Hej har problem med min Ford Scorpio årsmodell: 1990 motor: 2.0L motorkod: N9D
Det börja med att ventilgummina läckte så jag tog bort topplocket och plocka bort alla ventiler och slippa dom o.s.v sen när allt var ihop igen kolla jag med vacuum tester och alla ventiler var täta. Sedan börja jag plocka ihop det och när allt var fast så pröva vi att ta igång den, den "sköt" i luftfiltret och lova mer och mer tills den kom igång. Men den gick inte bra, så hade den att gå varm ett varv och lekte med varven, ändrade ingenting så stängd av den, tog och kolla markeringarna för kedjan och hade en kugg fel på avgaskamaxeln och flytta den rätt. Sen så när man veva så "sköt" det i luftfiltret och avgasröret men kom inte igång. tog ut stiften och putsa dom (dom var nya) sen kom den igång. Men an kan dra ut 2,3 och 4ans tändkabeln när den e igång utan att märka någon skillnad, men om man fick igång den om man också hade bara 2ans tändkabel fast men gick mycket sämre än 1ans. så det är problemet, har nya stift, tändkablar, fördelarlocket och rotor. 1ans och 2ans stift är mattsvarta när man tar ut dom och 3ans och 4ans är ganska rena men lite blöta, och det kommer gnista.
jepp, har kollat tändkablarna flera gånger ordningen är rätt, har prövat insprutarna och alla fungerade och det kommer spänning till alla och putsa kontakterna till insprutarna.