2671
Sök

Var skarvar jag mina delningsfilters kablar?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
21 mars 2014
Trådstartare
Tjena!

Har ett par lite äldre MDS delningsfilter som jag tänkt testa ha i min bil. Jag är värdelös på ljud men har väl koll på lite termer och funktioner.

På mina delningsfilter står det följande:

In - en plus och en minus

Woofer - en plus och en minus

Tweeter - tre plus(lite olika db på plussarna) och en minus

Min fråga är följande, vart bör jag skarva kablarna?
Vilka högtalarkablar ska man skarva på "In"?
Behöver middarna i framdörrarna inte ha något delningsfilter?
Skall "Woofer" gå till bakdörr/hatthyllehögtalarna eller till baslådorna i trunken, när det finns lågnivåutgång från stereon?

Hittar inte mina filter på google och hittar ingen liknande tråd här

Tack på förhand!
MVH
//Filip

688 Inlägg
21 mars 2014
Woofer går till högtalarn i framdörren eller var du nu har den. O Tweeter går i sin tur till diskanten då. På IN kopplar du högtalar kablarna från stereon eller steget

126 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
Curse skrev:
Woofer går till högtalarn i framdörren eller var du nu har den. O Tweeter går i sin tur till diskanten då. På IN kopplar du högtalar kablarna från stereon eller steget

Tack för svaret!

Om jag har högtalare i bakdörrarna, kan jag köra woofern till dessa då?
Vilken kabel ska jag koppla på in? Jag antar att jag måste ta kablar till en av högtalarna, så vilka högtalarekablar bör jag ta till IN?

MVH smile

126 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
Jag gjorde ett litet schema så att det blir enklare att förklara smile

http://i.imgur.com/6YypgS5.png

Jag har alltså två likadana delningsfilter, och 8 högtalare i kupén. Ett filter till vardera sida i kupén.
Om jag förstått det rätt så skall kablarna märkta "2" och "7" kopplas på "IN" och Woofer går tillbaka till framhögtalarna och Tweeter går ut till diskanterna?

"4" och "5" är hatthyllehögtalare, 6x9or och bilen i fråga är en 850 smile

688 Inlägg
22 mars 2014
Nej. Högtalar kablarna från stereon ska på IN. Dina delningsfilter är bara 2-vägs, alltså högtalare o diskant. Koppla in dom på framhögtalarna. Annars kan det bli knas.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
22 mars 2014
IN - Högtalar kablar från stereon eller slutsteg om du nu har ett
Woofer - Kablar ut till högtalare 2
Tweeter - Kablar ut till diskant 1

Sen kopplar du in det andra filtret på högtalare 7 & diskant 8.
Senast redigerat av Streethawk (22 mars 2014)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

126 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Grymt, stort tack för era svar om vad delningsfilterna ska styra!

Jag inser också att kablarna från stereon skall gå till IN, men vilka kablar? Är det kablarna som går till framdörrhögtalarna som man istället skall sätta på IN?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 mars 2014
hur har du det kopplat idag? om du har en huvudenhet med 8st utgångar så har du absolut ingen nytta av dina delningsfilet?

126 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Hatthyllan har eget, bakdörrarna eget(eller om de är skarvade nånstans på vägen, osäker på detta) men diskanter och framdörrar måste jag köra på samma ingång. Det jag är lite osäker på är vilka kablar som kommer från stereon som jag ska ta. Kommer diskanterna spela som de ska om jag sätter framdörrhögtalarnas kablar på IN?

21 761 Inlägg
23 mars 2014
Har du själv monterat framhögtalarna och diskanterna eller satt de redan i bilen när du köpte den?

403 Inlägg
23 mars 2014
tju2an skrev:
Hatthyllan har eget, bakdörrarna eget(eller om de är skarvade nånstans på vägen, osäker på detta) men diskanter och framdörrar måste jag köra på samma ingång. Det jag är lite osäker på är vilka kablar som kommer från stereon som jag ska ta. Kommer diskanterna spela som de ska om jag sätter framdörrhögtalarnas kablar på IN?

Först och främst, vad har du för huvudenhet? OEM eller eftermarknad. Gärna modell.

Om vi utgår från att du har en huvudenhet med inbyggd förstärkare på 4-kanaler. Då använder du kanal 1+2. Vilken som är höger och vänster borde gå att ta reda på, men utgå från att 1:an är höger.

Från kanal 1 kopplar du plus och minus till ditt delningsfilter på ingångarna som är märkta med input. Från delningsfiltret drar du sedan plus och minus till midbasen och diskanten på respektive ingång.

http://i.imgur.com/nSPQPl4.png

Sedan gör du likadant med den andra sidan fast på kanal 2.

Sen kan det vara bra att kontrollera så att du verkligen kan använda delningsfiltret utan att paja din diskant. Det var filtret delar. Skriv gärna vad du har för filter men också märke och modell på midbas+diskant.

Sök