2179
Sök

Volvo 240 GLT

26 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej! tänkte fråga om hur det är med Volvo 244 GLT -86 är det mycket rost min far sa att han trodde det var -87 det kom galvning? är det någon som vet?

och hur är den bilen överhuvudtaget är den en pålitlig?


Forummoderator
26 359 Inlägg
25 februari 2014
#2
Beroende på hur tidigare ägare har skött bilen i fråga så kan dom vara ytterst pålitliga och den bästa bil någon har ägt, medans andra kan gå sönder bara av att bli sedda.
I regel är dock Volvo 240 en allmänt pålitlig bil.

1986 kom 240 som delgalvad, och 1988 blev dom "helgalvade", om jag förstått det rätt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=78949

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
25 februari 2014
#3
Min -86 GLT har snart rullat 42000 mil och känns fortfarande ganska pålitlig tycker jag, har iaf inte haft några större problem med insprutningen och den startar i -30 grader. Finns en del rost, men jag har inte gjort några ansträngningar för att stoppa rosten (tyvärr). smile

26 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#4
DEt hörs ju possitivt hur är den motormässigt går den värdelöst eller finns det lite kräm?


Forummoderator
26 359 Inlägg
25 februari 2014
#5
SunYours skrev:
DEt hörs ju possitivt hur är den motormässigt går den värdelöst eller finns det lite kräm?

En 86:a är ju ingen raket direkt, men dom duger gott som nybörjarbil.
Se till att du hittar dig en med B230F så du får insprutningen och den säkrare motorn. B230K:n går visserligen bättre men manuell choke känns aningen åttiotal..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
25 februari 2014
#6
B230E till 240-86 ska ha 129 hästar på papperet, men en del försvinner ju med åldern kan man säga. Exempelvis vakumslangarna måste vara hela och sitta tätt, annars börjar motorn bråka en massa. smile

Forummoderator
26 359 Inlägg
25 februari 2014
#7
Drönirettab skrev:
B230E till 240-86 ska ha 129 hästar på papperet, men en del försvinner ju med åldern kan man säga. Exempelvis vakumslangarna måste vara hela och sitta tätt, annars börjar motorn bråka en massa. smile

Just ja. B230E fanns ju fortfarande 86.
Då var det tre alternativ det året.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

26 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#8
intressant blir nog att titta på en GLT -86 då, hur svårt är det att byta stereo dra baslåda samt högtalare i en 240?


Forummoderator
26 359 Inlägg
25 februari 2014
#9
SunYours skrev:
intressant blir nog att titta på en GLT -86 då, hur svårt är det att byta stereo dra baslåda samt högtalare i en 240?

Blir nog en bra bil det.
Kolla efter rost i trösklar, golvet, bakre skärmkanter och reservhjulsbaljor.
Min far hade under min uppväxt just en vit 86:a, och den hade gått som Stockholmsbil, och jäklar anåda vad sönderrostad den var undertill.

Byta stereo och bygga lite ljud är absolut inga problem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

309 Inlägg
26 februari 2014
#10
Mack skrev:
Drönirettab skrev:
B230E till 240-86 ska ha 129 hästar på papperet, men en del försvinner ju med åldern kan man säga. Exempelvis vakumslangarna måste vara hela och sitta tätt, annars börjar motorn bråka en massa. smile

Just ja. B230E fanns ju fortfarande 86.
Då var det tre alternativ det året.

B230E fanns även 87 då jag hade de i min 244 glt.

773 Inlägg
26 februari 2014
#11
PETROLHEAD skrev:
Mack skrev:
Drönirettab skrev:
B230E till 240-86 ska ha 129 hästar på papperet, men en del försvinner ju med åldern kan man säga. Exempelvis vakumslangarna måste vara hela och sitta tätt, annars börjar motorn bråka en massa. smile

Just ja. B230E fanns ju fortfarande 86.
Då var det tre alternativ det året.

B230E fanns även 87 då jag hade de i min 244 glt.

jag har b230e i 740in och de är en 88 så borde finnas 88r med b230e i 240is.

44 Inlägg
26 februari 2014
#12
Mycket bra bil och inte lika vanlig som en GL. Verkar den bra och inte är för rostig, köp!

21 761 Inlägg
26 februari 2014
#13
tvedberg skrev:
jag har b230e i 740in och de är en 88 så borde finnas 88r med b230e i 240is.

Vad jag vet så var det bara till 740 som den motorn fanns -88, inte till 240. smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
26 februari 2014
#14
Drönirettab skrev:
tvedberg skrev:
jag har b230e i 740in och de är en 88 så borde finnas 88r med b230e i 240is.

Vad jag vet så var det bara till 740 som den motorn fanns -88, inte till 240. smile

88 var sista året med b230E  tongue
Senast redigerat av _Performance_ (26 februari 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök