3014
Sök

Vw polo 1,4 oljud från hydrauliska lyftare!

226 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#1
Har en 01a polo med 1,4 motorn som tickar vid tomgång. Har just köpt bilen av en äldre dam som kört ca 300mil per år. I nuläget har jag bara stöpt i 5/30 olja o kört kort med den. Jag undra om det är någon som har lyft på kammen och motionerat ventilerna? Ska undersöka vevhusventilationen. Hårdköra går ju också vid varm motor men mistänker beläggningar vid lyftarna. Skruvar bil hela dagarna men undrar om någon har löst liknande problem?


Forummoderator
18 004 Inlägg
1 februari 2014
#2
beigabaronen skrev:
Har en 01a polo med 1,4 motorn som tickar vid tomgång. Har just köpt bilen av en äldre dam som kört ca 300mil per år. I nuläget har jag bara stöpt i 5/30 olja o kört kort med den. Jag undra om det är någon som har lyft på kammen och motionerat ventilerna? Ska undersöka vevhusventilationen. Hårdköra går ju också vid varm motor men mistänker beläggningar vid lyftarna. Skruvar bil hela dagarna men undrar om någon har löst liknande problem?

Vår Polo 1.4 -05 tickar också rätt friskt. Gjorde 2 täta oljebyten. Det blev bättre men inte perfekt.
Har tanten bara kört 300 mil per år har knappast bilen någonsin blivit varm. Den motorn är nog rätt sliten...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

226 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#3
Långa vändor sällan ;-)


En Medlem
405 Inlägg
1 februari 2014
#4
Det är inte spridarna du hör då? De kan misstolkas ibland.

226 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#5
Vilka spridare är det som gör så pass oljud? Bilen har inte gått så mycket då brukar lyftarna "fastna" o undrar om någon har gjort en större operation på dessa bilar. Har inte varit med om att små futtiga spridare för en 1,4l motor låter om ens när man kör dem löst?


542 Inlägg
1 februari 2014
#6
min polo 1,4 -99 låter från lyftarna med. engine flush vid oljebytet gjorde det lite tystare. men det värkar som 1,4 motorn har detta som standard

En Medlem
405 Inlägg
1 februari 2014
#7
beigabaronen skrev:
Vilka spridare är det som gör så pass oljud? Bilen har inte gått så mycket då brukar lyftarna "fastna" o undrar om någon har gjort en större operation på dessa bilar. Har inte varit med om att små futtiga spridare för en 1,4l motor låter om ens när man kör dem löst?

Tänker mest på hur min egna bil låter med sina spridare, de skulle antagligen kunna misstolkas som om det var inne i motorn om man inte visste skillnaden.

Annars så kolla att du har rätt viskositet på oljan, kanske ta av ventilkåpan och kolla om du har några beläggningar "oil sludge" som det brukar kallas.

En video kanske skulle kunna klara upp lite också om du kan lägga upp.

226 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#8
Att 1,4 har detta ljud är standard. Oil flush,vevhus igensatt,oljesil igensatt, rätt viskositet har jag i huvudet. Står i mitt yrke dagarna hela och skruvar och har skruva en del med hydrauliska lyftare.
Nu slutar vi med felsökningen då jag gundrar om man kan ta ur lyftarna och "rengöra" dessa?
Har en produkt "clean shot" som sotar ur det mesta. Men. kan man göra detta? Vet att nya lyftare ska ligga i oljebad minst 48h


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 februari 2014
#9
Vet inte om det är värt besväret men nått som brukar kunna funka är att ta ur alla lyftare och lägga dom i ett bad diesel nått dygn.. gärna försöka montionera dom lite, skaka runt lite osv. Sen lägg dom i ett bad med ny fräsh motorolja över en natt till.. och låt dom ligga kvar tills du monterar dom.


Jag skulle aldrig orka gjort detta. Skulle gjort ett par täta oljebyten med billig olja eller provat någon rengörnings tillsats i oljan.

Är ingen större fara att det tickar egentligen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
2 februari 2014
#10
säkert dålig smörjning där uppe pga miltalet..  skulle inte förvåna mig om styrningarna är helt fuckade.

så är det på polarens 30.000milade lupo slamrar som aset där uppifrån  alla lyftare är i bra skick toppen är av tagen och inslipade ventiler vi märkte att styrningarna var väldigt slitna och bilen drog sjukt med olja ventiltätningsbyte gjorde att den slutade blåmålna men styrningarna är slut

dessa bilar har sjukt dålig smörjning till toppen och klarar inte korta sträckor.

förutsätter att du har 16v motorn.   så riv tråg och kolla att det är rent och kolla att du har bra oljeflöde uppe i toppen ett par snabba oljebyten är nog inte fel skulle nog köra 50/50 olja diesel och hoppas på det bästa smile

sen beror det på vad som menar med oljud oxå smile

våran Arosa börja låta lite senaste tiden från att varit tyst och den rullar 13mil om dagen och oljebyte vid 1500mil har nu rullat 24-25k


om du verkligen stör dig så riv av kamkåpan och kolla om alla lyftare är helt fyllda. inget jättejobb kan man passa på att byta remmen samtidigt....  jag har börjat tröttna på polarns lupo 3gånger har jag rivet den där kamremsj-veln blir 4:e gången nu då oljepumpen är skrot smile

Kör fort så hinner inget hända...

226 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#11
tack för alla matnyttiga tips och tack för svaret på min fråga om det nu gick att dra isär dessa o sedan återmontera. bilen har gått i ägo hos en äldre kvinna som haft den till att köra fram o tillbaka till landstället. service är skötta varje år med tillägsdetaljer för protokoll. bilen köptes billigt för att rustas och säljas vidare. oljudet är inget en privatperson ser som ett bekymmer men känner att när jag väl ska riva lite större grejer så gör jag iordning tryckarna. lyckas ej min operatrion så får jag nog byta tryckarna och hoppas på det bästa.



Sök