3443
Sök

B230F turbo konvertering och ombyggnation till driftingbil, erfarenhet uppskattas!

65 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#1
Halloj, skall nu turbokonvertera min 740 och vill nu ha lite tips.

Ingen behöver skriva "stoppa i en FK/FT motor och gå därifrån" Nej. Bara nej.

Så hur ungefär hur många hk pallar en oöppnad B230F?

Detta är sakerna jag har liggande som som kan användas:

Volvo 850 R-spridare
Saab IC
Dumpventil (okänd modell)
Airesearch turbo (samma spec som org till 940)
Om den turbon krasar har jag en TD04 turbo liggandes.
3" lmm
Tryckrör
Grenis

Tycker att detta kan man väl knåpa ihop något roligt med?

Den skall gå i sidled på Gotland ring i sommar så skulle vara kul att veta om någon här har byggt en budget driftingbil, och jag hoppas väl kunna slå på en närmare 180 hästar och uppåt. smile OM! Detta nu är möjligt dvs.

Gjort än så länge:
Lättad motorhuv, baklucka, dörrar runtom, urtaget baksäte, nybyggd brandvägg, org bränsletank ersatt med fuelcell.

Skall ersätta fönstrarna med lexan när jag har pengar med.

Budget är väl riktar på max 6000kr (lexan inte inräknat) utöver det som jag redan har, och ja, RIKTIGT  snålt jag vet men vill inte riktigt lägga ut någon större summa på den första bilen som jag förmodligen kommer kyssa ett par väggar med när jag lär mig konsten. lol

Är inte helt nybörjare på allt som har med motorer och göra men elektronik är jag riktigt urusel på tyvär så har ni något tips angående el-modifieringar får ni dessvärre skriva en utförlig beskrivning på't, helst med bilder! big_smile

Så om någon har något tips om själva konverteringen eller om hela alltihopa så skriv på!

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

773 Inlägg
23 mars 2014
#2
grim-reaper skrev:
Halloj, skall nu turbokonvertera min 740 och vill nu ha lite tips.

Ingen behöver skriva "stoppa i en FK/FT motor och gå därifrån" Nej. Bara nej.

Så hur ungefär hur många hk pallar en oöppnad B230F?

Detta är sakerna jag har liggande som som kan användas:

Volvo 850 R-spridare
Saab IC
Dumpventil (okänd modell)
Airesearch turbo (samma spec som org till 940)
Om den turbon krasar har jag en TD04 turbo liggandes.
3" lmm
Tryckrör
Grenis

Tycker att detta kan man väl knåpa ihop något roligt med?

Den skall gå i sidled på Gotland ring i sommar så skulle vara kul att veta om någon här har byggt en budget driftingbil, och jag hoppas väl kunna slå på en närmare 180 hästar och uppåt. smile OM! Detta nu är möjligt dvs.

Gjort än så länge:
Lättad motorhuv, baklucka, dörrar runtom, urtaget baksäte, nybyggd brandvägg, org bränsletank ersatt med fuelcell.

Skall ersätta fönstrarna med lexan när jag har pengar med.

Budget är väl riktar på max 6000kr (lexan inte inräknat) utöver det som jag redan har, och ja, RIKTIGT  snålt jag vet men vill inte riktigt lägga ut någon större summa på den första bilen som jag förmodligen kommer kyssa ett par väggar med när jag lär mig konsten. lol

Är inte helt nybörjare på allt som har med motorer och göra men elektronik är jag riktigt urusel på tyvär så har ni något tips angående el-modifieringar får ni dessvärre skriva en utförlig beskrivning på't, helst med bilder! big_smile

Så om någon har något tips om själva konverteringen eller om hela alltihopa så skriv på!

jag har kört en oöppnad f med 0,8ladd och 531 o vx3 körde ifrån org t5or smile smile men den rasade aldrig och jaf hade ca 220hk.


men kör 0,6-0,7 så kommer det nog hålla om du har starka b230in. och kör helst med en 531 och vx3 så du får lite mindre komp och bra kam till turbo. skulle gissa det blir runt 190-210hk.

kör istället med röda saab spridare och org lmm istället. 3" och r-spridare är för med hästkrafter wink
Senast redigerat av tvedberg (23 mars 2014)

65 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#3
tvedberg skrev:
jag har kört en oöppnad f med 0,8ladd och 531 o vx3 körde ifrån org t5or smile smile men den rasade aldrig och jaf hade ca 220hk.


