3744
Sök

Bromsok som ligger på på V70N T5 00

860 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
har ett litet problem som ja undrar va de troligen kan vara för fel...
det är som så att när man kör bilen o bromsar så börjar vänster fram broms ok o ligga på på insidan av bromsskivan. vissa dagar släpper det o de funkar felfritt o vissa dagar ligger det på hela tiden o bromsar o skivan blir skollhet av det men inte röd.... har blivit värre på senare tid då det nästan ligger på hela tiden på insidan... som att kolven inte vill gå tillbaka redigt o trycker inner klossen mot skivan hela tiden.... vissa säger att det är skit som sitter mellan oket o kolven men i sommars så smörjde ja upp allt o tog isär det o sånt o de funkade tills nu när hösten kom.... sen vissa tror att det är luft i oket lr lite vatten.... så nu undrar ja om nån här inne har tips på va de kan vara... ibland ligger det på sen släpper det o sen ligger det på igen....

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 januari 2014
Om du redan rengjort (slipat till) oket/okhållarens anliggningspunkter mot beläggen o det kärvar fortfarande så är det antingen själva kolven eller glidbussningarna som gjort sitt. Jag gissar på att du har rost på kolven eller liknande. Köp ett nytt ok, eller renovera det befintliga.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 467 Inlägg
12 januari 2014
eller en skadad bromsslang,

4 474 Inlägg
12 januari 2014
Ja det kan det oxå vara, en bromsslang som svällt/lösts upp invändigt o på så vis agerar lite av en "backventil"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
12 januari 2014
Det du kan göra om du inte gjort är ju att riva ner och byta oljan. Evt byta trasiga damasker och packningar och kanske kanske slipa lite försiktigt på kolven med våtslippapper för att ta bort evt rost och ojämnheter därför den kanske inte går tillbaka helt.

860 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
ja asså damasken som sitter runt kolven är ju int helt hel o sånt... jag tog ju inte loss själva kolven från oket när ja gjorde rent det så att säga... utan ja motionerade det bara o sprayade med 5-56 på kolven och tryckte in den o ut igen o höll på så... o de höll ett tag iaf..... en polare tror de e nån luft lr vatten i oket...

4 474 Inlägg
12 januari 2014
E damasken kass så har det kommit in "skit" o det är därför oket kärvar. Renovera eller köp nytt.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
13 januari 2014
5-56 ska man inte använda. Om inte jag minns fel så innehåller det silikon vilket kan töja ut packningar etc.

860 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
(Extrazz) hur gör man det då? har aldrig gjort sånt??? ska man bromsa så mkt med kolven så den åker ut ur oket o sen ta loss den o slipa den lite lätt med ett redigt fint våtslip papper o vad ska man byta för packningar o sånt??? vet att man måste lufta oket sen iaf om man har tur att få loss luftnings nippeln ehehe

76 Inlägg
13 januari 2014
Lättaste är nog att köpa ett helt nytt bromsok till båda sidor, en polare hade samma sak på sin V40 -99 att det började göra så där när han bromsade så kunde kolven ibland inte åka tillbaka så han kände att det började lukta bränd metal av något slag in i bilen då var det dom, han tog bort dom smörjde gjorde allt han satt en hel dag och höll på med det där, sen typ en vecka senare började skiten igen så han åkte till JB i Jönköping plockade loss två stycken billigt och åkte hem och monterade dit och problem var löst.
Senast redigerat av raLLN (13 januari 2014)

860 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
okej jo men jag har tyvärr en bit att åka till närmaste sådan bilskrot och har inte råd att slänga ut 6-800kr på ett begagnat bromsok just nu.... är det svårt att ta isär och byta packningarna i bromsoket o sätta ihop det igen lr är det lätt o göra det? för isf kan man ju lika gärna göra det isf... för läste på en sida att man tydligen inte skulle använda 5-56 för o smörja upp där kolven går för då sväller dom packningarna upp och i sommras sprayade ja 5-56 på kolven o motionerade den in o ut... så kan vara därför den är dum nu....

76 Inlägg
13 januari 2014
Prova att lägga dom i ett oljebad under natten och smörj upp ordentligt så all skit och liknande åker ut.

4 474 Inlägg
13 januari 2014
Komplett renoveringssats för typ 400 inkl frakt, eller nytt ok för typ 800 inkl frakt, bara o välja smile

860 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
blev o köpa en Rep satts utan kolv för 150kr.... kommer puttsa upp kolven så den blir fin istället o se om de hjälper... eftersom yttre gummi dammasken är små trasig så är de säkert skit som har kommit in där o gör att det kärvar... nytt ok kostar mellan 1300-1500kr beroende vart man köper det...

4 474 Inlägg
13 januari 2014
Nytt ok kostar 800 från ebay.de, förvisso inte original, men väl inkl frakt, och ingen "pant kostnad"

Sök