3913
Sök

Avgassystem utan ljuddämpare Saab 9-3

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare, har funderat på att ta bort båda ljuddämparna på avgassystemet.
Har 3" rör men vill att det ska låta lite mer wink
Har själv inte varit under och kollat men jag har pratat med folk som säger att det sitter en ljuddämpare innan katalysatorn och en precis vid slutet.

Det jag undrar helt enkelt är: Får man köra utan ljuddämpare alltså med "raka rör"? Och blir ljuder goare?
Mina kompisar har olika åsikter om detta så vänder mig därför hit, för er som kan lite!

Tack på förhand! smile

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 oktober 2012
Får får man väl, men bilen får inte låga över xxdB. Vet inte exakt var gränsen går.. 95? 100? Men det klara du inte på en 9-3 iaf. Sen brukar ljudet bli ganska "fattigt". Låter som en gammal epa.. typ. Å andra sidan är ju det en smaksak. I mitt tycke.. Nej tack
Senast redigerat av Revotech (25 oktober 2012)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
Revotech skrev:
Får får man väl, men bilen får inte låga över xxdB. Vet inte exakt var gränsen går.. 95? 100? Men det klara du inte på en 9-3 iaf. Sen brukar ljudet bli ganska "fattigt". Låter som en gammal epa.. typ. Å andra sidan är ju det en smaksak. I mitt tycke.. Nej tack

Åfan, nej jag vill verkligen inte att den ska låta som en epa!
Men om man bara tar bort 1 ljuddämpare då hur blir ljudet då?
Och vilken ljuddämpare ska jag isf ta bort?

930 Inlägg
25 oktober 2012
behåll slutdämparen så kommer det att låta gött.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
Kamulen skrev:

Okej det kanske man skulle prova!
För jag vill att den ska låta lite högre och goare men ändå inte för "epa högt". smile

930 Inlägg
25 oktober 2012
Kevaz skrev:
Kamulen skrev:

För jag vill att den ska låta lite högre och goare men ändå inte för "epa högt". smile

Hehe min bror har bara slutdämparen o 3" i från turbon på sin 9-5 det låter riktigt gött. Han har iaf ett riktigt krispigt ljud när han drar ur sin.

du kan kolla han videoklipp, hörs dock inte så bra då det är filmat ifrån coupen med en mobil.

http://www.garaget.org/aBBo/video
Senast redigerat av Kamulen (25 oktober 2012)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
26 oktober 2012
Kamulen skrev:

Håller med här! Låter extra fint med twinpipe. Det smattrar ofta lite extra gott då vid fullast smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Kamulen skrev:
Kevaz skrev:
Kamulen skrev:

Hehe min bror har bara slutdämparen o 3" i från turbon på sin 9-5 det låter riktigt gött. Han har iaf ett riktigt krispigt ljud när han drar ur sin.

du kan kolla han videoklipp, hörs dock inte så bra då det är filmat ifrån coupen med en mobil.

Det där lät faktiskt riktigt bra det lilla man hörde!
Blir nog helt enkelt bara att ta bort första ljuddämparen. smile

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Revotech skrev:
Kamulen skrev:

Håller med här! Låter extra fint med twinpipe. Det smattrar ofta lite extra gott då vid fullast smile

Har faktiskt funderat på det där med twinpipe men inte riktigt kollat upp vad det kostar och vart man kan köpa det, du har ingen anning om vart man kan fixa det billigt? smile

930 Inlägg
26 oktober 2012
Kevaz skrev:
Kamulen skrev:
Kevaz skrev:

Det där lät faktiskt riktigt bra det lilla man hörde!
Blir nog helt enkelt bara att ta bort första ljuddämparen. smile

Ja ta bort den första dämparen, och det bästa av allt är att det inte låter allt för mycket när man åker vanligt heller big_smile

20 Inlägg
18 februari 2014
Har också funderat på att byta ut mittendämparen, vet någon var man kan få tag i färdiga raka rör till just 9-3? Söker endast ersättning till mittersta dämparen.

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
tyclon skrev:
Har också funderat på att byta ut mittendämparen, vet någon var man kan få tag i färdiga raka rör till just 9-3? Söker endast ersättning till mittersta dämparen.

Har du 3"?
Isåfall finns det lösa dela på tex biltema.

20 Inlägg
19 februari 2014
Kevaz skrev:
tyclon skrev:

Har du 3"?
Isåfall finns det lösa dela på tex biltema.

Nej det är orginal, vet dock ej vilket mått.

Sök