7 januari 2014
Trådstartare
Jag har en gammal Saab 9-5 från 2000 som jag trivs väldigt bra med, till viss förvåning. Den är mycket bekväm och funkar klockrent. Så jag hoppas jag kan ha den länge innan det är dags att byta.
Problemet är den fast inbyggda originalljudanlägningen. Den har radio, cd-spelare, kassettspelare och cd-vändare. Låter förvånansvärt bra och mycket. Men som de flesta andra (tror jag väl?) har jag numera all musik på hårddisk, oftast i mp3-format och håller på att digitalisera mina gamla LP-skivor. Och aux-ingång eller USB-uttag finns givetvis inte på denna 14 år gamla anläggning.
Jag vill förstås inte byta ut denna utmärkta anläggning mot nån biltemastereo bara för att få dessa ingångar.
En gång testade jag att köpa en liten FM-sändare som anslöts till exempelvis telefonen och lade ut musiken på FM-bandet för att så tas in i bilradion. Problemet var att det överallt är så tätt i luften att jag inte kunde hitta någon frekvens som var fri från ordinarie sändningar. Om jag hittade något som funkade så började jag köra. Efter 100 meter hade styrkeförhållandena ändrats och någon radiokanal tog över. Detta var alltså ingen användbar teknik alls. Eller var det bara en dålig sändare? Eller finns någon helt annan lösning?