dappe89 skrev:
Problem med sina motorer? Finns sällan problem med dieselmotorerna. Sålänge du inte köper en bensinare så äre lugnt. Speciellt tidiga 116i
Tvärt om med undantag för tidiga 116i med en svag kedjespännare (N45, delen går att uppgradera) så är det den nyare dieselmotorn N47 från 2007 och framåt som är problembarnet med kedjor som börjar att rassla eller går av, och det är minst sagt dumt gjort för på den här maskinen fick BMW plötsligt för sig att montera kedjan bak på motorn istället.
Även om man upptäcker ett eventuellt problem i tid är det en stor operation att byta ut kedjan med tillbehör och BMW påstår att det endast är bilar tillverkade mellan mars 2007 och januari 2009 som drabbas, likväl har samma problem dykt upp på nyare bilar än så och det finns även något enstaka fall med nya 1-serie F20 och 3-serie F30 av så nya årsmodeller som 2013.
Till det bör man addera problemet med svänghjul och koppling som drabbar en del bilar med N47 och manuell växellåda, summan blir att den senaste generationen dieselfyra inte är ingenjörernas bästa prestation de senaste åren. Sedan kan man alltid spekulera kring vilken roll de långa serviceintervallerna spelar och man kan inte blunda för att det rullar hundratusentals BMW med N47 på Europas vägar där bara en bråkdel av dem har råkat ut för problem men en risk finns helt klart förknippad med den.
Föregångaren M47 räknas visserligen inte som en miljöbil i något utförande men är å andra sidan näst intill skottsäker så en 120d med 163hk är kanske en bättre köp i längden?
Senast redigerat av Rquired (10 mars 2014)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.