4112
Sök

Motor till fyrhjuling shineray xy250st-9e

1 813 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
#1
tjena. idag te jobbet nöp nog min fyrhjuling. låg i 82km/h å sen hög den te å gick ner te 78km/h Sen upp te 80 igen sen 1 km längre så dog den precis som soppan försvann men soppa e där. men den går runt på starten men startar ej:( ev blir de kolv byte mm någon som vet vart man hittar delar te kina skit i sverige? de handlar om en shineray xy250st-9e

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 813 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#2
någon som har en aning om fyrhjulingar? den bara dog. motorn går runt det raslar inget ifrån motorn när ja kör runt den på starten. bra å fin gnista är där. men stiftet e torrt fast ja kör på starten. soppa kommer fram te förgasaren. provat med startgas men tänder inte till på det. hält i lite soppa genom tändstifts hålet men inget händer där heller stiftet blir torrt igen.. om kedjan har hoppat å krökt ventil så borde de ju rasla ifrån motorn? någon som har några tips att testa? kan dödar knappen hänga sej? men då borde inte gnista framkomma? fast man vet ju inte på kina skit?

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 813 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
#3
Problemet löst. hål i kolven...

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 020 Inlägg
2 oktober 2013
#4
Swebike helsingborg sålde shineray förr iallafall. Kanske kan få delar därifrån.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

7 Inlägg
18 januari 2014
#5
Hejsan!
Exakt samma hände mig! och har en likadan!
Var hitta du delar?
/Anton


Adder
972 Inlägg
19 januari 2014
#6
Har en lika dan. Varför blir de så? Hur många mil har era gått?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 813 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#7
första gången var det ett hål igenom kolven uppifrån. bytte kolven sedan höl skiten i 3 mil sen total havererade motorn. så slängde motorn å sålde chassit och reg papprena för 3000kr! säger bara att köp inte kina skit. lägg hellre en slant mer så det håller och du har roligare!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

7 Inlägg
19 januari 2014
#8
Okej, men var hittade du ny kolv? har sökt lite, och kan inte hitta en svensk sida som säljer?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 januari 2014
#9
Hål i kolven lär bero på för stor värmeutveckling som blir blå mycket mager bränsleblandning.
Detta är ju känsligare när manskinen belastat på höga varv och framförallt lite längre tider.
Att bestycka om förgasaren behövs och framförallt när det är lite kallare då den går ännu magrare.
Dock är det som ni säger ren skit men ett munstyckte eller två till förgasaren kan det vara värt.

Autotech

1 813 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#10
kan det ha varit! dock hade förra ägaren inte gjort mer än kört med den. ja hade den kördelite smått sen skulle ja till jobbet och den dog. körde lnte ens upp en tank på den:( sen bytes kolv å ventiler mm ställdes in efter vad tillverkarna sa. höl 3mil sen blev de totalras och det fanns bara ovandelen utav kolven kvar. gav upp kina skitet. gav 9000 fick 3000 haha aldrig en sån skit sak igen..   kolven köpte jag genom http://www.motorhandel.se om ja inte minns fel

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 020 Inlägg
20 januari 2014
#11
Är många år sen jag hade en sån, men har för mig att förgasaren bestyckades om på servicen..
Kan vara så att den bestyckats för snålt o dom ändra detta på första servicen..  Tror den skulle servas efter typ 100 mil

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Adder
972 Inlägg
20 januari 2014
#12
Hur vet man om de går för snålt ?

dj_padde: Hur många mil hade den gått ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 januari 2014
#13
Adder skrev:
Hur vet man om de går för snålt ?

dj_padde: Hur många mil hade den gått ?

Man brukar höra det med lite motoröra men annars kolla färgen på stiftet.

Autotech

Adder
972 Inlägg
20 januari 2014
#14
Busgrabb skrev:
Adder skrev:
Hur vet man om de går för snålt ?

dj_padde: Hur många mil hade den gått ?

Man brukar höra det med lite motoröra men annars kolla färgen på stiftet.

Okey smile de örat har jag inte. Men stiftet är fint, lite sotigt så den borde gå mer åt de feta hållet tycker jag.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 januari 2014
#15
Adder skrev:
Busgrabb skrev:
Adder skrev:
Hur vet man om de går för snålt ?

dj_padde: Hur många mil hade den gått ?

Man brukar höra det med lite motoröra men annars kolla färgen på stiftet.

Okey smile de örat har jag inte. Men stiftet är fint, lite sotigt så den borde gå mer åt de feta hållet tycker jag.

Sotigt kan vara olja med som är med och förbränns.
Gyllenbrunt som choklad är det man ska sträva efter.
Men för att göra en korrekt avläsning så ta en sväng och ge fullt på högsta växeln i någon minut eller så och sedan slå av direkt och ut med stiftet och kolla.
Då får du reda på hur blandningen är på fullast som är det relevanta för att grejerna ska hålla.

Autotech

Adder
972 Inlägg
24 januari 2014
#16
Busgrabb skrev:
Adder skrev:
Busgrabb skrev:

Man brukar höra det med lite motoröra men annars kolla färgen på stiftet.

Okey smile de örat har jag inte. Men stiftet är fint, lite sotigt så den borde gå mer åt de feta hållet tycker jag.

Sotigt kan vara olja med som är med och förbränns.
Gyllenbrunt som choklad är det man ska sträva efter.
Men för att göra en korrekt avläsning så ta en sväng och ge fullt på högsta växeln i någon minut eller så och sedan slå av direkt och ut med stiftet och kolla.
Då får du reda på hur blandningen är på fullast som är det relevanta för att grejerna ska hålla.

Okey tack för tipset!

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\


Sök