2810
Sök

Börjar spraka i diskanterna för att sedan gå sönder.

436 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
Hej gott folk.

Jag har följande ett SPL Dynamics HF-6.5 pro kit fram
och steget är ett EarthQuake PH-2200W-4

jag har kopplat allting aktivt så middarna på egna kanaler och diskanterna på egna kanaler.

och ställt in HPF till diskanterna på 5KHZ och ställt gainen med oscilloskop.

men nu till problemet allt började med at 1 diskant började små spraka och lät som det kom elektriskt ljud i den så fort man spelade högt (inte öron bedövande utan fortf så det lät bra) sen helt plötsligt dog Vänstra diskanten.

denna byttes på garanti.

sedan några dagar senare så gick den högra sönder?

fick då låna 2 st horn diskanter av dBakuten för vidare felsökning vi misstänkte att det kanske mot förmodan var så att det var lite för mycket effekt på steget så diskanterna inte pallade när man spelade på.

men nu har den högra horn diskanten börjat spraka och låta illa.

nån som har minsta ide om vad som kan vara fel??

ström och jordning är det inget fel på och jag har Y splitt på lågnivå till diskant och mellanregister.

och nu är jag heeeelt slut på ideer som sagt diskanterna låter jätte bra även när jag spelar på men så kommer ett elektriskt ljud precis som att blixten slår ner i dem snabbt och sen efter en stunds spelande så tvär dör dem.....
Senast redigerat av lighter22 (31 januari 2014)

6 851 Inlägg
31 januari 2014
Hur mycke har du byggt med ljud innan? Hur delar du aktivt, med processsor antar jag?

436 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
Jag har byggt en hel del innan men detta är första gången jag lirar aktivt så att säga.

nej jag delar genom att HPF på steget går att sätta ända upp till 5khz och detta ska enligt uppgift fungera fint??

1 523 Inlägg
2 februari 2014
#1: Du delar inte aktivt
#2: HPF filtret är inte tillräckligt brant så det släpper på tok för låga frekvenser till elementen, så du har helt enkelt bränt diskanterna.

2 035 Inlägg
3 februari 2014
Ligger inte en processor också på 12db branthet? Dock kan du ju kanske ställa HPF högre än 5000 hz.

Biljudsveteran sen 1984!

436 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
tack för tipsen.

Slutsteget går att ställa HPF till 5KHZ men känns som att felet ligger i som noiseprojekt säger att det inte klarar av att filtrera bort tillräckligt så det kommer för låga frekvenser som dödar diskanterna då jag kunnat lira med dem när jag använde mig av passiva filter.

ska införskaffa passiva filter igen och köra på det smile återigen tack för all hjälp smile

21 761 Inlägg
3 februari 2014
Det kan ju även vara så att delningsfiltret på slutsteget inte alls går upp till 5000 Hz trots att det står så i specen.

Kollar man på delningsfrekvensen i det passiva filtret till detta högtalarkit så är det 2200 Hz och 12 dB/oktav enligt specen, då borde det i så fall vara ordentligt mycket lägre delning än 5000 Hz på stegets filter med tanke på att brantheten normalt sett är 12 dB/oktav på filtret hos slutsteg rent allmänt så vitt jag vet. smile

Men visst är det säkrare i det här fallet att använda det passiva filtret eftersom det är anpassat just till ditt högtalarkit, absolut.

2 035 Inlägg
4 februari 2014
Är nog inte brantheten som är problemet här. För om delningen på kitet ligger på 2200hz, å brantheten skulle vara 6db! 5000hz skulle ändåså steget inte läcka frekvenser under 2200hz. eller??

Tycker själv inte det är mycket svårare att "Lira" aktivt.

Har du kollat så högtalarkablarna till diskanten är hela?

Biljudsveteran sen 1984!

Sök