2477
Sök

Volvo 940 turbo öppnar ej dump?

150 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#1
Tycks ha fått problem jag bara stirrar mig blind på..

Bilen är en Volvo 945 LTT, chippad och påställt ladd 0.7bar

Har bytt topplockspackning efter ett vattenläckage, bytte dom flesta packningar som medföljer..
MEN jag tycker verkligen jag byggt ihop allting som det var innan men låter som en rallybil (pluggad dumpventil) när man släpper av.. blir orolig att turbon ska ta stryk.. Någon som har några tips?

OBS den får ladd precis som innan inge överladd/skenladd eller spikningar.. OBS

Forummoderator
26 359 Inlägg
11 februari 2014
#2
Pratar vi om originaldumpen eller en eftermarknadsdump monterad i efterhand?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

150 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#3
Oj, dåligt formulerat som vanligt, Original dumpen som sitter inbyggd i turbon, alltså en TD04HL-13c..
och inte stopp eller brott på någon slang på trycksidan..

MVH

129 Inlägg
11 februari 2014
#4
Vet nog va de kan va!
Dålig på vad alla slangar går till på dessa, men min polare satte T-kors på fel slang en gång på sin 940 och då blev de så. Kolla efter läckage smile


129 Inlägg
11 februari 2014
#5
oj missade att läsa de sista smile
men iaf så blev de så på hans 940 smile


150 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#6
Okej.. som sagt, alla idéer är bra.
Får byta ut lite vakuumslangar i morgon alternativt plocka ur dumpen och titta så den går lätt hmm

129 Inlägg
11 februari 2014
#7
Han körde iaf med detta och den dog ibland på tomgång (dålig tomgång) smile


179 Inlägg
12 februari 2014
#8
Ska ju bara vara en slang ifrån dumpventilen till insuget. Har du lossat det trekantiga locket och kollat så att membranet är helt? man får dra lite i membranet för att det ska lossa då det är "fastknäppt" eller vad man ska kalla det....

Hade en 945 turbo och när det membranet hade en reva i sig dumpade den inte och lät som en japsare med för hårt spänd dump. floff floff floff smile turbon rasade snabbt i den bilen.


150 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#9
Fick byta ut original vakuumslangarna så va de problemet löst.. Men såklart kommer det nya, saknar helt tomgång med varm motor.

Någon som har tips på saker man bör kolla först och främst? smile

MVH


Sök