

414 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#3
ADiKO skrev:
testa byt plats på plus å minus kabeln i lamphållarn lr gör det enkelt för dig och ta en multimeter så kan du kolla vad som är +/- smile

Jo skall testa detta. Men med tanke på att BAY15D Modellen har 2 + poler undersidan av lampan och själva skalet är en stor jävla - pol:) 



http://img231.imageshack.us/img231/3051/bay15d.jpg

Svarta strecket är minus polen och dom röda förstår ni nog smile


MolnbyPerformance
365 Inlägg
1 mars 2011
#4
kommer ihåg när ja pillade i led i pos ljusen på polarns 940 så var lamp sockeln för två poliga lampor och då bytte vi till 1 polig lampsockel. om jag inte kommer ihåg helt fel så bytte jag plats på kablarna också

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

414 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#5
ADiKO skrev:
kommer ihåg när ja pillade i led i pos ljusen på polarns 940 så var lamp sockeln för två poliga lampor och då bytte vi till 1 polig lampsockel. om jag inte kommer ihåg helt fel så bytte jag plats på kablarna också

Den är ju 2 polig för att varselljuset och positions ljuset har olika styrka. Men ska testa byta plats på kablarna smile


MolnbyPerformance
365 Inlägg
1 mars 2011
#6
har läst på lite nu om varsel/positionljus det är samma grej. tycker du kan bygga om så du har så dioderna tänds när p-ljus är på tongue dem behöver inte fungera separat

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

414 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#7
ADiKO skrev:
har läst på lite nu om varsel/positionljus det är samma grej. tycker du kan bygga om så du har så dioderna tänds när p-ljus är på tongue dem behöver inte fungera separat

Aha okej:) För nu nu har jag 3 lägen Läge 1. Enbart positionsljusen tända fram med starkaste styrkan. Läge 2 Enbart positionsljusen på i svaga läget. Läge 3 Samma som läge 2 fast med halvljusen på.


21 761 Inlägg
1 mars 2011
#8
ADiKO skrev:
har läst på lite nu om varsel/positionljus det är samma grej.

På en 240 är det två olika saker. Varselljuset (det starkare) ska lysa med ljusvredet ställt i första läget, positionsljuset/parkeringsljuset (det svagare) ska lysa i både andra och tredje läget på ljusvredet. smile

414 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
ADiKO skrev:
har läst på lite nu om varsel/positionljus det är samma grej.

På en 240 är det två olika saker. Varselljuset (det starkare) ska lysa med ljusvredet ställt i första läget, positionsljuset/parkeringsljuset (det svagare) ska lysa i både andra och tredje läget på ljusvredet. smile

En liten lättare förklaring kom där ja wink


1 798 Inlägg
2 mars 2011
#10
På den tiden jag labbade med LED-ljus i 240 så vart man tvungen att förstärka jorden, dvs jag drog en extra jordkabel från "huset" och sedan fungerade det. Antagligen en dålig jordpunkt original.
På tidiga 850 t ex får man också trixa lite, där är ju kablarna skiftade, dvs jorden går på plus på lampan och plusen på lampsockeln av nån anledning...


414 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#11
Hilmer skrev:
På den tiden jag labbade med LED-ljus i 240 så vart man tvungen att förstärka jorden, dvs jag drog en extra jordkabel från "huset" och sedan fungerade det. Antagligen en dålig jordpunkt original.
På tidiga 850 t ex får man också trixa lite, där är ju kablarna skiftade, dvs jorden går på plus på lampan och plusen på lampsockeln av nån anledning...

Från själva lampsockeln eller ifrån jordkabeln?

Mvh

EDIT*

Jag fick ett mega damp och slet ut varslen/parkeringsljus lampan med hyfsat våld. Vilket resulterade i att jag såg att sladdarna satt helt konstigt. så bytte snabbt plats på - sladden med en + sladd så nu fungerar det.

Tack för hjälpen !!
Senast redigerat av Ankmeister (2 mars 2011)


35 Inlägg
19 december 2013
#12
Gammal tråd men testar ändå..
Är det bay15d man ska ha till 240 i positionsljusen? Har nämligen köpt sådana men får inte dit dom!
orginallampan har ju piggarna på sockeln i samma höjd medans led lamporna har dom i olika höjd..
har jag fel lampor eller är jag bara dålig? smile

"Det jag inte gör idag, Slipper jag göra om imorgon"

21 761 Inlägg
19 december 2013
#13
Den lampan ska inte ha piggarna i samma höjd ifall lyktinsatsen är original, BAY15d ska vara rätt lampa. smile

35 Inlägg
21 december 2013
#14
fan va skumt! hmm

"Det jag inte gör idag, Slipper jag göra om imorgon"

21 761 Inlägg
21 december 2013
#15
Bakljuslamporna ska däremot ha piggarna i samma höjd eftersom det är BA15. smile

Är din ordinarie positionslampa lika hög som den nya diodlampan?
Senast redigerat av Drönirettab (21 december 2013)


Sök