men kör 0,6-0,7 så kommer det nog hålla om du har starka b230in. och kör helst med en 531 och vx3 så du får lite mindre komp och bra kam till turbo. skulle gissa det blir runt 190-210hk.

kör istället med röda saab spridare och org lmm istället. 3" och r-spridare är för med hästkrafter wink

Som sagt siktar på 180 eller högre, helst högre! wink

Då jag en gång i tiden gjort reklam för en kille som portar och planar så fick jag en 530 topp portad och planad gratis så jag lär förmodligen använda den och en V kam från en E-motor. Om inte det står sig så kanske jag kommer inhandla en AXT275 kam från axelsson. Men VX3 skulle vara intressant med om den har ett bra register för en F-motor?

Har redan R-spridarna liggande så lär nog använda det iallafall, om du inte har en bra anledning till att absolut inte göra det dvs smile

Vad hade du för turbo till din motor? smile

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

773 Inlägg
23 mars 2014
#4
grim-reaper skrev:
tvedberg skrev:
jag har kört en oöppnad f med 0,8ladd och 531 o vx3 körde ifrån org t5or smile smile men den rasade aldrig och jaf hade ca 220hk.


men kör 0,6-0,7 så kommer det nog hålla om du har starka b230in. och kör helst med en 531 och vx3 så du får lite mindre komp och bra kam till turbo. skulle gissa det blir runt 190-210hk.

kör istället med röda saab spridare och org lmm istället. 3" och r-spridare är för med hästkrafter wink

Som sagt siktar på 180 eller högre, helst högre! wink

Då jag en gång i tiden gjort reklam för en kille som portar och planar så fick jag en 530 topp portad och planad gratis så jag lär förmodligen använda den och en V kam från en E-motor. Om inte det står sig så kanske jag kommer inhandla en AXT275 kam från axelsson. Men VX3 skulle vara intressant med om den har ett bra register för en F-motor?

Har redan R-spridarna liggande så lär nog använda det iallafall, om du inte har en bra anledning till att absolut inte göra det dvs smile

Vad hade du för turbo till din motor? smile

v-kamen funkar bra men den kommer sent i varvet 5k+ jag använde vx3 och tyckte den funkade bra men andra tycker inte de. r-spridarna borde funka men du måste chippa boxarna annars kommer de inte funka så bra wink

jag använde 13c turbo med 740 intercooler.

glömde fråga vad är det för årsmodell på bilen och motorn?
Senast redigerat av tvedberg (23 mars 2014)

65 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#5
tvedberg skrev:
v-kamen funkar bra men den kommer sent i varvet 5k+ jag använde vx3 och tyckte den funkade bra men andra tycker inte de. r-spridarna borde funka men du måste chippa boxarna annars kommer de inte funka så bra wink

jag använde 13c turbo med 740 intercooler.

glömde fråga vad är det för årsmodell på bilen och motorn?

Angående spridarna har jag läst att man kan bygla spridarmotstånden men är detta verkligen så bra eller är det bättre att chippa?

Volvo 740gl -87 samma motorn ej utbytt

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
24 mars 2014
#6
grim-reaper skrev:
tvedberg skrev:
v-kamen funkar bra men den kommer sent i varvet 5k+ jag använde vx3 och tyckte den funkade bra men andra tycker inte de. r-spridarna borde funka men du måste chippa boxarna annars kommer de inte funka så bra wink

jag använde 13c turbo med 740 intercooler.

glömde fråga vad är det för årsmodell på bilen och motorn?

Angående spridarna har jag läst att man kan bygla spridarmotstånden men är detta verkligen så bra eller är det bättre att chippa?

Volvo 740gl -87 samma motorn ej utbytt

då har du den dåliga motorn samma som B230Et.  stakbyte som gäller för att kunna ha någon hållbarhet alls. tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...

65 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#7
då har du den dåliga motorn samma som B230Et.  stakbyte som gäller för att kunna ha någon hållbarhet alls. tyvärr

Är dem såpass dåliga alltså? Hurpass är det med FT Kolvar och stakar isåfall då? Har en uppsättning liggande men vill helst undvika att öpnna motorn.

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

1 230 Inlägg
24 mars 2014
#8
tror inte du ska försöka köra över 200hk med dom stakarna iallafall wink speciellt inte drifting där du måste ligga på höga varv typ hela tiden smile


65 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#9
Zzoink skrev:
tror inte du ska försöka köra över 200hk med dom stakarna iallafall wink speciellt inte drifting där du måste ligga på höga varv typ hela tiden smile

Men som sagt hur är det  med FT eller FK stakar isåfall? Har hört att man kan köra med en uppsättning av de stakarna och sen kolvar ifrån en K motor för lägre komp och högre ladd?

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

773 Inlägg
24 mars 2014
#10
grim-reaper skrev:
Zzoink skrev:
tror inte du ska försöka köra över 200hk med dom stakarna iallafall wink speciellt inte drifting där du måste ligga på höga varv typ hela tiden smile

Men som sagt hur är det  med FT eller FK stakar isåfall? Har hört att man kan köra med en uppsättning av de stakarna och sen kolvar ifrån en K motor för lägre komp och högre ladd?

japp ft/fk stakar håller för ganska mycket ca 200hk med sugkolvar och ca 300 med turbo kolvar.

kör med sug kolvar på ft/fk stakar då har du den "starka" b230

Evolution Garage
394 Inlägg
24 mars 2014
#11
Om du vill få den klar till sommaren så hade nog det billigaste och snabbaste alternativet varit att sugtrimma den till 180hk istället för att turbokonvertera.

Planad portad topp, lämplig kam för ändamålet och så lite anpassning av soppan. Då håller det nog tills du sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en hållbarare grundmotor att utgå från! smile (en FK/FT kostar inte många tusenlappar)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

773 Inlägg
24 mars 2014
#12
barrre skrev:
Om du vill få den klar till sommaren så hade nog det billigaste och snabbaste alternativet varit att sugtrimma den till 180hk istället för att turbokonvertera.

Planad portad topp, lämplig kam för ändamålet och så lite anpassning av soppan. Då håller det nog tills du sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en hållbarare grundmotor att utgå från! smile (en FK/FT kostar inte många tusenlappar)

och svetsdiff på de wink

65 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#13
barrre skrev:
Om du vill få den klar till sommaren så hade nog det billigaste och snabbaste alternativet varit att sugtrimma den till 180hk istället för att turbokonvertera.

Planad portad topp, lämplig kam för ändamålet och så lite anpassning av soppan. Då håller det nog tills du sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en hållbarare grundmotor att utgå från! smile (en FK/FT kostar inte många tusenlappar)

tvedberg skrev:
barrre skrev:
Om du vill få den klar till sommaren så hade nog det billigaste och snabbaste alternativet varit att sugtrimma den till 180hk istället för att turbokonvertera.

Planad portad topp, lämplig kam för ändamålet och så lite anpassning av soppan. Då håller det nog tills du sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en hållbarare grundmotor att utgå från! smile (en FK/FT kostar inte många tusenlappar)

och svetsdiff på de wink

Fick nyss reda på av min far att han har en FT motor hemma som han bytte ut ifrån min mors 945 för ett tag sedan som jag kunde få om jag hämtade den, så då kan jag skratta mig lycklig för det iallafall! big_smile

Nu till en annan sak då, motorn behöver renoveras och jag tänker som så att jag skulle beställa lite grejer ifrån SPM/ACM och kanske eventuellt ifrån KL-racing, men undrar då vad jag skall beställa som är nödvändigast? Har väldigt tight budget nu tyvär då jag var tvungen att reparera min brukis så om någon skulle kunna tipsa på allt det mest nödvändiga jag kan köpa för runt 3500? Motorn i övrigt är komplett så inga problem där. Jag tänkte på tex nya ventiler och kanske en vassare kam?

Har dock ingen aning om hur mycket en FT klarar innan den ger sig? Ni svarade ju ganska snabbt på att min F motor hade gett sig så..?

Kan intyga att min diff är svetsad redan smile

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

773 Inlägg
25 mars 2014
#14
grim-reaper skrev:
barrre skrev:
Om du vill få den klar till sommaren så hade nog det billigaste och snabbaste alternativet varit att sugtrimma den till 180hk istället för att turbokonvertera.

Planad portad topp, lämplig kam för ändamålet och så lite anpassning av soppan. Då håller det nog tills du sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en hållbarare grundmotor att utgå från! smile (en FK/FT kostar inte många tusenlappar)

tvedberg skrev:
barrre skrev:
Om du vill få den klar till sommaren så hade nog det billigaste och snabbaste alternativet varit att sugtrimma den till 180hk istället för att turbokonvertera.

