2941
Sök

740 turbo, sprutbyte

108 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#1
hejsan har nu byggt en hyffsat stadig och riktigt rolig turbo maskin i min volvo. Den går riktigt bra och allt lirar, men vill ha lite mer varv på den och tänkte byta sprut, tänkte hänga i ett trionic 5 från saab, ngn som har ngn info om det sprutet och om det är värt att hänga på. och även om ngn kanske kunde svara på vad man kan hamna på i ca HK med denna setup

*M-stakar
*starkare toppackning
*ARP bultad topp
*A-kam
*bruna 390cc spridare
*BTR
*044 pump (sitter i tanken)
*hemma snidat extraktor med twinentry
*switcher s200 turbo
*extern westgate (med screampipe)
*3" downpipe
*chippade boxar, laddar nu 1,5bar finns mer o ge.
*4puck sinterlamell
*saab Intercooler
*E85
den varvar nu 6500. hade gärna velat ha upp den till 8000, vore tacksam för lite hjälp :p
Senast redigerat av Dongki (12 mars 2014)


10 287 Inlägg
12 mars 2014
#2
390cc spridare? 8000 rpm? A-kam?

Alldeles för små spridare, märkligt höga varv och på tok för klen kam.

Jag utgår från att du har original 2.3 L och då plockar man 400Hkr under 6000 pm men det kräver 600cc spridare ( om man kör bensin)  och en bra topp. 8000 rpm? Tja, om du har som mål 600Hkr så behöver man varva så mycket men då kostar motorn massor med pengar. Påkänningarna blir enorma på dom varven. Då är det bättre att gå upp i volym och ha en 16V topp så kommer man till 600Hkr vid 6500 - 700 rpm allt rätt byggt.

Finns ingen (vettig) anledning att bygga för höga varv i sig.



/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

108 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#3
Vad skulle du rekomendera för kan och spridare till 400hk då? :-)


108 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#4
Jag kör på ren e85 nu


4 670 Inlägg
12 mars 2014
#5
Saab IC o 1,5 bar? Dags o byta denna då wink

044 lär väl få det kämpigt med 400hk o e85?

E rätt nice med varvvilliga motorer men en b230 är ej byggd för det!


108 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#6
Hade tänkt att trycka igenom dubbla 044or :-),


10 287 Inlägg
13 mars 2014
#7
Jag är inte den bäste (eller ens bra) på att rekommendera kam eller exakt storlek på spridare.
Problemet med spridarstorlek är att en dåligt utformad topp på en B230 i kombination med höga laddtryck kräver en hel del extra sås för att kyla så man slipper spikningar. Exempel: Min 8V motor som bromsade 360 Hkr krävde lika stora spridare som min 16V på 443Hkr (bensin i båda fallen). Och jag kan inte alls E85 men den kyler bättre än bensin så vitt jag har förstått men någon som har erfarenhet med E85 i B230 måste hjälpa dig här.
Kam? Jag vet att K-kam räcker/funkar till 400Hkr i en bra topp men det kan sannolikt finnas bättre alternativ.

/Göran


Dongki skrev:
Vad skulle du rekomendera för kan och spridare till 400hk då? :-)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

108 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#8
okej skall prova med en k-kam och se vart det leder. ska bänka bilen hos AG:s nu i april så får vi se vart det leder smile


130 Inlägg
13 mars 2014
#9
hur högt varv har du nu?? räcker å chippa för å få högre varvstopp....


108 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#10
6500varv.


773 Inlägg
13 mars 2014
#11
Dongki skrev:
6500varv.

Går att chipa till 7k varv och man behöver inte varva mer smile

773 Inlägg
13 mars 2014
#12
och så tror jag inte m-stakarna pallar 8k varv. ventilfjädrarna pallar inte 8k varv av egen erfarenhet.


Sök