3995
Sök

Byte till manuell i Volvo 760 v6

241 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#1
Vill byta till manuell låda i bilen så jag har läst på alla möjliga trådar här och var! Jag har fått en liten helhetsbild på hur det ska gå till! Men finns fortfarande blinda fläckar. Kan ju berätta det jag har fått klart och rättning på det skulle sitta fint!

Först riv man ner automaten, sedan he man av sprängkåpan på automaten.
Förhoppningsvis blir det väl en m90 som ersätter, he av sprängkåpan på m90in.
Auto sprängkåpan skall skäras av på mitten så man får bultpassning mot motorn, och manu sprängkåpan skärs av på mitten och den delen mot lådan har man mot lådan.
Sen så svetsas de båda delarna ihop som man kapa, och då har man en sprängkåpa som passar till pvr v6 med m90.

Så har jag uppfattat att man kan göra och blir nog så om det är rätt.
Kåporna är väl gjord i aluminium?

Kardan får jag väl ta från samma bil som m90in kom ifrån.

He är ju nån startspärr som jag läst någon haft problem med, men inte fått klarhet på hur dom löste problemet, vad är det som gör med den?

Tacksam för svar och gott nytt år smile


749 Inlägg
11 januari 2014
#2
Hej.

Detta har jag pysslat med att försöka lösa själv och det finns ett annat sätt, Man behöver ju inte använda just M90 låda utan det är lättare med en M46 då det redan finns en sån växellåda och svänghjul som passar bilen.
Det finns inte något annat manuellt svänghjul som passar motorn, de måste va ifrån en PRV.

Tänk på att du också måste ha ett svänghjul, lamell och utrymme för detta samt exakt position av ingående axel på växellådan i ett stödlager i svänghjulet om du försöker använda M90, men de känns som enormt mycket onödigt bekymmer.
Om du har B280F motor så måste även vevaxlens impulsgivare monteras med motorns mätkransring oavsett vilken växellåda du väljer.

Det finns nämligen en färdig sprängkåpa på M46 som passar PRV 6an.
260 fanns nämligen med PRV och manuell växellåda 1975-1976.
Denna låda har jag fått tag i fick ge 2k , dock kvarstår ett bekymmer, att montera över impulsgivarens mätkrans på det manuella svänghjulet i rätt läge.
Jag har skurit ut mätkransen ifrån  de gamla automatsvänghjulet och passat in den så den är monteringsbar i bulthålen som håller tryckplattan på plats.
Sen måste jag borra upp ett hål exakt över mätkransen i sprängkåpan för att montera impulsgivaren.
Här måste jag även ordna någon typ av justeringsmöjlighet för sensorn så man får möjlighet att tima in motorn exakt med hjälp av en stroboskoplampa och genom att flytta impulsgivaren, detta är nödvändigt för att motorn ska fungera normalt igen.

Angående kardanen så passar nog den från bilen till M46, tror de bara är att bulta dit.

För koppling så används lättast 260 kopplingsslavcylinder tillsammans med kopplinshuvudcylinder och pedalställ ifrån manuell bil i 700-900 serien

Angående spakställ så brukar de gå att skära till och anpassa så det sitter bra i bilen.
Angående tätning och inredningsdetaljer kring spakstället så kan man använda det som sitter i en manuell 960, då den har samma inredning.

Angående elektriska 5växlen på M46 så är det inte så svårt att koppla in, bara att titta i ett kopplingsschema hur det ska va, eller plocka org kablage/relän från en bil med en sådan växellåda.

Kolla med bilprovningen så ombyggnaden kommer godkännas, jag har hört mig för angående min 760 ifrån 1988 och de skulle gå bra, men efter 1988 så tror jag att en del lagar har ändrats så det är mycket besvärligt med växellådsskiften eftersom det påverkar vilken miljöklass mm. Ifrån något år ska sånna här byten i stort sett va omöjligt att genomföra.
Senast redigerat av Bjornn (11 januari 2014)



Sök