Planad portad topp, lämplig kam för ändamålet och så lite anpassning av soppan. Då håller det nog tills du sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en hållbarare grundmotor att utgå från! smile (en FK/FT kostar inte många tusenlappar)

och svetsdiff på de wink

Fick nyss reda på av min far att han har en FT motor hemma som han bytte ut ifrån min mors 945 för ett tag sedan som jag kunde få om jag hämtade den, så då kan jag skratta mig lycklig för det iallafall! big_smile

Nu till en annan sak då, motorn behöver renoveras och jag tänker som så att jag skulle beställa lite grejer ifrån SPM/ACM och kanske eventuellt ifrån KL-racing, men undrar då vad jag skall beställa som är nödvändigast? Har väldigt tight budget nu tyvär då jag var tvungen att reparera min brukis så om någon skulle kunna tipsa på allt det mest nödvändiga jag kan köpa för runt 3500? Motorn i övrigt är komplett så inga problem där. Jag tänkte på tex nya ventiler och kanske en vassare kam?

Har dock ingen aning om hur mycket en FT klarar innan den ger sig? Ni svarade ju ganska snabbt på att min F motor hade gett sig så..?

Kan intyga att min diff är svetsad redan smile

om den gick innan så skulle jag inte gjort något med motorn annars är de väl ram/vevlager och spola ur blocket från olje rester osv..

en org ft klara ca 300hk innan stakarna säger upp sig! men kör 1,2ladd med 13c snurra och större intercooler kommer det funka väldigt fint. sen dina spridare och lmm.

och glömde säga du kör ju lh2,2 efterssom bilen är ifrån 87 så den kommer gå tok fett på tomgång och sura ner sig totalt. för att boxarna tror allt är orginal. så du får bryta soppa pumpar innan start osv..
Senast redigerat av tvedberg (25 mars 2014)

65 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#15
tvedberg skrev:
grim-reaper skrev:
barrre skrev:
Om du vill få den klar till sommaren så hade nog det billigaste och snabbaste alternativet varit att sugtrimma den till 180hk istället för att turbokonvertera.

Planad portad topp, lämplig kam för ändamålet och så lite anpassning av soppan. Då håller det nog tills du sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en hållbarare grundmotor att utgå från! smile (en FK/FT kostar inte många tusenlappar)

tvedberg skrev:

och svetsdiff på de wink

Fick nyss reda på av min far att han har en FT motor hemma som han bytte ut ifrån min mors 945 för ett tag sedan som jag kunde få om jag hämtade den, så då kan jag skratta mig lycklig för det iallafall! big_smile

Nu till en annan sak då, motorn behöver renoveras och jag tänker som så att jag skulle beställa lite grejer ifrån SPM/ACM och kanske eventuellt ifrån KL-racing, men undrar då vad jag skall beställa som är nödvändigast? Har väldigt tight budget nu tyvär då jag var tvungen att reparera min brukis så om någon skulle kunna tipsa på allt det mest nödvändiga jag kan köpa för runt 3500? Motorn i övrigt är komplett så inga problem där. Jag tänkte på tex nya ventiler och kanske en vassare kam?

Har dock ingen aning om hur mycket en FT klarar innan den ger sig? Ni svarade ju ganska snabbt på att min F motor hade gett sig så..?

Kan intyga att min diff är svetsad redan smile

om den gick innan så skulle jag inte gjort något med motorn annars är de väl ram/vevlager och spola ur blocket från olje rester osv..

en org ft klara ca 300hk innan stakarna säger upp sig! men kör 1,2ladd med 13c snurra och större intercooler kommer det funka väldigt fint. sen dina spridare och lmm.

och glömde säga du kör ju lh2,2 efterssom bilen är ifrån 87 så den kommer gå tok fett på tomgång och sura ner sig totalt. för att boxarna tror allt är orginal. så du får bryta soppa pumpar innan start osv..

Okej, då blir det bara packningssatser alltså.

Men du tror inte det går att bara byta ut bränsle boxen? Jag har en box liggande ifrån en 940 turbo, borde det inte gå att bara byta rakt av?

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

773 Inlägg
25 mars 2014
#16
grim-reaper skrev:
tvedberg skrev:
grim-reaper skrev:
Fick nyss reda på av min far att han har en FT motor hemma som han bytte ut ifrån min mors 945 för ett tag sedan som jag kunde få om jag hämtade den, så då kan jag skratta mig lycklig för det iallafall! big_smile

Nu till en annan sak då, motorn behöver renoveras och jag tänker som så att jag skulle beställa lite grejer ifrån SPM/ACM och kanske eventuellt ifrån KL-racing, men undrar då vad jag skall beställa som är nödvändigast? Har väldigt tight budget nu tyvär då jag var tvungen att reparera min brukis så om någon skulle kunna tipsa på allt det mest nödvändiga jag kan köpa för runt 3500? Motorn i övrigt är komplett så inga problem där. Jag tänkte på tex nya ventiler och kanske en vassare kam?

Har dock ingen aning om hur mycket en FT klarar innan den ger sig? Ni svarade ju ganska snabbt på att min F motor hade gett sig så..?

Kan intyga att min diff är svetsad redan smile

om den gick innan så skulle jag inte gjort något med motorn annars är de väl ram/vevlager och spola ur blocket från olje rester osv..

en org ft klara ca 300hk innan stakarna säger upp sig! men kör 1,2ladd med 13c snurra och större intercooler kommer det funka väldigt fint. sen dina spridare och lmm.

och glömde säga du kör ju lh2,2 efterssom bilen är ifrån 87 så den kommer gå tok fett på tomgång och sura ner sig totalt. för att boxarna tror allt är orginal. så du får bryta soppa pumpar innan start osv..

Okej, då blir det bara packningssatser alltså.

Men du tror inte det går att bara byta ut bränsle boxen? Jag har en box liggande ifrån en 940 turbo, borde det inte gå att bara byta rakt av?

nejtyvär det passar inte på lh2,2 härvan. för lh2,4 har en box för bränsle och tändning lh2,2 har bara för bränsle och dom är inte chip bara.

edit: du kan ju konventera till lh2,4 ganska enkelt tror jag finns nog många bra guider men jag har aldrig gjort det så du får höra med någon annan.
Senast redigerat av tvedberg (25 mars 2014)

65 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#17
tvedberg skrev:
grim-reaper skrev:
tvedberg skrev:

om den gick innan så skulle jag inte gjort något med motorn annars är de väl ram/vevlager och spola ur blocket från olje rester osv..

en org ft klara ca 300hk innan stakarna säger upp sig! men kör 1,2ladd med 13c snurra och större intercooler kommer det funka väldigt fint. sen dina spridare och lmm.

och glömde säga du kör ju lh2,2 efterssom bilen är ifrån 87 så den kommer gå tok fett på tomgång och sura ner sig totalt. för att boxarna tror allt är orginal. så du får bryta soppa pumpar innan start osv..

Okej, då blir det bara packningssatser alltså.

Men du tror inte det går att bara byta ut bränsle boxen? Jag har en box liggande ifrån en 940 turbo, borde det inte gå att bara byta rakt av?

nejtyvär det passar inte på lh2,2 härvan. för lh2,4 har en box för bränsle och tändning lh2,2 har bara för bränsle och dom är inte chip bara.

edit: du kan ju konventera till lh2,4 ganska enkelt tror jag finns nog många bra guider men jag har aldrig gjort det så du får höra med någon annan.

Vad för pump skulle du rekommendera isåfall? Eller skulle det fungera med ställbar BTR?

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

773 Inlägg
26 mars 2014
#18
grim-reaper skrev:
tvedberg skrev:
grim-reaper skrev:

Okej, då blir det bara packningssatser alltså.

Men du tror inte det går att bara byta ut bränsle boxen? Jag har en box liggande ifrån en 940 turbo, borde det inte gå att bara byta rakt av?

nejtyvär det passar inte på lh2,2 härvan. för lh2,4 har en box för bränsle och tändning lh2,2 har bara för bränsle och dom är inte chip bara.

edit: du kan ju konventera till lh2,4 ganska enkelt tror jag finns nog många bra guider men jag har aldrig gjort det så du får höra med någon annan.

Vad för pump skulle du rekommendera isåfall? Eller skulle det fungera med ställbar BTR?

orginal pumpen går att använda bara ställbar btr funkar wink

65 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#19
tvedberg skrev:
grim-reaper skrev:
tvedberg skrev:

nejtyvär det passar inte på lh2,2 härvan. för lh2,4 har en box för bränsle och tändning lh2,2 har bara för bränsle och dom är inte chip bara.

edit: du kan ju konventera till lh2,4 ganska enkelt tror jag finns nog många bra guider men jag har aldrig gjort det så du får höra med någon annan.

Vad för pump skulle du rekommendera isåfall? Eller skulle det fungera med ställbar BTR?

orginal pumpen går att använda bara ställbar btr funkar wink

Läste fel, tyckte det stod byta inte bryta :p

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <


Sök